Automaailman sähköistyminen jatkaa etenemistään kovaa kyytiä. Edes urheiluautovalmistajat eivät voi jäädä tästä kelkasta pois, vaikka EU:n alueella saa myydä vuoden 2035 jälkeen myös synteettisiä polttoaineita käyttäviä polttomoottoriautoja.
Italian kruununjalokiviin kuuluva Lamborghini aikoo panostaa lähiaikoina erityisesti hybrideihin. Merkin toimitusjohtaja Stephan Winkelmann kertoi tuoreessa haastattelussa, että merkki suunnittelee investoivansa vähintään 1,8 miljardia euroa mallivalikoimansa sähköistämiseen hybridien avulla. Summa on kasvanut vielä merkittävästi alun perin kaavaillusta reilusta 1,5 miljardista eurosta.
Tämä investointi käytetään Huracánin, Uruksen ja Aventadorin seuraajan hybridiversioiden kehitystyöhön. Isolta kuulostava summa on Winkelmannin mukaan vain jäävuoren huippu, koska siihen ei ole laskettu mukaan sähköautoihin suunnattavia sijoituksia. Kaiken kaikkiaan kyse on kuulemma Lamborghinin lähes 60-vuotisen historian suurimmasta investoinnista.
Winkelmann kertoi, että Lamborghinin DNA:n säilyttäminen täyssähköautoihin siirryttäessä vaatii hurjalta kuulostavia summia, ja tässä riittää muutenkin haasteita. Italialaismerkki julkaisi jo viime vuonna sähköistymisen tiekarttansa. Ensimmäiset askeleet otettiin pienenä eränä valmistetun Siánin myötä, ja ensimmäistä varsinaista tuotantohybridiä voidaan odotella ensi vuoden aikana. Vuoden 2024 loppuun mennessä koko malliston pitäisi olla sähköistetty.
Suosittelemme
Uudenlaisesta voimanlähdetekniikasta huolimatta Lamborghini aikoo tulevaisuudessakin pitää kiinni suorituskyvystä ja autenttisesta ajokokemuksesta. Sähkötekniikan väistämättä mukanaan tuomaa lisäpainoa aiotaan kompensoida kevyiden hiilikuitumateriaalien käytöllä. Lamborghini on myös vahvistanut, että merkin valikoiman neljänneksi mallisarjaksi asettuva auto on Lambon ensimmäinen täyssähköauto. Se aiotaan esitellä tämän vuosikymmenen jälkipuoliskolla.