Leafin katumaasturiversio saattaa näyttää tältä – Nissan esitteli rohkean IMx-sähkökonseptin

Vaikka useimmille ihmisille tulee ensiksi mieleen Tesla sähköautoista puhuttaessa, Nissan Leaf on kuitenkin maailman myydyin sähköauto. Leafin ensimmäinen sukupolvi oli turhankin erikoisen näköinen tavallisten autonostajien makuun, mutta äskettäin lanseerattu toisen sukupolven malli on kehittynyt huimasti tässä suhteessa. Munamaiset muodot ovat vaihtuneet suorastaan sporttiseen olemukseen, jossa on paljon samaa kuin mm. tuoreessa Micrassa.

Automaailmassa on liikkunut huhuja myös Leafin pohjalta tehtävästä katumaasturista. SUV-buumi on tavoittanut sähköautotkin, joten Nissan haluaa osansa tästä kakusta. Japanilaiset esittelevät nyt Tokion autonäyttelyssä sähköistä katumaasturia enteilevän konseptin, jonka nimeksi on annettu IMx. Tutkielman linjat ovat hyvin rohkeat, joten perinteisiin muotoihin tottuneilla riittää sulattelemista tässäkin tutkielmassa. Nokalla komeilee uusi tulkinta Nissanin V-motion-maskista, joka on nyt suljettua mallia sähkötekniikan vuoksi. Etulokasuojissa on lisäksi persoonalliset pokkaukset, joiden etureunat toimivat ilmanottoaukkoina.


Ilma näyttäisi virtaavan kulmikkaiden etulokasuojien läpi, ja takanurkistakin löytyvät vastaavat ilmanpoistoaukot. Muotoilu on muutenkin hyvin terävälinjaista, joten tältä osin auto sopisi hyvin Nissanin nykymallistoon. Koko ohjaamon mittainen panoraamakatto tuo valoa matkustamoon, jonne kuljetaan vastakkain aukeavien ovien kautta. Keskipilari puuttuu monen muun konseptin tavoin, ja sisustakin edustaa samaa linjaa. Tyyli on hyvin pelkistettyä, ja ovipaneeleihin asti ulottuva OLED-näyttö hoitaa mittariston virkaa. Näytön alla on puolestaan huonekaluhenkistä vaaleaa puuta, mikä antaa kontrastia pelikonsolimaiselle ratille.

Neljän erillisistuimen rungot on kuulemma tehty 3D-tulostamalla. Penkeissä on käytetty katanagareksi nimettyä kuviointia, ja niskatuet ovat puolestaan saaneet inspiraationsa kumiki-nimisestä japanilaisesta puupalapelistä. Auton valkoinen ulkoväri saa puolestaan kontrastia mustasta katosta sekä puskureissa ja vanteissa käytetyistä punaisista tehosteista. Ne vihjaavat sporttisuudesta, jota löytyy myös pellin alta. IMx-tutkielmaa vauhdittaa nimittäin kaksi sähkömoottoria, jotka tuottavat 430 hevosvoiman kokonaistehon ja 700 newtonin väännön. Konsepti on tehty samalle perusrakenteelle kuin uusin Leaf, ja auton lattia on täysin tasainen. Tällä ratkaisulla saadaan aikaan väljät sisätilat ja matalalla sijaitseva painopiste.





Akusta ei ole annettu vielä tietoja, mutta toimintamatkaksi kerrotaan yli 600 kilometriä. Autossa ei ole unohdettu myöskään autonomisen ajamisen trendiä, ja niinpä ohjauspyörä vetäytyy ProPILOT-moodissa kojelaudan sisään. Lisäksi kaikki istuimet kääntyvät mukavuusasentoon autonomiseen menoon siirryttäessä. Leafiin pohjautuva sähkö-SUV on tulossa tuotantoon vielä ennen vuosikymmenen vaihdetta, joten on jännittävää nähdä, kuinka paljon konseptin tekniikasta ja muotoilusta siirtyy tuotantoautoon.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...