Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on 50 vuoden ikään ehtinyt Jarama.

Lamborghini Jarama

Jarama sai kunnian jäädä historiankirjoihin viimeisenä etukeskimoottorilla varustettuna urheilumallisena Lambona. Sen jälkeen italialaiset ovat hyödyntäneet kuskin takana sijaitsevaa keskimoottoria kaikissa autoissaan brutaalia LM002-maasturia ja tämän hetken bestsellerinä toimivaa Urus-katumaasturia lukuun ottamatta. Puoli vuosisataa sitten maasturimallinen Lamborghini olisi ollut vielä pyhäinhäväistys, joten kevään 1970 Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saanut Jarama oli elegantti 2+2-paikkainen gran turismo.

-- MAINOS --

Jaramaa ei suunniteltu aivan puhtaalta pöydältä, vaan perusrakenteena toimi jo Islerossa ja 400 GT:ssä koeteltu ratkaisu. Jarama sai kuitenkin päivitetyt alustarakenteet, levyjarrut joka kulmaan ja edessä jopa tuuletuksella, leveämmän raidevälin ja aikansa huipputeknologiaa edustaneet 15-tuumaiset magnesiumvanteet. Uusi vuosikymmen näkyi myös muotoilussa, joka oli huomattavasti kulmikkaampaa kuin 1960-luvun GT-autoissa. Linjoista vastasi tuolloin Carrozzeria Bertonelle työskennellyt Marcello Gandini, jonka kynästä on peräisin moni muukin Lamborghini.

-- MAINOS --




Esisarjan Jaramoiden kokoonpanosta vastasi vielä Carrozzeria Marazzi -niminen koripaja, jolla oli sormensa pelissä myös Isleroiden valmistuksessa. Sarjatuotanto-Jaramat naputeltiin kuitenkin kasaan Carrozzeria Bertonella, mutta välillä turvauduttiin hieman improvisoidulta vaikuttaviin ratkaisuihin. Niinpä vuoden 1972 100 viimeisessä yksilössä oli Bertonen tekemät koripaneelit, mutta kokoonpano hoidettiin kuitenkin Marazzilla.

-- MAINOS --

Jarama jäi harvinaiseksi näyksi, koska vuosina 1970-1976 valmistui ainoastaan 328 autoa. Niiden joukkoon kuuluvat 176 Jarama GT:tä vuosilta 1970-1973 ja 152 Jarama GTS:ää. Viimeksi mainitut tunnistaa konepellin poikittaissuuntaisesta ilmanottoaukosta, etupyörien taakse sijoitetuista ilmanpoistoaukoista, erilaisista vanteista, päivitetyistä etuistuimista ja uusilla mittareilla varustetusta kojelaudasta. Kulusta vastasi nokalla muriseva 3,9-litrainen V12, jota ruokittiin kuudella tupla-Weberillä. Teholukema nousi Jaraman valmistuksen aikana 350 hevosvoimasta 365 heppaan, ja huippuja riitti parhaimmillaan 260 km/h:n verran.

Lamborghinien nimet ovat useimmiten peräisin härkien maailmasta, ja Jaramakaan ei muodosta poikkeusta tähän sääntöön. Auto ristittiin nimittäin Madridin pohjoispuolella sijaitsevan alueen mukaan, joka on kuuluisa taisteluhärkien kasvatuksesta. Vaikka kyseessä on harvinainen auto jopa Lambon omalla mittapuulla, Jaramoiden hinnat ovat pysyneet yllättävän inhimillisellä tasolla moneen muuhun GT-klassikkoon verrattuna. Jaraman voi saada alleen jopa reilulla 80 000 eurolla, mutta parhaista yksilöistä täytyy kuitenkin pulittaa lähemmäs 200 000 euroa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Hyundai julkaisi tiiserikuvia upouudesta sähköautostaan – IONIQ 5 debytoi ensi kuussa

Hyundai esitteli puolentoista vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä 45-nimisen sähköautokonseptin, jonka pelkistetyt linjat yhdistivät futurismia retrohenkeen. Tuotantoversio saa IONIQ 5...

1978 Cobra Mustang II: Joko nyt disco-ajan Musse kiinnostaisi Ebayssakin?

Vaikka kaikki eivät siitä piittaakaan, niin nyt olisi tarjolla se Mustang II, joka tulisi omistaa. Siinä on targa-katto, 302...

Tässä se nyt on – Renault esitteli modernin sähkötulkinnan legendaarisesta Vitosesta

Nostalgialla on suuri arvo nykyisinä sähköistymisen aikoinakin. Kerroimme muutama päivä sitten, että Renault on suunnittelemassa sähkökäyttöisiä retroversioita takavuosien suosikeistaan....

Näitä vuoden 1954 Ferrareita on koko maailmassa vain kolme

Tiedätkö, miltä näyttää Vignalen korittama Ferrari 375 America vuodelta 1954? Ei hätää, sillä monelle rautaiselle autotietäjällekin kyseessä on melkoinen...

1980-luvun eurotyyliä moderniin Toyotaan – kantikkaan Proboxin nokka on kuin vanhasta VW Golfista

Oletteko koskaan kuulleet autosta nimeltä Toyota Probox? Emme olleet mekään ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta tämän niminen farmarin ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.