Toyota Priuksen ja urheilullisuuden mainitseminen samassa lauseessa ei ole tähän mennessä tullut kovin usein mieleen, mutta Priuksen uusinta painosta voisi kuvailla jopa sporttiseksi ainakin edeltäjiinsä verrattuna. Japanilaistietojen perusteella hybridistä on kehitteillä myös kuuma Gazoo Racing -versio.
Uudessa pistokehybridi-Priuksessa on yli 220 hevosvoiman kokonaisteho, eli potkua on vain muutama heppa vähemmän kuin urheiluautojen kategoriaan luettavassa takavetoisessa GR86:ssa, joka on tosin paljon Priusta kevyempi. Töpseli-Priuksen kiihtyvyys nollasta sataan on kuitenkin lähes samaa tasoa kuin edellissukupolven GT86:ssa, joten aivan pappatasoa hybridin suorituskyky ei ole enää edes perusmallina.

Uusi Prius on saanut myös muotoilunsa osalta rutkasti positiivista palautetta turhankin omalaatuisen näköiseen edeltäjään verrattuna, joten lähtökohdat hieman sporttisempaankin versioon alkaisivat olla kunnossa. GR Suprasta, GR86:sta, GR Corollasta ja GR Yariksesta koostuva Toyotan sporttimallisto saattaakin laajentua GRMN-brändätyllä Priuksella, mikäli japanilaisen Best Car -julkaisun tietoja on uskominen.
Kirjainlyhenne tuli ainakin vielä muutama vuosi sitten sanoista Gazoo Racing Masters of Nürburgring, mikä saattaa aiheuttaa hieman kulmien kurtistelua Priuksesta puhuttaessa. Japanilaistietojen mukaan hybridin kaksilitraisen neloskoneen virityspotentiaalista ei ole varmuutta, joten sporttiversiossa saatetaan käyttää täysin eri voimalinjaa. Yksi vaihtoehto olisi RAV4:stä tuttu ratkaisu, joka koostuu 2,5-litraisesta vaparinelosesta ja kolmesta sähkömoottorista. Tällöin GRMN-Priuksessa olisi jo yli 300 hevosvoimaa ja neliveto, eli lukemat olisivat GR Corollan tasoa.

Tehojen kasvun vastapainoksi myös alustaa sekä iskunvaimennusta jäykistetään, ja sisustaan sekä ulkokuoreen tulisi erilaisia sporttiherkkuja. Suurin haaste olisi varmasti siinä, kuinka hybriditekniikalla varustetusta Priuksesta saataisiin tehtyä aito ajajan auto Toyotan muiden GR-mallien tyyliin. Niissä osansa viehätykseen on alustan säätöjen lisäksi perinteisellä manuaalivaihteistolla, jota ei hybridissä varmasti nähtäisi.
Suosittelemme
Jos GRMN-Priuksesta tulee totta, auto lanseerattaisiin tämän vuoden loppupuolen ja ensi vuoden alkupuoliskon välisenä aikana. Se on jo niin pian, että jonkinlaisia tiisereitäkin voi alkaa putoilla jo pian, jos sporttihybridi ei jää pelkäksi japanilaiseksi uutisankaksi.