Lamborghini Aventador on kuulunut jo yli viiden vuoden ajan superautoluokan myydyimpiin menopeleihin. Raivo härkä on kuitenkin jäänyt viime aikoina uudempien kilpailijoiden puristukseen, ja niinpä se sai nyt kasvojenkohotuksen, jossa tekniikkaakin on peukaloitu oikein kunnolla.
Uusi Aventador on saanut nimeensä S-lisäkirjaimen, ja Lamborghini puhuu sen kohdalla auton uudesta sukupolvesta. Kyse on kuitenkin vain faceliftistä, jonka tunnistaa ulkoapäin mm. aggressiivisemman näköisestä etupuskurista, sen alla olevasta isosta splitteristä, uusiksi laitetusta takapuskurista diffuusoreineen ja legendaarisen Countachin mieleen tuovista takapyöränaukoista.
Uusiksi laitetun aerodynamiikan pitäisi lisätä etuakselin downforcea yli 130 prosentilla, ja kolmeen asentoon säädettävä takaspoilerikin parantaa huomattavasti Lambon aerodynaamisia ominaisuuksia. Autossa on onneksi pitäydytty italialaismerkin legendaarisessa vapari-V12:ssa, mutta siitä on kutiteltu 40 lisäheppaa. Teholukema on nyt siis 740 hevosvoimaa, ja vääntöä myllystä irtoaa 690 newtonia. Punaviiva on nostettu 8350:stä 8500 kierrokseen, joten Aventador S laulaa haluttaessa kovaa ja korkealta.
Suosittelemme
Seitsemänpykäläinen vaihteisto on edelleen sekventiaalista mallia modernimman kaksoiskytkinlaatikon sijasta, joten niskalihakset voivat olla uudessakin Aventadorissa kovilla. Pakoputkisto on sen sijaan 20 prosenttia vanhaa mallia kevyempi, ja auton 1575 kilon kokonaispaino on täsmälleen sama kuin ennen. Nollasta sataan tällä teho-painosuhteella tykitetään 2,9 sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan tasan 350 km/h.
Aventador S:n hallittavuutta parantaa Lamborghinin sarjatuotantohistorian ensimmäinen nelipyöräohjaus, ja jousitustakin on rukattu jokapyöräohjauksen ehdoilla. Lisäksi ajomoodit on säädetty uudelleen, ja nyt tarjolla on myös yksilöllisesti ohjelmoitava Ego-moodi. Hiilikuitukeraamiset jarrut kuuluvat Aventador S:n vakiovarustukseen, ja pidosta huolehtivat erityisesti tätä autoa varten kehitetyt Pirelli P Zerot.
Uutta on myös tietoviihdejärjestelmän yhteensopivuus Applen CarPlayn kanssa, ja mittaristo on täysin digitaalista mallia. Aventador S:ään saa lisäksi jopa kilpa-autojen kaltaisen telemetriajärjestelmän, josta pitäisi olla hyötyä radalla. Lambon uusi raivo härkä tulee myyntiin keväällä, ja Euroopan markkinoiden veroton hintakin on yli 280 000 euroa. Aventador pysyy siis varsin harvinaisena näkynä ainakin kotimaan kamaralla.