Lada Nivan ralliversiosta odotettiin huutokaupassa jopa 100 000 dollaria – myyntisumma jäi kuitenkin alle 6000 taalan

Vanhojen kilpa-autojen myyntihinnat ovat viime vuosina kohonneet huimalle tasolle muiden klassikoiden vanavedessä. Arvokkaimmista yksilöistä on maksettu miljoonaluokan summia, mutta tällöin kyseessä ovat olleet esimerkiksi Ferrarin kaltaisten merkkien harvinaisimmat mallit. Toki myös vähemmän eksoottisten valmistajien kilpurit ovat nostaneet arvoaan, kunhan merkki ja malli ovat vain keräilijöiden himoitsemia.

Lada ei ole ainakaan tähän mennessä kuulunut tähän joukkoon. Tunnettu huutokauppakamari RM Sotheby’s päätti kuitenkin kokeilla onneaan erityisen harvinaisen venäläisauton kohdalla. Tämä yksilö oli Ladan legendaarisen Niva-maasturin kilpaversio, jolla oli osallistuttu vuoden 1981 Pariisi-Dakar-aavikkoralliin. Vuoden 1979 Nivan koria koristivat edelleen 37 vuoden takaiset kisatarrat, ja sisustaa dominoivat ruosteiset turvakaaret.

Autoon oli asennettu aavikkorallia varten myös muovista valmistetut ovet, konepelti ja takaluukun kansi, perusmallia tukevammat puskurit sekä lisävalot. Bensatankkikin oli vakiomallia suurempi, ja jousitusta oli tukevoitettu aavikon koettelemuksia silmälläpitäen. Näistä muutoksista ei ollut kuitenkaan paljon iloa, koska Nivan meno päättyi keskeytykseen vuoden 1981 Pariisi-Dakar-rallissa. Lada ei silti jäänyt tyhjin käsin, koska toinen Niva ylsi peräti kisan kolmossijalle.

Huutokauppakamari innostui Nivasta niin paljon, että täysentisöinnin tarpeessa olevan Nivan myyntihinnaksi arvioitiin lähes 100 000 dollaria. Lopputulos oli kuitenkin karvas pettymys, kun autosta maksettiin vain murto-osa tästä summasta. Ralli-Lada meni kyllä kaupaksi, mutta siitä pulitettiin ainoastaan vaivaiset 5973 taalaa. Meidän valuutassamme summa on vajaat 5200 euroa, eli suunnilleen saman verran kuin kunnossa olevan perusmallisen Nivan hinta.

Ladan ostaja sai siis aidon Pariisi-Dakar-kilpurin hyvin edullisesti, mutta toki päälle tulevat vielä kattavan entisöinnin mukanaan tuomat kustannukset. Urakkaan ryhtyminen voi tosin olla taloudellisesti kyseenalaista, koska vanhojen Ladojen markkinahinnat keräilijöiden piirissä ovat tämänkin esimerkin mukaan vielä hyvin alhaisella tasolla.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...