MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Legendaarisen hippivolkkarin moderni sähköversio tulee tuotantoon

Volkswagenin T1-korimalli, eli junakeulabussina ja -pakuna tunnettu Transporter kuuluu merkin legendaarisimpiin autoihin Kuplan lisäksi. Hienosti entisöidyistä ikkunabusseista pyydetään nykyään jo kuusinumeroisia eurosummia, mikä kertoo auton haluttavuudesta. Volkswagen on esitellyt aiheesta jo aiemmin usean retrohenkisen konseptin, mutta konsernin rohkeus ei ole riittänyt ottaa niitä tuotantoon.

Volkswagen ei ole päästöskandaalin vanavedessä juuri mainostanut dieselautojaan, vaan ihmisten huomio on ohjattu vaihtoehtoisilla voimanlähteillä varustettuihin menopeleihin. Erityisesti sähköautot oat nyt VW:llä kovassa kurssissa, ja niinpä konserni paljasti äskettäin Las Vegasin Consumer Electronics Show’ssa sähkökäyttöisen konseptiauton, joka on moderni tulkinta 50- ja 60-lukujen hippibussista.

Volkkarin aiemmat konseptit aiheesta ovat olleet korostetun retrotyylisiä, mutta tällä kertaa kaikki on toisin. Erikoisella BUDD-e-nimellä varustettu konseptiauto on nimittäin äärimmäisen teknohenkinen ja moderni, ja yhtymäkohdat alkuperäiseen bussivolkkariin rajoittuvat muutamiin muotoilun yksityiskohtiin. Mm. maskin alareunan linjassa ja katon muodoissa on samaa henkeä kuin vanhassa hippibussissa.

Konseptiauton kehittämisestä vastannut Volkmar Tanneberger vahvisti nyt brittiläiselle Car Magazinelle, että auto tulee tuotantoon. Tarkka ajankohta ei ole vielä tiedossa, mutta sähköauto saataneen myyntiin vuoden 2020 tienoilla. Volkswagenin perinteiset, polttomoottorilla varustetut paketti- ja bussimallit säilyvät mallivalikoimassa, ja BUDD-e:n tuotantoversio täydentää mallistoa ympäristöystävällisempään suuntaan.

VW-konserni kehittää sähköautoille oman modulaarisen perusrakenteensa, joka tunnetaan MEB-nimellä. Volkkarin sähköbussi ei jää sen ainoaksi hyödyntäjäksi, koska myös Audilla on suunnitteilla sähkökäyttöinen seuraaja vuosituhannen vaihteen persoonalliselle A2-pikkuautolle. Lisäksi konserni on tarjoamassa jopa neljää muuta sähköautoa uuden perusrakenteen pohjalta, eli dieselin käryt halutaan ainakin imagomielessä häivyttää kuluttajien mielistä mahdollisimman tehokkaasti.

Suosittelemme


VW_2

Lue lisää