Legendaarisen hippivolkkarin moderni sähköversio tulee tuotantoon

Volkswagenin T1-korimalli, eli junakeulabussina ja -pakuna tunnettu Transporter kuuluu merkin legendaarisimpiin autoihin Kuplan lisäksi. Hienosti entisöidyistä ikkunabusseista pyydetään nykyään jo kuusinumeroisia eurosummia, mikä kertoo auton haluttavuudesta. Volkswagen on esitellyt aiheesta jo aiemmin usean retrohenkisen konseptin, mutta konsernin rohkeus ei ole riittänyt ottaa niitä tuotantoon.

Volkswagen ei ole päästöskandaalin vanavedessä juuri mainostanut dieselautojaan, vaan ihmisten huomio on ohjattu vaihtoehtoisilla voimanlähteillä varustettuihin menopeleihin. Erityisesti sähköautot oat nyt VW:llä kovassa kurssissa, ja niinpä konserni paljasti äskettäin Las Vegasin Consumer Electronics Show’ssa sähkökäyttöisen konseptiauton, joka on moderni tulkinta 50- ja 60-lukujen hippibussista.

Volkkarin aiemmat konseptit aiheesta ovat olleet korostetun retrotyylisiä, mutta tällä kertaa kaikki on toisin. Erikoisella BUDD-e-nimellä varustettu konseptiauto on nimittäin äärimmäisen teknohenkinen ja moderni, ja yhtymäkohdat alkuperäiseen bussivolkkariin rajoittuvat muutamiin muotoilun yksityiskohtiin. Mm. maskin alareunan linjassa ja katon muodoissa on samaa henkeä kuin vanhassa hippibussissa.

Konseptiauton kehittämisestä vastannut Volkmar Tanneberger vahvisti nyt brittiläiselle Car Magazinelle, että auto tulee tuotantoon. Tarkka ajankohta ei ole vielä tiedossa, mutta sähköauto saataneen myyntiin vuoden 2020 tienoilla. Volkswagenin perinteiset, polttomoottorilla varustetut paketti- ja bussimallit säilyvät mallivalikoimassa, ja BUDD-e:n tuotantoversio täydentää mallistoa ympäristöystävällisempään suuntaan.

VW-konserni kehittää sähköautoille oman modulaarisen perusrakenteensa, joka tunnetaan MEB-nimellä. Volkkarin sähköbussi ei jää sen ainoaksi hyödyntäjäksi, koska myös Audilla on suunnitteilla sähkökäyttöinen seuraaja vuosituhannen vaihteen persoonalliselle A2-pikkuautolle. Lisäksi konserni on tarjoamassa jopa neljää muuta sähköautoa uuden perusrakenteen pohjalta, eli dieselin käryt halutaan ainakin imagomielessä häivyttää kuluttajien mielistä mahdollisimman tehokkaasti.

VW_2

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...