Lamborghini on kertonut tuovansa markkinoille ensimmäisen täyssähköautonsa vuonna 2028. Siitä antaa esimakua Kalifornian Montereyn ”autoviikolla” esiteltävä konsepti nimeltään Lanzandor, joka näyttää lähes tuotantovalmiilta.
Lanzandorin viralliset kuvat vuosivat nettiin jo ennen auton esittelyä Kalifornian auringon alla. Lamborghini ilmoitti aiemmin, että merkin ensimmäinen sähköauto ei olisi crossover, mutta siinä olisi kuitenkin reilumpi maavara kuin italialaismerkin superautoissa. Lanzandorista julkaistujen kuvien perusteella auto on erikoinen yhdistelmä kaksiovista gran turismoa ja Uruksen kaltaista sporttista katumaasturia, joten crossover-termin käyttö olisi Lanzandorin kohdalla kuitenkin varsin perusteltua.

Tutkielman nokka on sähköautotyyliin melkoisen lyhyt, mutta muuten auton muodot ovat tuttua Lamboa. Korista löytyy reilusti erilaisia teräviä pokkauksia ja taitoksia, mutta Lanzandor on silti suorastaan miellyttävän puhdaslinjainen merkin uusimpiin superautoihin verrattuna. Konseptista voi löytää myös yhtymäkohtia korkeammalla maavaralla varustettuun Huracán Sterratoon, joka jää vain harvojen herkuksi.
Lanzandorin litteät etuvalot tuovat puolestaan mieleen Lamborghinin jo 15 vuotta sitten esittelemän Estoque-tutkielman, jonka oli myöskin tarkoitus antaa esimakua nelipaikkaisesta Lambosta. Takavalot yhdistelevät taas Estoquen ja paljon tuoreemman Siánin muotoiluelementtejä. Myös takadiffuusorin vain osittain peittämät takarenkaat ovat jo Siánista tuttu juttu.

Lanzandorin kiilamainen sivuprofiilikin on Lamborghinille tunnusomainen piirre jo Countachin päivistä lähtien. Sisätiloiltaan täyssähköinen Lanzandor ei yllä aivan Uruksen tasolle 2+2-paikkaisen istuinjärjestelynsä myötä, mutta toisaalta autossa on Teslan tunnetuksi tekemä ”frunk” varsin reilun oloisen varsinaisen tavaratilan lisäksi. Futuristinen kojelauta tarjoaa omat näyttönsä sekä kuskille että etumatkustajalle, ja keskeltä kojelautaa työntyy ulos erikoisen näköinen käyttöpylpyrä. Sitä täydentävät ratin napit, kun taas ”kelluvan” keskikonsolin alta löytyy vielä USB-C-latauspistokkeilla ja kahdella mukitelineellä höystetty säilytyslokero.

Jokaisella neljällä matkustajalla on varsin ohutselkänojainen kuppipenkki, ja takamatkustajien iloksi etuistuinten selkänojiin on asennettu vielä tablettimaiset näytöt. Kuppimallistaan huolimatta takapenkkien selkänojat taittuvat alas, mutta sisäkattoon kiinnitetyt niskatuet pysyvät aina paikoillaan. Tässä Lamborghinissa matkustamoon kuljetaan tavanomaisesti aukeavista ovista, eli saksi- tai perhosovet jätetään merkin superautojen yksinoikeudeksi.
Suosittelemme

Julkisuuteen putkahtaneiden tietojen mukaan Lanzandoria tehdään vain rajoitettu erä, joka antaa esimakua myöhemmin tulevissa varsinaisissa sarjatuotantomalleissa käytettävästä teknologiasta. Tällaisia rajoitetun erän autoja suostutaan myymään vain merkin uskollisimmille asiakkaille, jotka pääsevät nauttimaan Lanzandorista vuonna 2028 ennen perässä seuraavaa täyssähköistä Uruksen seuraajaa. Lamborghinin strategian mukaisesti sähköautot ovat astetta käytännöllisempiä, kun taas kaksipaikkaisissa superautoissa päästään jatkossakin nauttimaan polttomoottorin äänistä osana pistokehybridivoimalinjaa.

