Legendaarinen Jaguar E-type täyttää tänä vuonna 60-vuotta

Jaguar E-Type esiteltiin ensimmäisen kerran suurelle yleisölle Geneven suuressa autonäyttelyssä 16. maaliskuuta vuonna 1961. Tänä vuonna tälle ikoniselle urheiluautolle tulee täyteen pyöreät 60-vuotta.

Lehdistö sai ottaa päivää ennen näyttelyn alkua ensipuraisun E-Typeen, kun Jaguarin silloinen markkinointipäällikkö ajoi auton suoraan Coventryn tehtaalta näyttelypaikalle. Koeajoauto oli toinen koskaan valmistettu E-Type, ja sen rekisterinumero oli 9600 HP. Lehdistön mielenkiinto autoa kohtaan oli niin suuri, että Jaguarin pääjohtaja Sir William Lyons tuotti tehtaalta vielä toisenkin yksilön esittelyä varten. Molemmat autot ovat edelleen tallessa ja entisöitynä alkuperäiseen kuntoonsa.



Jaguar E-Type
Vuoden 1961 Jaguar E-type aikalaistensa joukossa. Kuvasta on helppo ymmärtää miksi koko automaailma oli melkein haukkoi henkeään E-typen tullessa markkinoille.

Jaguar E-Typen suunnittelussa oli mukana muun muassa lentokoneteollisuudesta tuttu aerodynamiikan erikoisosaaja Malcolm Sayer (s. 1916). Suunnittelussa hyödynnettiin myös Jaguarin kilparadoilta saamaa kokemusta, ja tarkoitus olikin tehdä katukäyttöön soveltuva urheiluauto, joka vastaisi ominaisuuksiltaan Jaguarin aikaisempia kilpa-autoja.





Auton muotoiluun osallistui myös pääjohtaja Lyons, jonka kynällä oli piirretty myös useat aiemmat Jaguarit, kuten menestyksekäs Jaguar Mk 2, mikä oli aikoinaan markkinoiden nopein vakioauto. Kun auto alkoi olla valmis, Lyonsilla ei juuri ollut siihen lisättävää, muuta kuin tyylikkäästi muotoiltu, Jaguarin tunnuksella varustettu, kromilista jäähdyttimen ilmanottoaukon keskelle.

Jaguar E-Type
Ainoa lisäys minkä Jaguarin johtaja Sir William Lyons halusi E-typeen oli ilmanottoaukon keskelle asetettu siro lista, jota koristaa kullanvärinen Jaguar-merkki.

Jaguar E-typen korirakenne oli tehty itsekantavaksi ja moottori oli kiinnitetty korin etuosaan erillisellä erikoisteräksestä valmistetulla kehikolla. Auton korin muodot pienempiä yksityiskohtia myöten hiottiin lopulliseen asuunsa tuulitunnelikokeiden ja mittausten avulla. Malcoln Sayerin teki korin perussuunnittelun tieteellisiin laskelmiinsa nojautuen. Tieteellisen oppinsa hän oli saanut muun muassa perustaessaan teknillistä tiedekuntaa Bagdadin yliopistoon Irakissa. Sayerin matemaattiset taulukot ovat yhä edelleen ainakin osittain tallessa.

Jaguar E-Type
Pakoputkiston suunnittelun sai tehtäväkseen viime tingassa juuri suunnitteluosastolle töihin päässyt nuori Graham Robson. Tilaa oli niukalti ja yhtiön kassa oli tiukilla. Lopputulos on kuitenkin hieno ja toimiva sekä tässä muodossaan monille tavoittelemisen arvoinen yksityiskohta.

Jaguar E-Type
Pyörät kiinnitettiin kilpa-autojen tapaan yhdellä suurella keskimutterilla, spinnerillä. Myöhemmin tuon ”spinnerin” sakarat pienennettiin turvallisuussyistä ja sen avaamiseen tarvittiin erityinen työkalu.

Nopea urheiluauto vaatii kunnon jarrut, ja E-Type sai jo silloin kaikkiin pyöriinsä tehokkaat levyjarrut. Hammastanko-ohjaus oli tarkka ja nopea. Etujousituksena toimi jo aiemmin käytetty vääntösauvoihin perustuva erillisjousitus, mutta taka-akselistolla oli aivan uusi rakenne – erillisjousitus, jossa ylimmäisinä tukivarsina toimivat nivelletyt vetoakseli. Kummallakin puolella oli kaksi kierrejousta ja kaksi laadukasta iskunvaimenninta, ja koko taka-akselisto oli koottu kompaktisti omaan erilliseen kehikkoonsa.

Jaguar E-Type
Jaguar E-typen ohjaamossa on mukavat, mutta ei kovin väljät tilat kahdelle matkustajalle. Ohjaamon suunnittelu, täydellinen mittarivarustus sekä siro ohjauspyörä, kielivät samaa estetiikkaa kuin auton ulkomuoto.

Jaguar E-typeen asennettu XK-moottorin kehitysversio oli kasvanut jo 3,8 litraiseksi ja aiemman kahden kaasuttajan tilalla oli nyt kolme entistä suurempaa kahden tuuman SU-kaasuttajaa. E-typen huippuunsa kehitetty moottori tuotti mukavat 265 hevosvoimaa, joiden avulla auto kiihtyi nollasta sataseen alle seitsemässä sekunnissa. Huippunopeus oli yli 240 kilometriä tunnissa. Nämä olivat kovia lukemia sen ajan urheiluautolle.

E-Typen perinteitä jatkaa nykyään F-Type, josta tehdään Heritage 60 -erikoismalli esikuvan merkkipaalun johdosta.

Jaguar E-typen 60-vuotisjuhlan kunniaksi Uudenkaupungin Automuseolla on kevään aikana esillä vastaavat versiot kuin mitä Jaguar-yhtiö esitteli Geneven autonäyttelyssä 16. maaliskuuta 1961. Coupe, viralliselta nimeltään fixed head coupe, metallihohto hopea/punainen ja roadster, viralliselta nimeltään open two seater, metallihohto asemetallin harmaa/punainen.

Covid-19 tilanteen sallimissa rajoissa autojen rinnalle tulee näytteille myös tietopaketti E-typen historiasta ja tekniikasta, asiaan liittyvää kirjallisuutta sekä valikoima pienoismalleja

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä live-tuotanto.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.