Jaguar E-Type täyttää pian 60 vuotta – legendan merkkipaalua juhlitaan F-Typen erikoismallin voimin

Maaliskuussa 1961 Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saanut Jaguar E-Type oli aikanaan suuri sensaatio, jota jopa itse Enzo Ferrari intoutui kehumaan maailman kauneimmaksi autoksi. E-Typen perinteitä jatkaa nykyään F-Type, josta tehdään Heritage 60 -erikoismalli esikuvan pian lähestyvän merkkipaalun johdosta.

F-Type kunnioittaa jo perusmuodoillaan 1960-luvun kissapetoa, ja Heritage 60:een on tuotu vielä muitakin viittauksia E-Typeen. Niistä erottuvin lienee Sherwood Green -niminen väri, jota ei ole nähty Jaguareissa sitten 1960-luvun. E-Typeä klassinen vihreä sävy pukee loistavasti, eikä se näytä yhtään hassummalta myöskään uuden brittisportin pinnassa. Perinteistä tyyliä on haettu myös kromatuilla ikkunalistoilla, kun taas kiillotetuilla puolilla varustetut 20-tuumaiset vanteet edustavat puhtaasti nykyaikaa. Erikoismallin statuksesta kerrotaan lisäksi E-Typeen viittaavien merkkien avulla.

Heritage 60 on Jaguarin SV Bespoke -yksilöintiosaston käsialaa, ja jokainen yksilö rakennetaan kuulemma käsityönä. Sekä umpi- että avomallina saatavilla oleva auto jää hyvin harvinaiseksi näyksi, koska niitä valmistetaan ainoastaan 60 kappaletta. Metallivihreä ulkoasu saa kontrastia Windsor-nahalla verhoillusta sisustasta, jonka sävyt kantavat Caraway- ja Ebony-nimiä. Lisäksi keskikonsolia on höystetty alumiinisilla koristeilla. Viittaukset E-Typeen ovat sisällä vähemmän ilmeisiä kuin ulkona, mutta sisustastakin löytyy harvinaisesta erikoismallista kertova laatta, räätälintyönä tehdyt kynnyslistat ja niskatukiin brodeerattu logo E-Typen 60-vuotisesta taipaleesta.

Ulkoa Heritage 60 edustaa hienosti brittiläisen understatementin perinteitä, mutta pitkän konepellin alta löytyy silti roimasti potkua. Autoa vauhdittaa nimittäin F-Type R:n mekaanisesti ahdettu viisilitrainen kasi, josta irtoaa peräti 583 hevosvoiman maksimiteho ja 700 newtonmetrin huippuvääntö. Kiihtyvyydeksi kerrotaan brittiläisittäin ilmaistuna 3,5 sekuntia 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h), ja huiput ovat 186 mph, eli lähes tasan 300 km/h. Voimansiirrosta vastaa kahdeksanvaihteinen automaatti, ja pidostakaan ei tarvitse huolehtia. Voima välitetään nimittäin kaikille neljälle pyörälle, joten tällä kissapedolla pärjäisi myös talvikelillä.

Suosittelemme

Ainakin suorituskyvyn osalta klassinen esikuva jää siis kauas taakse, mutta tyylin suhteen klassinen E-Type taitaa edelleen olla omaa luokkaansa modernin erikoismallin hyvästä yrityksestä huolimatta. Muiden nykyautojen joukossa F-Type on kuitenkin yksi tyylitietoisimmista valinnoista, ja Heritage 60 vie tämän classinessin vielä pykälää tai paria pidemmälle.

Lue lisää