MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Legendaarinen mallinimi tekee comebackin – Lancia Delta palaa markkinoille sähköautona

Monikansalliseen Stellantis-konserniin nykyään kuuluva Lancia on viime vuosien haasteista huolimatta edelleen hengissä, vaikka myynti painottuu pelkästään Italian kotimarkkinoille. Perinteikkään merkin 115-vuotissyntymäpäivää vietetään ensi kuussa, ja juhlan kunniaksi Lancialla on vihdoinkin myös jotakin uutta kerrottavaa.

Yksi italialaisbrändin pitkän historian tunnetuimmista malleista on varmasti Delta, jonka ensimmäisen sukupolven pohjalta kehitettiin yksi kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä ralliautoista. Vuosina 1993-1999 valmistettua toisen sukupolven Deltaa ei sen sijaan muista enää juuri kukaan, ja sama koskee myös barokkityylistä Deltan kolmatta painosta 2010-luvun taitteesta.

Alkuperäinen Delta on painunut ihmisten verkkokalvoille sen verran tehokkaasti, että monet ovat toivoneet juuri tämän mallinimen elvyttämistä Lancian tulevaisuudensuunnitelmista puhuttaessa. Lancian toimitusjohtaja Luca Napolitano vahvisti nyt italialaiselle Corriere Della Seralle sopivasti merkin 115-vuotisjuhlien kynnyksellä, että kompaktiluokan Delta tekee comebackin. Autosta tulee kuulemma jännittävä ja aito Delta, mutta ainakin tekniikan osalta kaikki on toisin kuin ennen.

Uuden Deltan on tarkoitus kertoa Lancian edistyksellisestä tekniikasta, joten autosta tulee täyssähköinen. Uutuus tehdään todennäköisesti Stellantiksen STLA Medium -perusrakenteelle, jonka se jakaa konsernin monien muiden C- ja D-segmentin mallien kanssa. Tämän myötä veto voisi olla niin edessä, takana kuin kaikilla neljällä pyörälläkin, ja toimintasädettä saattaisi olla luvassa parhaimmillaan 700 kilometrin verran. Entisaikojen sporttihenkeä ei kannata kuitenkaan odottaa, koska sähkömoottorien tehoksi arvellaan vain 170-245 hevosvoimaa.

Suosittelemme


Lancialta on tulossa myös Ypsilon-pikkuauton seuraaja vuonna 2024 ja täyssähköinen crossover kaksi vuotta myöhemmin. Vuodelle 2027 luvassa on puolestaan kompaktiluokan sähköinen hatchback, joka lienee juuri Deltan uusi painos. Nykyinen Ypsilon on korkeasta malli-iästään huolimatta edelleen Italian toiseksi myydyin auto ja erityisesti naisasiakkaiden suosiossa. Jatkossa Lancia aikoo kuitenkin tavoitella keski-iältään vanhempien miesten kohderyhmää, mikä kuulostaa ainakin ensi alkuun hieman ristiriitaiselta merkin jälleenmyyntisuunnitelmien kanssa. Lancia aikoo nimittäin keskittyä myymään autojaan netin välityksellä.

LähdeCarscoops

Lue lisää