Lähes ainutlaatuinen E30-korinen BMW myynnissä – M3 Sport Evoja valmistettiin vain 600 kappaletta

E30-koodilla tunnettu toisen sukupolven BMW 3-sarja lanseerattiin markkinoille vuonna 1982, ja nelisen vuotta myöhemmin oli ensimmäisen M3:n vuoro. Vapaasti hengittävällä S14-neloskoneella varustettu sporttiversio kehitettiin alun perin A-ryhmän kilpurin luokittelumalliksi sekä ralli- että ratakäyttöön. Rallissa menestystä ei tullut kovin paljon nelivetoautojen jo dominoimalla aikakaudella, mutta radalla voittoja napsittiin senkin edestä.

Ratapuolella keskityttiin erityisesti saksan DTM-vakioautosarjaan, jossa E30-koppaiset M3:t kilpailivat mm. Mersu 190 E:n 16-venttiilisiä Evo-versioita vastaan. Myös M3:sta tuotiin myyntiin oma Sport Evolution -mallinsa vuonna 1990, jolloin E36-koodilla tunnettu seuraaja odotteli jo nurkan takana. Sport Evo toimi baijerilaisten mainoslauseiden mukaan kilpurin ja katuauton välisenä linkkinä, ja auto jäi todelliseksi harvinaisuudeksi myös tuotantomääränsä puolesta.

Sport Evoja naputeltiin nimittäin kasaan vain 600 kappaletta tammi- ja maaliskuun 1990 välisenä aikana. Autoa vauhditti perus-M3:n 2,3-litraisen nelosen sijasta 2,5-litraiseksi porattu nelisylinterinen vaparikone, josta irtosi potkua mukavat 238 hevosvoimaa ja 240 newtonmetriä. Päästötkin pidettiin jo kurissa katalysaattorin avulla. Erikoismallin kohokohtina toimivat moottorin lisäksi mm. kolmeen asentoon säädettävät etu- ja takaspoileri. Perusasetuksen ohella tarjolla olivat Monza- ja Nürburgring-nimiset säädöt, joilla optimoitiin joko huippunopeutta tai downforcea.

Lisäksi Sport Evo oli etupäästään kymmenen milliä perus-M3:a matalampi, ja myös jarrut olivat tehokkaammat. Lisäksi erikoismalli oli jonkin verran kevyempi erikoisvalmisteisten lasien ansiosta. Vanteina palvelivat 16-tuumaiset hunajakennokiekot, jotka oli kietaistu 225-leveysprofiilisille renkaille. Sport Evolutioneja on varsin harvoin tarjolla, mutta nyt tällainen auto olisi myynnissä saksalaisessa autoliikkeessä. Mustalla vuoden 1990 yksilöllä on ajettu kohtuulliset 91 400 kilometriä, ja se on myyjän mukaan huippukunnossa.

Sport Evo vaikuttaa myös kuvissa lähes uudenveroiselta sekä ulkoa että sisältä. Auto on ollut ilmoituksen mukaan 14 vuotta samalla omistajalla, joka on pitänyt aarteestaan hyvää huolta. M3 on kolaroimaton, ja maalikin on vielä alkuperäinen. Kisafiilistä saadaan ison takaspoilerin lisäksi puskurien punaisista raidoista, ja turvavyötkin ovat samaa sävyä. Sisustasta löytyvät myös hyvin tukevat kuppimalliset sporttijakkarat sekä mokkanahalla verhoiltu ratti.

Mitä tästä kaikesta pitää maksaa? Hintalapussa lukee 134 900 euron lukema, mikä ei kuulosta ihan pieneltä summalta. Vastaavaa Sport Evoa ei ole kuitenkaan tällä hetkellä tarjolla, ja auton pitäisi myös säilyttää arvonsa erittäin hyvin. Lisäbonuksena tulee se, että näin vanhasta autosta ei perittäisi enää juuri minkäänlaista autoveroa Suomessakaan.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...