Lahdessa nähtiin pala suomalaista autourheiluhistoriaa – tällä Porsche 911:llä on kisattu niin Monte Carlossa kuin Tunturirallissakin

Syksyllä 1963 vielä 901:n nimellä esitelty Porsche 911 nousi 1960-luvun mittaan erittäin varteenotettavaksi kilpa-autoksi niin rallissa kuin radallakin. Suomessa Porschen lippua piti korkealla erityisesti Antti Aarnio-Wihurin luotsaama AAW Racing Team, jonka käyttämistä kilpureista yksi nähtiin Lahden Classic Motorshow’ssa.

Kyseinen yksilö on Bahama Yellow -sävyisenä tehtaalta vuonna 1966 valmistunut 911 S. Porsche rantautui Suomeen lokakuussa 1966, ja se palveli AAW Racing Teamin kilpa-autona vuosina 1966-1970. Tällainen historia tekee autosta luonnollisesti varsinaisen poikkeusyksilön, ja vielä erikoisempaa on se että tämä 911 on säilynyt koko historiansa ajan Suomessa.

Porsche 911 S
Kuva: Turo Leppänen

Lämpimän keltainen Porsche joutui siis maistamaan pohjoista kylmyyttä heti tuoreeltaan, ja tulikasteensa auto sai tammikuussa 1967 Monte Carlon rallissa. Siellä 911 S:n rattiin tarttui isäntä itse, eli ”Isontalon Anttina” tunnettu Aarnio-Wihuri kartturinaan Lasse Laakso. Kilpailun voiton vei Rauno Aaltonen Minillä, mutta Antti Aarnio-Wihurin saaliiksi tuli vasta 45. sija.

BFK-10-kilvillä liikkunut Porsche nähtiin myös seuraavan vuoden Montessa Hans Laineen käskyttämänä, ja nykyään auto on entisöity juuri tämän kilpailun asuun. Vuoden 1968 Monte Carlon maalia Porsche ei kuitenkaan nähnyt, koska matka jäi kesken. Auto ei ehtinyt levätä pitkään tämän jälkeen, koska Aarnio-Wihuri vei 911:n Tunturirallin lumille jo maaliskuussa. Kylmissä olosuhteissa jatkettiin myös vuonna 1969, jolloin A-Lehtien kustantajana tunnettu moottoripää Olli Lyytikäinen osallistui BFK-10:llä Hankiralliin.

Porsche 911 S
Kuva: Turo Leppänen

Saman vuoden Jyväskylän Suurajoissa autoa komensi puolestaan Leo Kinnunen, josta tuli muutamaa vuotta myöhemmin ensimmäinen suomalainen F1-kuljettaja. Kinnunen nähtiin Porschen ratissa myös marraskuussa 1969 Pohjola Rallin merkeissä. Vuoden 1970 Tunturiralliinkin BFK-10:llä osallistuttiin, jolloin kuskina toimi kauniimpaa sukupuolta edustanut Marjatta Aaltonen.

Lista ei pääty vielä tähän, koska tällä autolla on ajettu myös ratakisoja mm. Keimolassa ja Ahvenistolla. Tuolloinkin asialla olivat todelliset nimimiehet, eli Pauli Toivonen ja brittiläinen Vic Elford. AAW Racing Team myi Porschen eteenpäin vuonna 1970, ja auto nähtiin tämän jälkeenkin muutaman kerran radalla. 911:llä ehti olla useita omistajia, kunnes suomalainen Porsche-harrastaja osti auton vuonna 1996.

Suosittelemme

Porsche 911 S
Kuva: Turo Leppänen

Vanha sotaratsu oli melko hyvässä kunnossa, mutta se oli mm. maalattu alkuperäissävystä poiketen punaiseksi. Edellinen omistaja aloitti auton entisöinnin, mutta valmiiksi asti projekti ei edennyt. Nykyinen omistaja osti 911 S:n vuonna 2022, ja auto entisöitiin kokonaisuudessaan vuosina 2022-2024.

Porschen moottorina toimii erityinen ralliversio, joita tehtiin vain 28 kappaletta. Tätä autoa vauhdittaa kaikkein ensimmäinen valmistettu moottori sarjanumeroltaan 0001. Pakokaasut poistuvat alkuperäisen ralliputkiston kautta, ja auton alla pyörivät 15-tuumaiset Fuchs deep -vanteet. Porschen penkit ovat edelleen alkuperäiset. Kuljettaja pääsee nauttimaan hieman tuhdimmasta sivutuesta Recaron valmistamassa Porsche Sport -istuimessa, kun taas kartturilla on katumallinen 911 S -penkki.

Porsche 911 S
Kuva: Turo Leppänen

Alkuperäistä ovat myös muu sisusta, matot, puuratti ja jopa Webasto. Rallivarusteisiin kuuluvat puolestaan turvakaari, Talbot Berlin -peili sekä Heuerin Monte Carlo -rallikellot, joita löytyy autosta kolme kappaletta. Loppukaneettina täytyy kertoa, että samainen BFK-10 löytyy myös omasta takaa. Se on tosin 43-kertaisesti pienennetty ja esittää Antti Aarnio-Wihurin puikottamaa versiota vuoden 1967 Montesta.

Porsche 911 S:n pienoismalli
Kuva: Turo Leppänen
Porsche 911 S
Kuva: Turo Leppänen
Porsche 911 S
Kuva: Turo Leppänen

Lue lisää