Kuuma rodi Hot Rod & Rock Show’sta – vuoden 1933 Ford on jo kerännyt rutkasti palkintoja

Huhtikuun ensimmäisenä viikonloppuna Tampereella järjestetyn Hot Rod & Rock Show’n nimikin jo velvoitti rodien esittelemiseen muiden jenkkiautojen joukossa. Yksi näyttelyn monista rodeista oli siurolaisen Pasi Savian vuoden 1933 Ford, joka on jo ehtinyt niittää mainetta ja kunniaa.

Kysessä on miehen ensimmäinen rodi, joka edustaa korimalliltaan kolmi-ikkunaista 3w Coupea, eli takasivuikkunoita ei tästä autosta löydy. Pasi halusi juuri tällä ikkunaratkaisulla varustetun Coupen, ja myöhemmin harvinaiseksi osoittautunut vuosimalli tuli mukavana sivutekijänä, vaikka se ei alkuperäisiin valintakriteereihin kuulunutkaan.

Ford bongattiin myynnissä Ruotsista, jonne se oli kulkeutunut Atlantin toiselta puolelta. Auto oli rakennettu Jenkeissä jo 1980-luvulla, ja se oli ostohetkellä edelleen ajokunnossa. Kuluneet vuodet olivat kuitenkin tehneet tehtävänsä, joten rodin yleiskunto oli varsin kärsinyt. Tästä huolimatta Coupe ehti Suomeen tulon jälkeen olla kerrallaan näytteillä vuonna 2018, kunnes se purettiin täysin palasiksi.

Aikaa vierähti ennen kaikkea peltitöiden parissa. Esimerkiksi puiset B-pilarit korvattiin tukevammilla rautaisilla, ja katolle jo 1980-luvulla Amerikassa suoritettu 2,5 tuuman choppaus tehtiin uusiksi. Valitettavasti Suomessa teetettyjen peltitöiden laatu oli sopivuuden osalta vähän niin ja näin, mikä selvisi vasta autoa maalarille vietäessä. Lopulta toinen paja joutui hoitamaan peltitöiden viimeistelyn.

Suosittelemme

Korin väriksi haluttiin jokin tumma vaihtoehto, ja lopulta sopiva sävy löytyi Hyundain värikartasta. Virallisesti kyseessä on tummanpunainen, mutta todellisuudessa auto näyttää enemmänkin punaruskealta. Sisustan materiaalit Pasi valitsi vaimonsa kanssa, ja verhoilutöistäsi vastasi tuttu Nokialta. Rodin oviverhoilut sekä penkit ovat ruskeaa nahkaa, kun taas sisäkatto on verhoiltu vaaleanruskealla kankaalla.

Kaikkea ei tarvinnut kuitenkaan uusia tai tehdä itse, vaan esimerkiksi Stewart Warnerin mittaristo ja billet-ratti olivat autossa jo valmiina. Kun maalaustyöt oli tehty, Pasi kasasi auton itse kaverilta vuokratussa hallissa. Samalla myös sähköt korjattiin Amerikan virityksistä, mutta moottorille riittivät normaalit huoltotoimenpiteet ja ulkoasun siistiminen.

BAD-33-kilvillä liikkuvan rodin kulusta vastaa SBC-pikkulohko, jonka pakokaasut poistuvat Flowmasterin vaimentimilla varustettujen 2,5-tuumaisten putkien kautta. Vaihteistona palvelee TH350-automaatti, ja perämurikkana on Fordin aina pätevä ysituumainen. Vaihteistoakaan ei tarvinnut rakentaa uusiksi, vaan laatikkoon asennettiin ainoastaan uudet tiivisteet, öljyt ja suodatin.

Myös perän ja jarrujen toimivuus tarkastettiin. Hidastuvuudesta vastaavat joka nurkasta löytyvät Mustangin levyjarrut, jotka oli asennettu autoon jo Amerikan aikoina. Rodin alle haluttiin mahdollisimman umpinaisen näköiset vanteet, ja valinta kohdistui American Racingin 502:iin. Pasi halusi autoonsa myös uuden konepellin ilman louverseja huonosti istuneen vanhan tilalle. Uudessakin riitti kuitenkin sovittamista, että se saatiin paikoilleen nätisti.

Valmis auto debytoi Tampereen seudun harrastajien keskiviikkokokoontumisessa Mustanlahden satamassa, ja ehdittiin rodilla vielä ensimmäisenä koronakesänä järjestettyyn FSRA:n Seinäjoen tapahtumaankin. Siellä Pasin Ford valittiin FSRA:n Vuoden Rodiksi 2020. Myös Ideaparkin Hot American Car Show’sta saaliiksi tuli ykköspysti, ja Hot Rod Rock Show’sta saatiin puolestaan viedä kotiin Special Award -erikoispalkinto.

Lue lisää