Leafin katumaasturiversio saattaa näyttää tältä – Nissan esitteli rohkean IMx-sähkökonseptin

Vaikka useimmille ihmisille tulee ensiksi mieleen Tesla sähköautoista puhuttaessa, Nissan Leaf on kuitenkin maailman myydyin sähköauto. Leafin ensimmäinen sukupolvi oli turhankin erikoisen näköinen tavallisten autonostajien makuun, mutta äskettäin lanseerattu toisen sukupolven malli on kehittynyt huimasti tässä suhteessa. Munamaiset muodot ovat vaihtuneet suorastaan sporttiseen olemukseen, jossa on paljon samaa kuin mm. tuoreessa Micrassa.

Automaailmassa on liikkunut huhuja myös Leafin pohjalta tehtävästä katumaasturista. SUV-buumi on tavoittanut sähköautotkin, joten Nissan haluaa osansa tästä kakusta. Japanilaiset esittelevät nyt Tokion autonäyttelyssä sähköistä katumaasturia enteilevän konseptin, jonka nimeksi on annettu IMx. Tutkielman linjat ovat hyvin rohkeat, joten perinteisiin muotoihin tottuneilla riittää sulattelemista tässäkin tutkielmassa. Nokalla komeilee uusi tulkinta Nissanin V-motion-maskista, joka on nyt suljettua mallia sähkötekniikan vuoksi. Etulokasuojissa on lisäksi persoonalliset pokkaukset, joiden etureunat toimivat ilmanottoaukkoina.

Ilma näyttäisi virtaavan kulmikkaiden etulokasuojien läpi, ja takanurkistakin löytyvät vastaavat ilmanpoistoaukot. Muotoilu on muutenkin hyvin terävälinjaista, joten tältä osin auto sopisi hyvin Nissanin nykymallistoon. Koko ohjaamon mittainen panoraamakatto tuo valoa matkustamoon, jonne kuljetaan vastakkain aukeavien ovien kautta. Keskipilari puuttuu monen muun konseptin tavoin, ja sisustakin edustaa samaa linjaa. Tyyli on hyvin pelkistettyä, ja ovipaneeleihin asti ulottuva OLED-näyttö hoitaa mittariston virkaa. Näytön alla on puolestaan huonekaluhenkistä vaaleaa puuta, mikä antaa kontrastia pelikonsolimaiselle ratille.

Neljän erillisistuimen rungot on kuulemma tehty 3D-tulostamalla. Penkeissä on käytetty katanagareksi nimettyä kuviointia, ja niskatuet ovat puolestaan saaneet inspiraationsa kumiki-nimisestä japanilaisesta puupalapelistä. Auton valkoinen ulkoväri saa puolestaan kontrastia mustasta katosta sekä puskureissa ja vanteissa käytetyistä punaisista tehosteista. Ne vihjaavat sporttisuudesta, jota löytyy myös pellin alta. IMx-tutkielmaa vauhdittaa nimittäin kaksi sähkömoottoria, jotka tuottavat 430 hevosvoiman kokonaistehon ja 700 newtonin väännön. Konsepti on tehty samalle perusrakenteelle kuin uusin Leaf, ja auton lattia on täysin tasainen. Tällä ratkaisulla saadaan aikaan väljät sisätilat ja matalalla sijaitseva painopiste.

Suosittelemme

Akusta ei ole annettu vielä tietoja, mutta toimintamatkaksi kerrotaan yli 600 kilometriä. Autossa ei ole unohdettu myöskään autonomisen ajamisen trendiä, ja niinpä ohjauspyörä vetäytyy ProPILOT-moodissa kojelaudan sisään. Lisäksi kaikki istuimet kääntyvät mukavuusasentoon autonomiseen menoon siirryttäessä. Leafiin pohjautuva sähkö-SUV on tulossa tuotantoon vielä ennen vuosikymmenen vaihdetta, joten on jännittävää nähdä, kuinka paljon konseptin tekniikasta ja muotoilusta siirtyy tuotantoautoon.

Lue lisää