Land Rover tuo myyntiin 30 yksilön erikoiserän klassisesta Defenderistä – pellin alla murisee viisilitrainen V8

Alkuperäinen Land Rover Defender poistui tuotannosta vuonna 2016 33-vuotisen rupeaman jälkeen, ja auton suorat juuret ulottuivat vuoteen 1948 saakka. Nykyisellä Defenderillä ei ole nimeä lukuun ottamatta juuri mitään tekemistä alkuperäispainoksen kanssa, mutta sitäkin saa nyt jälleen ”uutena” tehtaalta.

Uutisen taustalla vaikuttaa Land Roverin Classic-osasto, joka tuo myyntiin 30 kappaleen erän Defender Works V8 Islay Editioniksi nimettyä erikoismallia. Inspiraatio autoon on kuulemma saatu vuoden 1965 Series IIa:sta, joka oli aikanaan Spencer Wilksin käytössä. Hän oli yksi Land Roverin perustajista, ja Wilks testasi myös Lantikan ensimmäisiä prototyyppejä Skotlannissa sijaitsevalla Islayn saarella. Tästä tulee siis erikoismallin nimi.

Kuva: Land Rover

Islay Editionin lanseerauksella juhlistetaan lisäksi tälle vuodelle osuvaa Land Roverin 75-vuotista merkkipaalua. Erikoisversio on tehty vuonna 2018 esitellyn Defender Works V8:n pohjalta, eli nokalla murisee 400 heppaa ja 515 newtonmetrin väännön tuottava viisilitrainen kasi. Vaihteistona palvelee puolestaan ZF:n kahdeksanpykäläinen automaatti. Vaikka klassisen Defenderin ulkokuori on kaikkea muuta kuin sporttinen, auto kiihtyy kuitenkin 5,6 sekunnissa 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) ja yltää 170 km/h:n huippuihin.

Uusia tämänmallisia Defenderejä ei enää tehdä, joten erikoismallit valmistetaan vuosien 2012-2016 yksilöiden pohjalta, jotka entisöidään ja päivitetään kattavasti. Ulkoa Islay Editionin tunnistaa Limestone-sävyllä maalatuista heavy duty -tyylisistä teräsvanteista, ledeillä päivitetyistä ajovaloista sekä ”GXC 639C” -lokasuojatarroista. Ne ovat suora viittaus Wilksin Series IIa:n rekisterikilpeen, ja auton ulkovärinä palvelee retrohenkinen Heritage Grey. Se ulottuu maskiin asti.

Kuva: Land Rover

Alustaankin panostetaan uusiksi laitettujen jousien ja iskunvaimentimien sekä kohennettujen jarrujen myötä. Sisustasta löytyy puolestaan monia viittauksia Defenderin pitkään historiaan. Istuimet, oviverhoilut, kattoverhoilu ja kojelauta verhoillaan Windsor Ebony -nimisellä nahalla, ja sisätiloissa on käytetty myös ulkokuoren kaltaista Heritage Grey -sävyä. Vaihdekepin vieressä on puolestaan Land Roverin historiasta kertova laatta, ja sisustassa hyödynnetään lisäksi skottilaista tweed-kangasta. Keskikonsolin mukitelineiden pohjaa koristaa puolestaan tammipuu, joka on peräisin skottilaisesta Kilchomanin viskitislaamosta.

Kuva: Land Rover

Islay Editionia saa sekä lyhyenä 90-korimallina että pidempänä 110-versiona. ”Pätkämallista” peritään Isossa-Britanniassa 230 000 puntaa, ja 110 on vielä 15 000 puntaa arvokkaampi. Tällä rahalla saa ainakin harvinaisen Lantikan, koska 90-versiota valmistetaan 17 kappaletta ja pidempää 110:tä 13 kappaletta.

Kuva: Land Rover
Kuva: Land Rover
Kuva: Land Rover

Lue lisää