Lambon superauto on entistäkin hurjempi – Aventador S:ssä on 740 heppaa ja nelipyöräohjaus

Lamborghini Aventador on kuulunut jo yli viiden vuoden ajan superautoluokan myydyimpiin menopeleihin. Raivo härkä on kuitenkin jäänyt viime aikoina uudempien kilpailijoiden puristukseen, ja niinpä se sai nyt kasvojenkohotuksen, jossa tekniikkaakin on peukaloitu oikein kunnolla.

Uusi Aventador on saanut nimeensä S-lisäkirjaimen, ja Lamborghini puhuu sen kohdalla auton uudesta sukupolvesta. Kyse on kuitenkin vain faceliftistä, jonka tunnistaa ulkoapäin mm. aggressiivisemman näköisestä etupuskurista, sen alla olevasta isosta splitteristä, uusiksi laitetusta takapuskurista diffuusoreineen ja legendaarisen Countachin mieleen tuovista takapyöränaukoista.

Uusiksi laitetun aerodynamiikan pitäisi lisätä etuakselin downforcea yli 130 prosentilla, ja kolmeen asentoon säädettävä takaspoilerikin parantaa huomattavasti Lambon aerodynaamisia ominaisuuksia. Autossa on onneksi pitäydytty italialaismerkin legendaarisessa vapari-V12:ssa, mutta siitä on kutiteltu 40 lisäheppaa. Teholukema on nyt siis 740 hevosvoimaa, ja vääntöä myllystä irtoaa 690 newtonia. Punaviiva on nostettu 8350:stä 8500 kierrokseen, joten Aventador S laulaa haluttaessa kovaa ja korkealta.

Seitsemänpykäläinen vaihteisto on edelleen sekventiaalista mallia modernimman kaksoiskytkinlaatikon sijasta, joten niskalihakset voivat olla uudessakin Aventadorissa kovilla. Pakoputkisto on sen sijaan 20 prosenttia vanhaa mallia kevyempi, ja auton 1575 kilon kokonaispaino on täsmälleen sama kuin ennen. Nollasta sataan tällä teho-painosuhteella tykitetään 2,9 sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan tasan 350 km/h.

Aventador S:n hallittavuutta parantaa Lamborghinin sarjatuotantohistorian ensimmäinen nelipyöräohjaus, ja jousitustakin on rukattu jokapyöräohjauksen ehdoilla. Lisäksi ajomoodit on säädetty uudelleen, ja nyt tarjolla on myös yksilöllisesti ohjelmoitava Ego-moodi. Hiilikuitukeraamiset jarrut kuuluvat Aventador S:n vakiovarustukseen, ja pidosta huolehtivat erityisesti tätä autoa varten kehitetyt Pirelli P Zerot.

Uutta on myös tietoviihdejärjestelmän yhteensopivuus Applen CarPlayn kanssa, ja mittaristo on täysin digitaalista mallia. Aventador S:ään saa lisäksi jopa kilpa-autojen kaltaisen telemetriajärjestelmän, josta pitäisi olla hyötyä radalla. Lambon uusi raivo härkä tulee myyntiin keväällä, ja Euroopan markkinoiden veroton hintakin on yli 280 000 euroa. Aventador pysyy siis varsin harvinaisena näkynä ainakin kotimaan kamaralla.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...