MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Lamborghinin uusi aloitusmalli esiteltiin – Temerario on 920-heppainen pistokehybridi 10 000 kierrokseen yltävällä tuplaturbokasilla

Jo 11 vuoden ikään yltänyt Lamborghini Huracán sai vihdoin seuraajan. Temerario-nimeä tottelevassa tulokkaassa luovutaan upeaäänisestä vapari-V10:stä, mutta uutuuden ahdettu V8 kiertää vieläkin korkeammalle ja saa lisäapua sähköstä.

Kalifornian Montereyn ”autoviikolla” ensiesittelynsä saanut Temerario toimii Huracánin tavoin Lamborghinin superautovalikoiman aloitusmallina Revuelton alapuolella. Asemointi ulottuu myös muotoiluun, koska Temerarion linjat ovat paljon rauhallisemmat kuin monen silmään jo turhankin villin näköisessä Revueltossa.

Lamborghini Temerario
Kuva: Lamborghini

Uutuuden keulailmettä dominoivat litteät etuvalot ja Lambolle tyypillistä kuusikulmaista muotoa toistavat päiväajovaloledit. Myös takavalot ja Revuelton tapaan keskeltä peräpäätä ulos työntyvä massiivinen pakoputkenpää edustavat samaa designia, kun taas takapyörien kulutuspinta on jätetty kilpa-autotyyliin osittain näkyville.

Sukulaisuus Revueltoon näkyy ennen kaikkea sisustassa. Temerarion kojelaudan keskelle on sovitettu vastaavaan tyyliin pystysuuntainen kosketusnäyttö, ja molemmista autoista löytyy myös oma litteä näyttönsä etumatkustajalle. Digitaalimittaristo on räätälöitävää mallia, ja starttinappula on piilotettu suihkuhävittäjien tavoin punaisen suojakuoren alle keskikonsolissa. Alareunastaan litistetystä ratista löytyy oma nappi pelkälle sähköajolle, ja yhteensä ajomoodeja on neljä. Ne ovat Citta, Strada, Sport Corsa ja Corsa Plus, joista jälkimmäinen poistaa ajovakaudenhallinnan käytöstä.

Lamborghini Temerario
Kuva: Lamborghini

Temerarion polttomoottorina palvelee nelilitrainen tuplaturbokasi, jolla on yhteistä Uruksen voimanlähteen kanssa iskutilavuus ja ahtimien sijoittaminen sylinterinkulmien väliin. Muuten kyseessä on kuitenkin aivan oma moottorinsa, jossa käytetään aitoon superautotyyliin 180 asteen kampiakselia. Kierrosherkkyys on varsinkin ahdetulle myllylle lähes käsittämätön, koska pannu kiertää peräti 10 000 rundiin saakka.

Suosittelemme


Niinpä ääntenkin pitäisi olla aivan eri luokkaa kuin muissa turbokoneissa, ja autoon on jopa suunniteltu tarkoituksella koriin sekä istuimiin asti ulottuvia värinöitä ajofiiliksen tehostamiseksi. Polttomoottori tuottaa yksinään tasan 800 hevosvoimaa, ja vääntölukemaksi kerrotaan 730 newtonmetriä. Kun keitokseen lisätään vielä kolme sähkömoottoria, kokonaisteho kirjataan 920 hevosvoiman lukemaan.

Lamborghini Temerario
Kuva: Lamborghini

Kaksi sähkömoottoria on sijoitettu Temerarion etuakselille. Ne mahdollistavat nelivedon, vääntöä eri puolien pyörien välillä jakavan torque vectoring -toiminnon sekä pelkän sähkön voimin etenemisen etuvetoisena Citta- eli kaupunkimoodissa. Kolmas sähkömoottori on sovitettu puolestaan veekasin ja uuden kahdeksanpykäläisen vaihteiston väliin. Tämä moottori toimii starttigeneraattorina ja poistaa käytännössä turboviiveen 300 newtonin lisäväännön myötä.

Kolikon toisena puolena on hybriditekniikan tuoma massa, mutta Temerarion paino on silti varsin siedettävältä kuulostava 1690 kiloa. Teho-painosuhde on siis enemmän kuin kunnossa. Uutuus tykittää nollasta sataan 2,7 sekunnissa ja yltää 343 km/h:n huippuihin. Molemmat arvot ovat kohentuneet edeltäjään verrattuna, mutta 32 metrin jarrutusmatka satasen nopeudesta on 10 senttiä pidempi kuin Huracánissa.

Lamborghini Temerario
Kuva: Lamborghini

Temerario on tehty edeltäjänsä tavoin spaceframe-tyyppisen alumiinirakenteen varaan. Akselivälin venähtäminen 38 millillä lupailee matkustajille entistä parempia jalkatiloja, ja pääntilakin on kuulemma kohentunut. Toimintasädettä pelkällä sähköllä ei vielä kerrota, mutta se ei voi olla kovin pitkä kun akun kapasiteetti on ainoastaan 3,8 kWh.

Lisävarustelistalta voi poimia vaikkapa Alleggerita-nimisen ”kevennyspaketin”, joka tuo mukanaan komposiittiosilla saavutetun 12,7 kilon painonpudotuksen ja kasvattaa vielä bonuksena takapään downforcea. Sisustaankin on saatavilla oma Lightweight Pack, ja tarjolla ovat myös hiilikuidusta tehdyt vanteet ja takadiffuusori sekä titaaniputkisto. Temerarion hintoja ei ole vielä kerrottu, mutta ne asettunevat lähelle Ferrari 296 GTB:tä joka on toinen hybridisuperauto Italiasta.

Lamborghini Temerario
Kuva: Lamborghini
LähdeCarscoops

Lue lisää