Latela Car Show toi autoja itsenäisyyspäiväviikonloppuun – Tampereella nähtiin niin tuningia kuin jenkkejäkin

Suomen suurimmaksi pikkujoulutapahtumaksi ideoitu Mad X-mas Festival jouduttiin valitettavasti viime metreillä perumaan pahentuneen koronatilanteen vuoksi. Samaan yhteyteen suunniteltu Latela Car Show päästiin kuitenkin järjestämään Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.

Itsenäisyyspäiväviikonloppuna perjantai-illasta sunnuntaihin auki ollut näyttely pidettiin kansan suussa edelleen Pirkkahallina tunnetun kompleksin uudemmassa E-hallissa. Tilaa oli siis hieman vähemmän kuin esimerkiksi Hot Rod & Rock Show’ssa käytössä olevassa A-hallissa, mutta nähtävää riitti silti mukavasti. Latela Car Show’ta mainostettiin ensimmäiseksi sisällä järjestetyksi näyttelyksi koronapandemian puhkeamisen jälkeen, ja sitä se oli ainakin allekirjoittaneelle.

Latelan pojat tunnetaan ensisijaisesti tuning-hahmoina, joten luonnollisesti näyttelyssäkin nähtiin tämän genren kalustoa show-autoista driftauslaitteisiin. Lisäksi esillä oli Latelan käsialaa oleva Alfa Romeo Spider -parivaljakko, joka näytti rakentelun ääripäät hillitysti muokatusta orggisautosta Mustangin takavaloilla varustettuun tuning-luomukseen. Näytteillä oli myös Latelan Scooter-yhtyeelle rakentama hurja Transit ja pari muutakin tulkintaa samasta aiheesta.

Ehkäpä suurimpana vetonaulana toimi kuitenkin Anssi Kelalle räätälintyönä tehty lähes täydellinen kopio Ritari Ässän legendaarisesta KITT-Pontiacista. Tässä autossa ei ole tyydytty vain ulkokuoren muokkaukseen nokan skannerivaloineen ja mustine takavalopaneeleineen, vaan myös sisusta on prikulleen sellainen kuin yli 30 vuoden takaisessa TV-sarjassa. Erilaisia monitoreja, valoja sekä digimittareita löytyy siis riittävästi, ja ratin virkaa hoitaa lähes samanlainen yoke kuin uusimmissa Tesloissa.

Suosittelemme

Näyttelyn helmiin kuului myös Kimi Räikkösen uraa kunnioittava upeasti maalattu Scania-rekan nuppi, joka on luonnollisesti nimetty Icemaniksi. Villit tuning-luomukset ja alkuperäishenkisemmät euroautot saivat seuraa klassisista jenkeistä, joiden skaala ulottui hot rodeista siipi- ja muskeliautoihin. Paikalla nähtiin myös Mika Kosolan Shelby GT 40, jota on lähes mahdotonta erottaa aidosta 1960-luvun Le Mans -kilpurista. Lähistöllä komeili moderni LMP 3 -luokan ratakilpuri kertomassa tässäkin lajissa tapahtuneesta muutoksesta reilun puolen vuosisadan aikana.

Näyttelyautojen joukosta löytyi myös Kalle Rovanperän upouusi drifting-Supra. Ihmeteltävää siis riitti, vaikka käytössä olikin hieman pienempi halli. Kuulutuksista ja näköhavainnoista päätellen yleisöä oli kuitenkin löytänyt paikalle varsin niukasti, eli ehkäpä sana uudesta näyttelystä ei ollut vielä ehtinyt levitä tarpeeksi. Tästä huolimatta Latelan pojat lupasivat jatkaa samoissa merkeissä myös ensi vuonna, joten toivottavasti Latela Car Show’sta saadaan talvikauden tyhjiötä täydentävä lisä Suomen autotapahtumakalenteriin.

2 KOMMENTIT

  1. Minäkin kuvittelin että koko näyttely on peruutettu, mutta peruutuksesta kertova uutinen taisikin koskea vain orkesterin esiintymistä.
    Olisin mielelläni tullut myös käymään ilman tuota väärinkäsitystä.

  2. Nuorempien Latela-rakentajien Alfa oli huomattavasti hienompi ja parempi. Ehkä heidät pitäisi nimetä nimellä Latela ja vanhemmat nimellä Setälä. Nuoret jannut veivät Laureja pitkin lattiaa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat