Lamborghinista on myös hot rodiksi – ranskalaisrakentajat tekivät hurjan luomuksen nelipaikkaisen Espadan pohjalta

Lamborghinin valikoimasta löytyy nykyään perhekäyttöönkin sopiva malli, kun urheiluautomerkki toi tänä vuonna myyntiin Urukseksi nimetyn katumaasturinsa. Takapenkillä varustettu Lambo ei ole kuitenkaan mitään uutta, koska italialaisvalmistajan valikoimaan kuului jo 1980-luvulla LM002-niminen aito maasturi. Sitä ennen perhe-Lamborghinin viittaa sai kantaa kaksiovinen Espada, joka esiteltiin tasan 50 vuotta sitten.

Monacon ruhtinaankin autotallista aikanaan löytyneen Espadan puolen vuosisadan mittaista merkkipaalua on juhlittu tänä vuonna monin tavoin. Lamborghini järjesti esimerkiksi Italiassa malliin keskittyneen erityisen ajotapahtuman, ja myös tehtaan museon omistuksessa ollut yksilö pääsi täysentisöinnin kohteeksi. Virallinen juhlinta jäi tähän, mutta myös yksittäiset harrastajat ovat kantaneet kortensa kekoon.





Suurin osa maailman Espadoista on edelleen alkuperäisessä asussaan, mutta ranskalainen rakentaja päätti repäistä oikein kunnolla mallin juhlavuoden kunniaksi. Danton Arts Kustoms – ja Carrosserie Herve -nimisten pajojen yhteenliittymä etsi aihiokseen sopivan Espadan, joka päätettiin muuttaa hot rodiksi. Suunnitelma on lähes järjetön jo ajatuksen tasolla, ja lopputulos on vielä älyttömämpi.

Lambo sai ensinnäkin katon choppauksen, ja suurin osa auton koripaneeleista joko modifioitiin tai poistettiin kokonaan hot rod -maisen ulkoasun luomiseksi. Espadan etupyöriksi asennettiin 19-tuumaiset kiekot, ja takapyörillä on mittaa peräti 20 tuumaa. Michelinin renkaille kietaistut vanteet ovat takana niin leveät, että ne on asennettu kokoaan auton kylkilinjan ulkopuolelle perinteiseen hot rod -tyyliin. Tämä tekee koko luomuksesta älyttömän leveän, koska jo Espadan peruskori on kaukana kapeasta.

Myös esimerkiksi tuulilasi on tehty räätälintyönä tätä autoa varten, ja moottorikin on jätetty kokonaan näkyville. V12 on edelleen auton alkuperäinen, ja istuinjärjestelykin on jätetty 2+2-tyyppiseksi. Sisustaa on kuitenkin yksinkertaistettu oikein urakalla, ja monet osat on maalattu korin kanssa samalla mattaharmaalla. Ulkokuoreen on tuotu kontrastia Italian lipun värisillä raidoilla ja kirkuvan punaisilla vanteilla, joiden takana pilkottavat paljon alkuperäistä isommat ja rei’itetyillä levyillä varustetut jarrut.


LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Aurinkoinen sää keräsi ennätysmäärän harrasteajoneuvoja Ride In Oulu Motor Meet -autotapahtumaan

Pohjois-Suomen monipuolisin ajoneuvotapahtuma, neljättä kertaa järjestetty Ride In Oulu Motor Meet päästiin järjestämään Äimäraution raviradalla viime lauantaina. Alueella laskettiin...

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...