Perinteisten kaksiovisten coupeíden suosio on viime vuosina hiipunut erilaisten neli- tai viisiovisten viistoperien ja viistolla kattolinjalla varustettujen katumaastureiden vuoksi, joita väitetään vakavalla naamalla coupéiksi. Coupé-kattoisten SUV:ien pioneerina toimi jo reilut 10 vuotta sitten ensimmäisen sukupolven BMW X6, joka on sittemmin saanut lukuisia jäljittelijöitä niin oman talon sisältä kuin muualtakin. Useimmat premium-merkit ovat hypänneet samaan junaan, ja jopa Skoda on hyödyntänyt ideaa Kiinan markkinoilla.
Tšekkimerkki lanseerasi nimittäin äskettäin idän suurvallan ostajille paikallista tekoa olevan Kodiaq GT:n, joka on luotu Euroopankin markkinoilta tutun ison katumaasturin pohjalta. Kolmas penkkirivi on menetetty loivemmaksi muuttuneen kattolinjan myötä, mutta Kodiaq ei ole GT:näkään esimerkiksi BMW X6:n kaltainen viistoperä. Auto on mennyt ilmeisesti sen verran hyvin kaupaksi Kiinassa, että samaa ideaa päätettiin hyödyntää pykälää tai paria pienemmässä segmentissä.
Skoda esitteli nyt Kamiq GT -nimisen uutuuden, joka on tehty Kamiqin paikallisen version pohjalta. Kiinan markkinoiden Kamiqia ei pidä sekoittaa Euroopassa tarjolla olevaan kaimaan, koska kyseessä on täysin eri auto. Kiina on Skodan suurin yksittäinen markkina-alue, ja uudesta Kamiq GT:stä tulee merkin viides katumaasturi kansantasavallassa. Uutuus jakaa akselivälinsä tavallisen Kamiqin kanssa, mutta se on kuulemma sekä pidempi että korkeampi kuin perusmalli.
Jo se kuulostaa varsin erikoiselta, että coupé-tyyliseksi mainostettu auto on perusversiota korkeampi. Lisää ihmettelyä seuraa, kun katsoo auton kuvia. Uutuus on kyllä tyylikkäämmän oloinen kuin aika tylsän näköinen Kiina-Kamiq, mutta coupé-henkeä on vaikea löytää etsimälläkään. Takalasi on sentään hitusen viistommassa kulmassa, mutta coupéksi tätä autoa ei taida kutsua kukaan muu kuin Skodan markkinointiosasto. Muotoilua on tuoreutettu perus-Kamiqiin nähden mm. takimmaisten kattopilareiden näyttävillä listoilla, ja lisäksi valot ovat litteämmät sekä edessä että takana. Maski on puolestaan kuusikulmainen Skodan uusimman tyylin mukaisesti, ja pyörät ovat vähintään 17-tuumaiset.
Suosittelemme
Sisustaa on piristetty mm. kojelaudan ja niskatukien GT-logojen, penkkien raitojen ja koristetikkausten avulla. Varusteisiin lukeutuvat esimerkiksi avaimeton käynnistys, runsaasti säilytyslokeroita, yksialueinen ilmastointi ja kahdeksantuumaisella ruudulla varustettu tietoviihdejärjestelmä, joka on yhteensopiva Applen CarPlayn, Baidun CarLifen ja MirrorLinkin kanssa. Lisävarustelistalta voi puolestaan poimia esimerkiksi lasisen panoraamakaton ja Modern Gold -nimisen uuden metallivärin.
Moottorivalikoimaa ei ole vielä kerrottu, mutta se lienee samaa perua kuin Kiinan Kamiqin perusversioissa. Tämä tarkoittaisi 111-heppaista 1,5-litraista bensavaparia ja hieman tehokkaampaa 1,2-litraista turbokonetta, josta irtoaa 116 hevosvoimaa. Viisi- tai kuusipykäläisen manuaalin vaihtoehdoksi tarjotaan luultavasti seitsemänvaihteista DSG-kaksoiskytkinautomaattia. Uutuus on kuulemma muotoiltu tiiviissä yhteistyössä Tšekin Mlada Boleslavissa sijaitsevan pääkonttorin kanssa, joten ehkäpä jotakin vastaavaa nähdään jossakin vaiheessa Euroopassakin.