Vanhat Ferrarit ovat useimmiten lähes painonsa arvoisia kullassa, mutta joskus niitäkin sai edullisesti. Tämän jutun yksilöä ei välillä edes tunnistettu Maranellon oriksi, mutta nyt klassikko on jälleen elämänsä kunnossa.
Vuosikertaa 1952 edustava Ferrari 340 America kilpaili tuoreeltaan saman vuoden Le Mansin 24 tunnin koitoksessa, jolloin ratin takana vuorottelivat Andre Simon ja Lucien Vincent. Tuolloin lähes katuautoillakin oli hyvät mahdollisuudet menestyä, ja coupé-mallinen Ferrari ylsikin peräti kisan viidennelle sijalle. Kun kilpaura vanhalla mantereella oli ohi, 340 America laivattiin mallinimen kertomaan paikkaan Atlantin toiselle puolelle.
1950-luvun loppupuolella Ferrari päätyi teksasilaiselle miehelle, joka korvasi alkuperäisen ja todennäköisesti hankalasti huollettavan 4,1-litraisen V12:n paljon maanläheisemmällä ratkaisulla, eli Chevroletin pikkulohkokasilla. Alkuperäinen voimanlähde myytiin pois, ja jossakin vaiheessa auton korikin vaurioitui. Tuolloin Ferrariin sovitettiin omatekoiset koripellit, jotka muistuttivat vuoden 1956 erikoista Bangert Manta Rayta.
Tämän jälkeen lähes tunnistamattomaksi muuttunut Ferrari katosi autoharrastajien näköpiiristä vuosikymmeniksi. Vanha kilpuri pintautui ihmisten ilmoille vasta vuonna 1990, jolloin kiihdytyskuski Mike Sanfilippo osti ladosta löytyneen auton nykyperspektiivistä naurettavalla 200 dollarin summalla. Hinta johtui siitä, että myyjällä ei ollut aavistustakaan latolöydön todellisesta identiteetistä. Sama meno jatkui myöhemminkin. Vuonna 2006 Ferraria myytiin eBayn kautta vanhana Devin-merkkisenä urheiluautona, ja tällöin koukkuun tarttui entisöintiekspertti Thom Shaughnessey.
Suosittelemme
Hän maksoi löydöstään vajaat 27 000 taalaa. Shaughnesseyn piti entisöidä Deviniksi luulemansa laite entiseen loistoonsa, mutta pian auton todellinen identiteetti selvisi, kun latolöytöä alettiin tutkia tarkemmin vanhoihin Ferrareihin erikoistuneen Hilary Rabbin kanssa. Tuolloin selvisi, että kyseessä olikin historiallinen Le Mansin sotaratsu Maranellosta, ja lisäksi auto oli yksi vain 24 valmistetusta 340 Americasta.
Tämän jälkeen Ferrari Classichen asiantuntijat palauttivat klassikon vuoden 1952 kilpa-asuunsa satojatuhansia dollareita nielleessä entisöinnissä. Nyt 340 America olisi jälleen myynnissä, mutta tällä kertaa 200 taalaa ei taida riittää edes käsirahaksi.