Lancia tekee comebackin – uuden päämuotoilijan tehtävänä on nostaa lähes kuollut perinnemerkki taas jaloilleen

Lancialla on hieno historia, joka ulottuu huipputyylikkäistä kaksipaikkaisista Spidereista reilun 30 vuoden takaiseen Delta Integraleen. Viime vuosina merkki keikkui jo kuoleman partaalla, mutta nyt se on tekemässä jälleen paluuta.

Lancian ainoa tuote on ollut jo vuosikausia pahasti ikääntymään päässyt Ypsilon-pikkuauto, jota on myyty viime aikoina pelkästään Italian kotimarkkinoilla. Niinpä ei ollut mikään ihme, että huhut Lancian tarun loppumisesta olivat enää lopullista sinettiä vaille. FCA-konserni ei nähnyt merkille enää tulevaisuutta, mutta Fiatin ympärille ryhmittyneiden brändien liittyminen ranskalaisen PSA Groupin kanssa uudeksi Stellantis-konserniksi muutti kaiken.

Lanciassakin nähtiin vielä potentiaalia, ja niinpä italialainen perinnemerkki sai nyt uuden päämuotoilijan. Torinon Centro Stilessä työskentelevien nuorten designereiden työtä valvoo jatkossa ranskalainen Jean-Pierre Ploué, jolla on melkoinen meriittilista autoteollisuuden parista. Vuosina 1985-1995 Ploué työskenteli Renaultilla, jolloin miehen kynästä syntyi esimerkiksi ensimmäisen sukupolven Twingo. Seuraavana vuorossa olivat Volkswagen (1995-1998) ja Ford (1998-1999), kunnes Ploué siirtyi PSA-konserniin.

Hänestä tuli vuonna 1999 Citroënin päämuotoilija. Tämän kauden meriittilistaan kuuluu monta futuristista konseptiautoa, jotka auttoivat omalta osaltaan muuttamaan Citroënin imagoa. Näiden ansioiden vuoksi Jean-Pierre Ploué nimitettiin koko PSA Groupin päämuotoilijaksi ja sittemmin vastaavaan tehtävään Stellantis-konsernissa. Nyt vuorossa on Lancian elvyttäminen, mikä ei ole ihan pieni haaste.

Suosittelemme

Moneen kertaan faceliftattu Ypsilon on ehtinyt jo 10 vuoden ikään, joten kovin montaa päivitystä pikkuautoon ei voi enää tehdä. Vaikka Lancian historia vilisee elegantteja tai sporttisia inspiraation lähteitä, uutta Fulviaa tai Deltaa lienee turha odotella. Kun markkinat janoavat nykyään erilaisia crossovereita, loogisin uusi Lancia olisi italialaista tyylikkyyttä tarjoileva katumaasturi.

Sen ei kuitenkaan sovi astua Alfa Romeo Stelvion tai Maserati Grecalen varpaille, joten loogisin valinta olisi pikku- tai kompaktiluokan crossover. Lancia on jo niputettu Stellantis-konsernissa samaan premium-ryhmään ranskalaisen DS:n kanssa, joten potentiaalinen lähtökohta uudelle Lancialle voisi olla ranskalaisten DS3 tai DS4. Jäämme odottelemaan, menikö arvauksemme pahasti metsään.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat