Mersuihin erikoistuneena tuning-firmana maailmanmaineeseen noussut Brabus on luonut vuosien saatossa monia supertehokkaita Rocket-malleja, mutta nyt julkisuuteen tuotu Rocket GTS saattaa olla niistä kaikkein ainutlaatuisin. Tässä autossa on nimittäin laitettu uusiksi myös korimalli.
Brabuksen uusin luomus on tehty Mercedes-AMG SL:n pohjalta. Se on tehtaan jäljiltä 2+2-paikkainen avosportti, jonka Brabus on kuitenkin muuttanut shooting brake -tyyppiseksi tyylifarmariksi. Mersun historiasta ei löydy ainakaan tuotantoautojen puolelta esikuvaa Brabuksen keksinnölle, mutta arkkivihollinen BMW tarjosi neljännesvuosisata sitten vastaavalla reseptillä tehtyä coupé-mallia Z3:sta. Baijerilaismerkki leikitteli vastaavalla idealla myös uusimman Z4:n pohjalta, mutta pari vuotta sitten esitelty tutkielma jäi valitettavasti yksittäiskappaleeksi.
Umpikattoinen Z3 sai omintakeisten mittasuhteidensa vuoksi klovnin kengän lempinimen, ja vastaavaa tyyliä on löydettävissä myös Brabus Rocket GTS:stä. Shooting brake -korin vaatimat uudet osat on leivottu hiilikuidusta, ja SL on saanut Brabuksen käsittelyssä uuden katon, kattopilarit, taka- ja sivulasit, takalokasuojat sekä takaluukun kannen. Muotoilu tuntuu toimivan muuten, mutta farkkutyylisen katon takaosa saisi olla vähän matalampi sulavalinjaisuuden nimissä.
Lisäksi Rocket GTS:ssä on Brabuksen korisarja, joka tuo mukanaan mm. hurjan näköiset lokasuojanlevitykset, ilmanpoistoaukoilla varustetun konepellin, hiilikuituhärpäkkeillä höystetyt etupuskurin ilmanottoaukot sekä taatusti erottuvan diffuusorin takapuskurin alla. Brabuksen mukaan korin uudet muodot on testattu tuulitunnelissa, ja ajovakaus on kuulemma loistava vielä reilusti yli 300 km/h:n nopeuksissa. Perän tuplaspoilerit ja diffuusori eivät siis ole autossa vain ulkonäön vuoksi.
Rocket GTS:n alla pyörivät Brabuksen Monoblock P Platinum Edition -vanteet, joiden hiilikuituisten aero-palikoiden pitäisi tehostaa jarrujen jäähdytystä. Hiilikuituisilla päillä varustetussa titaanipakoputkistossa on puolestaan aktiiviset läpät, joten sounditkin lienevät kohdallaan. Tekniikaltaan Brabuksen luomus on pistokehybridi, jonka polttomoottorina toimii 4,5-litraiseksi suurennettu tuplaturbokasi. Yhdessä ennalleen jätetyn sähkömoottorin kanssa kokonaisteho kirjataan tasan 1000 hevosvoiman lukemaan, ja vääntö on rajattu ”vain” 1620 newtonmetriin periaatteessa saatavilla olevan 1820 newtonin sijasta yhdeksänpykäläisen automaattivaihteiston suojelemiseksi.
Suosittelemme
Voimavarat ovat siis kasvaneet 184 hevosvoiman ja 573 newtonmetrin verran lähtökohtana palvelleeseen Mercedes-AMG SL 63 S E-Performanceen verrattuna. Brabus ilmoittaa luomuksensa kiihtyvyydeksi nollasta sataan 2,6 sekuntia, ja kahdensadan nopeus on taulussa 9,5 sekunnissa. 0-300 km/h sujuu puolestaan 23,6 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu elektronisesti 317 km/h:n lukemaan.
Farmarityyppinen perä on tuonut mukanaan myös lisää litroja 2+2-istuinjärjestelyn takana olevaan tavaratilaan, joten kyseessä on kaikkein käytännöllisin SL-Mersu. Sisustaa on höystetty Brabus Masterpiece -käsittelyllä, joka tuo mukanaan pehmeää nahkaa ja alcantaraa ympäri ohjaamoa. Kuvien autossa on käytetty tummanharmaita ja mustia sävyjä vaaleanharmailla kontrastiompeleilla, mikä sopii hyvin yhteen hiilikuitupintaisen ulkokuoren kanssa. Rocket GTS:iä valmistetaan rajoitettu erä, mutta tarkkaa lukumäärää ei ole kerrottu julkisuuteen. Se on sen sijaan tiedossa, että ensimmäinen yksilö on jo myynnissä Brabuksen nettisivuilla varsin suolaiselta kuulostavaan reilun 945 000 euron hintaan ennen veroja.