Legendaarinen leffa-auto löytyi 50 vuoden jälkeen – tätä Lamborghini Miuraa ei romutettukaan The Italian Jobissa

Vuonna 1969 ensi-iltansa saanut The Italian Job sai Suomessa ajalleen tyypillisen nimen Riehakas ryöstö. Komediankin piirteitä sisältävän brittiläisen rikoselokuvan pääosassa nähtiin 1960-luvun ikoniksi noussut Michael Caine, joka esittää juuri vankilasta vapautunutta Charlie Crokeria. Hän aikoo varastaa jenginsä kanssa neljän miljoonan dollarin arvoisen kultalastin Italian Torinossa aivan paikallisen mafian silmien edestä.

Autojen osalta elokuva on noussut kuuluisaksi etenkin kolmella klassisella Minillä tehdyn takaa-ajon ansiosta. Pikkuautoilla kaahataan niin Torinon jalkakäytävillä kuin Fiatin vanhan Lingotton tehtaan katolla sijainneella testiradallakin. Leffan alku on kuitenkin piirtynyt autofanien mieliin aivan toisesta syystä. Rossano Brazzin esittämä herrasmieskonna nautiskelee alkukohtauksessa Italian Alppien serpentiiniteistä maailman ensimmäiseksi superautoksi kutsutun Lamborghini Miuran ratissa. Tunnelmasta ei ole ainakaan pulaa, kun kuvankaunis Lambo kiitää henkeäsalpaavissa alppimaisemissa ja taustalla soi Matt Monron ”On Days Like These”.

Ajelu saa kuitenkin dramaattisen käänteen, kun mafia odottaa Miuraa erään tunnelin päässä. Auto osuu kovalla vauhdilla keskelle tietä pysäköidyn kaivurin kauhaan, ja sen jälkeen pahasti ruttaantunut superautoklassikko sysätään kuskeineen armottomasti rotkoon. Tästä syystä monille on jäänyt se käsitys, että kuvauksissa käytetty Miura tuhottiin oikeasti. Näin ei kuitenkaan raaskittu tehdä edes 1960-luvulla, kun auto oli uusi. Kuvausryhmä onnistui nimittäin hankkimaan jo valmiiksi romukuntoisen Miuran, joka oli helppo tyrkätä rotkoon. Raato piti kuulemma hakea seuraavana päivänä pois, mutta joku oli korjannut sen jo parempaan talteen.





Ajokohtauksissa käytetty Miura oli sen sijaan peräisin suoraan tehtaan linjalta. Auton haluttiin olevan mahdollisimman samankaltainen romutetun yksilön kanssa, joten kohteeksi valikoitui vasemmanpuoleisella ohjauksella ja valkoisilla nahkapenkeillä varustettu oranssi auto. Se vietiin Paramount Pictures -tuotantoyhtiön käyttöön, ja kuvausten jälkeen Miura myytiin eteenpäin roomalaiselle ostajalle. Hänellä ei ollut mitään tietoa autonsa maineikkaasta menneisyydestä, ja myöhemmin Lambon tarina jatkui uusissa käsissä.

Viime vuosina tämä Miura on kuulunut Kaiser Collection -nimiseen kokoelmaan Liechtensteinin Vaduzissa. Lambon nykyinen omistaja halusi saada varmuuden autonsa historiasta, ja niinpä se lähetettiin tehtaan klassikko-osasto Polo Storicon tutkittavaksi. Monet historialliset dokumentit ja Lamborghinilla aikanaan vaikuttaneet työntekijät todistivat, että alustanumerolla 3586 varustettu Miura on todellakin The Italian Jobin kuvauksissa käytetty auto. Yksi tärkeimmistä todistajista oli Enzo Moruzzi, joka toimitti auton kuvauspaikalle.

Hän kertoi, että Miuran valkoiset nahkapenkit vaihdettiin niiden likaantumisherkkyyden vuoksi testeissä käytettyihin mustiin istuimiin ennen kuvausten alkamista, koska auto haluttiin virheettömässä kunnossa takaisin. Leffassa näkyy kuitenkin edelleen valkoiset niskatuet, koska ne on Miurassa kiinnitetty penkkien sijasta ohjaamon ja moottoritilan väliseinään. Kadonneeksi luullun leffa-auton identiteetti varmistui juuri sopivalla hetkellä, sillä elokuvan ensi-illasta tulee tänä vuonna kuluneeksi tasan puoli vuosisataa. Myös monet klassikkoautoharrastajat juhlistavat tätä merkkipaalua, ja esimerkiksi syksyllä Isosta-Britanniasta lähtee letka Italian Alppien kautta kohti Torinoa.

- Advertisement -
LähdeMotorious
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Toyotan SUV-mallisto on pieniin päin – Genevessä esitellään Yariksen pohjalta tehty nelivetoinen hybridikatumaasturi

Katumaasturit haukkaavat yhä isomman siivun autonvalmistajien mallistoista. Toyotakaan ei ole poikkeus tähän sääntöön, ja japanilaismerkin ensimmäinen RAV4 toimi itse...

Porsche Taycan ensimaistiaiset

Pääsin tutustumaan Porschen ensimmäiseen täyssähköautoon Taycaniin Tesla Club Finlandin järjestämässä tilaisuudessa, joka keräsi paikalle kymmeniä kiinnostuneita kahteen iltatilaisuuteen.  Lakanan alta...

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...