Legendaarisen hippivolkkarin moderni sähköversio tulee tuotantoon

Volkswagenin T1-korimalli, eli junakeulabussina ja -pakuna tunnettu Transporter kuuluu merkin legendaarisimpiin autoihin Kuplan lisäksi. Hienosti entisöidyistä ikkunabusseista pyydetään nykyään jo kuusinumeroisia eurosummia, mikä kertoo auton haluttavuudesta. Volkswagen on esitellyt aiheesta jo aiemmin usean retrohenkisen konseptin, mutta konsernin rohkeus ei ole riittänyt ottaa niitä tuotantoon.

Volkswagen ei ole päästöskandaalin vanavedessä juuri mainostanut dieselautojaan, vaan ihmisten huomio on ohjattu vaihtoehtoisilla voimanlähteillä varustettuihin menopeleihin. Erityisesti sähköautot oat nyt VW:llä kovassa kurssissa, ja niinpä konserni paljasti äskettäin Las Vegasin Consumer Electronics Show’ssa sähkökäyttöisen konseptiauton, joka on moderni tulkinta 50- ja 60-lukujen hippibussista.

-- MAINOS --

Volkkarin aiemmat konseptit aiheesta ovat olleet korostetun retrotyylisiä, mutta tällä kertaa kaikki on toisin. Erikoisella BUDD-e-nimellä varustettu konseptiauto on nimittäin äärimmäisen teknohenkinen ja moderni, ja yhtymäkohdat alkuperäiseen bussivolkkariin rajoittuvat muutamiin muotoilun yksityiskohtiin. Mm. maskin alareunan linjassa ja katon muodoissa on samaa henkeä kuin vanhassa hippibussissa.

Konseptiauton kehittämisestä vastannut Volkmar Tanneberger vahvisti nyt brittiläiselle Car Magazinelle, että auto tulee tuotantoon. Tarkka ajankohta ei ole vielä tiedossa, mutta sähköauto saataneen myyntiin vuoden 2020 tienoilla. Volkswagenin perinteiset, polttomoottorilla varustetut paketti- ja bussimallit säilyvät mallivalikoimassa, ja BUDD-e:n tuotantoversio täydentää mallistoa ympäristöystävällisempään suuntaan.

VW-konserni kehittää sähköautoille oman modulaarisen perusrakenteensa, joka tunnetaan MEB-nimellä. Volkkarin sähköbussi ei jää sen ainoaksi hyödyntäjäksi, koska myös Audilla on suunnitteilla sähkökäyttöinen seuraaja vuosituhannen vaihteen persoonalliselle A2-pikkuautolle. Lisäksi konserni on tarjoamassa jopa neljää muuta sähköautoa uuden perusrakenteen pohjalta, eli dieselin käryt halutaan ainakin imagomielessä häivyttää kuluttajien mielistä mahdollisimman tehokkaasti.

-- MAINOS --




VW_2

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.