Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori.

Ensimmäisen kerran vuonna 1962 suurelle yleisölle esitelty AC Cobra oli kaksipaikkainen avoauto, jonka konehuoneesta löytyi yli neljä litrainen Fordin V8-bensiinimoottori. Nyt AC Cars England Ltd. valmistaa 58 kappaletta alkuperäisen näköistä, nykyaikaisella sähkömoottorilla varustettua AC Cobra -autoa. Valmistusmäärä viittaa vuosiin, jotka ovat kuluneet auton ensiesittelystä.

AC Cobra Series 1 electric

Uusi sähköinen AC Cobra on päältä päin lähes identtinen alkuperäisen -62 mallin kanssa. Auton klassisen kaunis muotoilu ja yksityiskohdat vastaavat alkuperäistä. Myös auton sisätiloissa on sama tunnelma kuin lähes 60 vuotta sitten.

Mutta, auton voimalinja on nyt täysin sähköinen, ja ohjaus, jarrut sekä muut komponentit on päivitetty 2020 vuoden standardien mukaiseksi. Auton runkona on alkunperäisen kaltainen tikapuurunko, joka kannattelee korkealaatuisen komposiittikorin lisäksi sähköisen voimalinjan akustoa, ja ajoelektroniikkaa.

AC Cobra Series 1 electric

Suorituskyky

Sähköinen AC Cobra Series 1 kiihtyy 230 kW:n (n. 313 hv) tehon turvin 6,7 sekunnissa 0-100km/h, ja vääntöä on tarjolla maksimissaan 500 Nm. Toimintasäde on 150 mailia, eli noin 240 kilometriä, mikä on varsin riittävä kaksipaikkaiselle urheiluautolle. Auton paino on valmistajan mukaan alle 1250 kiloa, joten urheilulliset ajo-ominaisuudet on säilytetty.

Suosittelemme

Auton hinta kotimaassaan on 138 000 Englannin puntaa, eli noin 153 205 euroa. Valmistajan mukaan auton toimitukset alkavat vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä.

Myös perinteinen bensiinimoottoriversio

Petroolipäitä ilahduttava AC Cobra 140 Charter Edition -malli on varustettu sähkön sijaan perinteisellä voimalinjalla, ja sen nokalla nähdään moderni nelisylinterinen 2,3 litrainen Ford Mustangin moottori, josta on otettu irti 350 hevosvoimaa.

Bensaversio kiihtyy 6 sekuntiin 0-100 km/h, ja on aavistuksen kevyempi sähköistä veljeään, painaen vain 1100 kiloa. Auton hinta on 85 000 puntaa, eli 94 365 euroa.

1 KOMMENTTI

  1. Ei tarvis 2x miettii että kumman ottais jos pinkkaa riittäis. Jos ac cobrasta ei lähde ääntä ei se ole ac cobra… 🤔

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat