Lancialla on hieno historia, joka ulottuu huipputyylikkäistä kaksipaikkaisista Spidereista reilun 30 vuoden takaiseen Delta Integraleen. Viime vuosina merkki keikkui jo kuoleman partaalla, mutta nyt se on tekemässä jälleen paluuta.
Lancian ainoa tuote on ollut jo vuosikausia pahasti ikääntymään päässyt Ypsilon-pikkuauto, jota on myyty viime aikoina pelkästään Italian kotimarkkinoilla. Niinpä ei ollut mikään ihme, että huhut Lancian tarun loppumisesta olivat enää lopullista sinettiä vaille. FCA-konserni ei nähnyt merkille enää tulevaisuutta, mutta Fiatin ympärille ryhmittyneiden brändien liittyminen ranskalaisen PSA Groupin kanssa uudeksi Stellantis-konserniksi muutti kaiken.
Lanciassakin nähtiin vielä potentiaalia, ja niinpä italialainen perinnemerkki sai nyt uuden päämuotoilijan. Torinon Centro Stilessä työskentelevien nuorten designereiden työtä valvoo jatkossa ranskalainen Jean-Pierre Ploué, jolla on melkoinen meriittilista autoteollisuuden parista. Vuosina 1985-1995 Ploué työskenteli Renaultilla, jolloin miehen kynästä syntyi esimerkiksi ensimmäisen sukupolven Twingo. Seuraavana vuorossa olivat Volkswagen (1995-1998) ja Ford (1998-1999), kunnes Ploué siirtyi PSA-konserniin.
Hänestä tuli vuonna 1999 Citroënin päämuotoilija. Tämän kauden meriittilistaan kuuluu monta futuristista konseptiautoa, jotka auttoivat omalta osaltaan muuttamaan Citroënin imagoa. Näiden ansioiden vuoksi Jean-Pierre Ploué nimitettiin koko PSA Groupin päämuotoilijaksi ja sittemmin vastaavaan tehtävään Stellantis-konsernissa. Nyt vuorossa on Lancian elvyttäminen, mikä ei ole ihan pieni haaste.
Suosittelemme
Moneen kertaan faceliftattu Ypsilon on ehtinyt jo 10 vuoden ikään, joten kovin montaa päivitystä pikkuautoon ei voi enää tehdä. Vaikka Lancian historia vilisee elegantteja tai sporttisia inspiraation lähteitä, uutta Fulviaa tai Deltaa lienee turha odotella. Kun markkinat janoavat nykyään erilaisia crossovereita, loogisin uusi Lancia olisi italialaista tyylikkyyttä tarjoileva katumaasturi.
Sen ei kuitenkaan sovi astua Alfa Romeo Stelvion tai Maserati Grecalen varpaille, joten loogisin valinta olisi pikku- tai kompaktiluokan crossover. Lancia on jo niputettu Stellantis-konsernissa samaan premium-ryhmään ranskalaisen DS:n kanssa, joten potentiaalinen lähtökohta uudelle Lancialle voisi olla ranskalaisten DS3 tai DS4. Jäämme odottelemaan, menikö arvauksemme pahasti metsään.