Lähes ainutlaatuinen E30-korinen BMW myynnissä – M3 Sport Evoja valmistettiin vain 600 kappaletta

E30-koodilla tunnettu toisen sukupolven BMW 3-sarja lanseerattiin markkinoille vuonna 1982, ja nelisen vuotta myöhemmin oli ensimmäisen M3:n vuoro. Vapaasti hengittävällä S14-neloskoneella varustettu sporttiversio kehitettiin alun perin A-ryhmän kilpurin luokittelumalliksi sekä ralli- että ratakäyttöön. Rallissa menestystä ei tullut kovin paljon nelivetoautojen jo dominoimalla aikakaudella, mutta radalla voittoja napsittiin senkin edestä.

Ratapuolella keskityttiin erityisesti saksan DTM-vakioautosarjaan, jossa E30-koppaiset M3:t kilpailivat mm. Mersu 190 E:n 16-venttiilisiä Evo-versioita vastaan. Myös M3:sta tuotiin myyntiin oma Sport Evolution -mallinsa vuonna 1990, jolloin E36-koodilla tunnettu seuraaja odotteli jo nurkan takana. Sport Evo toimi baijerilaisten mainoslauseiden mukaan kilpurin ja katuauton välisenä linkkinä, ja auto jäi todelliseksi harvinaisuudeksi myös tuotantomääränsä puolesta.





Sport Evoja naputeltiin nimittäin kasaan vain 600 kappaletta tammi- ja maaliskuun 1990 välisenä aikana. Autoa vauhditti perus-M3:n 2,3-litraisen nelosen sijasta 2,5-litraiseksi porattu nelisylinterinen vaparikone, josta irtosi potkua mukavat 238 hevosvoimaa ja 240 newtonmetriä. Päästötkin pidettiin jo kurissa katalysaattorin avulla. Erikoismallin kohokohtina toimivat moottorin lisäksi mm. kolmeen asentoon säädettävät etu- ja takaspoileri. Perusasetuksen ohella tarjolla olivat Monza- ja Nürburgring-nimiset säädöt, joilla optimoitiin joko huippunopeutta tai downforcea.

Lisäksi Sport Evo oli etupäästään kymmenen milliä perus-M3:a matalampi, ja myös jarrut olivat tehokkaammat. Lisäksi erikoismalli oli jonkin verran kevyempi erikoisvalmisteisten lasien ansiosta. Vanteina palvelivat 16-tuumaiset hunajakennokiekot, jotka oli kietaistu 225-leveysprofiilisille renkaille. Sport Evolutioneja on varsin harvoin tarjolla, mutta nyt tällainen auto olisi myynnissä saksalaisessa autoliikkeessä. Mustalla vuoden 1990 yksilöllä on ajettu kohtuulliset 91 400 kilometriä, ja se on myyjän mukaan huippukunnossa.

Sport Evo vaikuttaa myös kuvissa lähes uudenveroiselta sekä ulkoa että sisältä. Auto on ollut ilmoituksen mukaan 14 vuotta samalla omistajalla, joka on pitänyt aarteestaan hyvää huolta. M3 on kolaroimaton, ja maalikin on vielä alkuperäinen. Kisafiilistä saadaan ison takaspoilerin lisäksi puskurien punaisista raidoista, ja turvavyötkin ovat samaa sävyä. Sisustasta löytyvät myös hyvin tukevat kuppimalliset sporttijakkarat sekä mokkanahalla verhoiltu ratti.

Mitä tästä kaikesta pitää maksaa? Hintalapussa lukee 134 900 euron lukema, mikä ei kuulosta ihan pieneltä summalta. Vastaavaa Sport Evoa ei ole kuitenkaan tällä hetkellä tarjolla, ja auton pitäisi myös säilyttää arvonsa erittäin hyvin. Lisäbonuksena tulee se, että näin vanhasta autosta ei perittäisi enää juuri minkäänlaista autoveroa Suomessakaan.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...