Lahden Classic Motor Show’ssa riitti nähtävää joka makuun – skaala ulottui Ladoista vanhoihin kisa-Ferrareihin

Suomen paras klassikkoautonäyttely, eli Lahden Classic Motor Show järjestettiin jälleen tuttuun tapaan vapun jälkeisenä viikonloppuna. Neljä hallia oli niin tupaten täynnä erilaisia klassikkoja menneiltä vuosikymmeniltä, että yksi päivä ei tahtonut riittää koko tarjonnan läpikäymiseen.

Tämän vuoden erikoisteemana oli 1970-luku, ja niinpä paikalle oli kerätty sekä tavallisen kansan autoja että arvokkaampia menopelejä neljän vuosikymmenen takaa. Yksi houkuttimista oli Urho Kekkosen vanha edustus-Chrysler, ja 1970-luvun vuoden autot oli myös koottu komeaan riviin samaan halliin.

Moottoriurheilutähdistä paikalla bongattiin mm. Simo Lampinen sekä Timo Salonen nimikirjoituksia jakamassa, ja muutama päivä sitten edesmenneen Timo Mäkisen voitokas ralli-Escort 1970-luvun alkuvuosilta kuului myöskin näyttelyn tarjontaan. Tasavuosia juhlistettiin puolestaan esimerkiksi Fiat 500:n 60-vuotispäivien ja Ferrarin 70-vuotissynttäreiden merkeissä.

Suosittelemme

Maranellon oria kunnioittivat paikalle saadut kaksi huippuarvokasta kisa-Ferraria, joilla on Suomi-historiaa 1950-luvun Eläintarhan ajoista lähtien. Muihin erikoisuuksiin kuului vuosien urakan jälkeen valmistunut taksi-Checker, joka tuli Suomeen 1950-luvun alussa ja on yksi harvoista säilyneistä yksilöistä koko maailmassa.

Kontrastia saatiin takavuosien kansanautoista, jotka ovat kuitenkin käyneet harvinaisiksi nykypäivänä. Niinpä Lahdessa sai tutkia niin Ladoja kuin Datsuneitakin viimeisen päälle entisöityinä. Näyttelypäivän kruunasi täynnä harrasteautoja ollut parkkipaikka, joka sekin tarjosi nähtävää yllin kyllin.

Lue lisää