Mitsubishi heitti pyyhkeen kehään jo vuosia sitten Lancerin Evo-versioiden suhteen, mutta Subarun WRX sen kuin porskuttaa. Uusimmalla WRX:llä ei ole kuitenkaan enää mitään tekemistä Imprezan kanssa.
Sen sijaan USA:n markkinoilla esitelty uutuus on tehty samalle Subaru Global Platform -pohjalevylle esimerkiksi Outbackin kanssa, mikä näkyy auton muodoissakin. Uusi WRX vaikuttaa edeltäjäänsä leveämmältä, ja lokasuojien sekä helmojen muoviverhoukset tuovat sporttisedaniin selvää crossover-henkeä. Niiden pinnan erikoinen kuviointi auttaa kuulemma pienentämään ilmanvastusta, ja samaa kikkaa on hyödynnetty myös moottorin suojamuoveissa Subarun alla.
Uuden WRX:n terävät linjat ovat saaneet vaikutteita Subarun viime aikojen konseptiautoista, mutta erityisesti perän tyyli on puskurin massiivisesta diffuusorista ja neljästä pakoputkenpäästä huolimatta melko geneeristä. Iso takasiipikin nähtäneen vasta STi-huippuversiossa, joten WRX:ssä täytyy tyytyä takaluukun reunan pieneen lippaan. Sisusta vaikuttaa entistä modernimmalta kojelaudan keskelle sovitetun 11,6-tuumaisen pystysuuntaisen kosketusnäytön myötä, mutta esimerkiksi äänenvoimakkuuden tai lämpötilan säädölle on maltettu jättää vielä omat nappinsakin.
Suosittelemme
Sporttihenkeä saadaan puolestaan kehän alaosasta litistetyn ratin, alumiinipolkimien ja maltillisten urheiluistuimien myötä. Urheilullisuutta löytyy myös pellin alta, jossa murisee nyt 2,4-litrainen turbobokseri aiemman kaksilitraisen myllyn sijasta. Teholukema on kuitenkin kasvanut vain muutamalla hevosvoimalla 275 heppaan, ja maksimiväännöksi kerrotaan 350 newtonmetriä. Suoritusarvoja ei ole vielä julkaistu, mutta niissä ei liene suurta eroa edeltäjään nähden.
Voimavarat välitetään luonnollisesti kaikille pyörille Subarun symmetrisen nelivedon avulla, jota on täydennetty aktiivisella voimanjakotoiminnolla saman akselin eri pyörien välillä. Vaihteistona palvelee puolestaan joko kuusilovinen manuaali tai uusi versio portaattomasta CVT-automaatista, jota voi vaihtaa myös käsin kahdeksan ohjelmoidun pykälän kautta. Automaatti on vakiona arvokkaammassa GT-varustetasossa, joka tuo mukanaan myös sähkösäätöisen iskunvaimennuksen ensimmäistä kertaa WRX:n historiassa.
GT:ssä on lisäksi sähkösäätöiset Recaron penkit, Subarun EyeSight-turvapaketti ja 18-tuumaiset pyörät perusmallin 17-tuumaisten sijasta. Kaikkien mallien ajettavuutta kohentavat entistä matalampi painopiste, jäykempi kori sekä aiempaa luonnollisemmaksi mainostettu ohjaustuntuma. Noin 30 000 dollarin hintaisen WRX:n myynti alkaa Atlantin toisella puolella ensi vuoden alussa, mutta Euroopassa nähtäneen ainoastaan puhdikkaampi WRX STi, jos jatkuvasti kiristyvät päästömääräykset vielä sallivat auton myynnin.