Itsenäinen, eli autonominen ajaminen on jo arkipäivää tietyissä tilanteissa, vaikka kaikissa olosuhteissa itsenäiseen ajamiseen kykeneviä autoja saadaan odotella vielä monta vuotta. Monissa nykyautoissa on jo melkoinen arsenaali autonomisen ajamisen vaatimaa kamera- ja muuta teknologiaa, ja yksi parhaista tässä suhteessa on Mersun lippulaivana toimiva S-luokka.
Ässän facelift-mallin tuotanto on juuri käynnistynyt. Kasvojenkohotus on tuonut autoon pienten ulkonäkömuutosten lisäksi entistä kehittyneempää autonomisen ajamisen tekniikkaa, jota Mercedes haluaa tietysti mainostaa näkyvästi. Autonvalmistajilla on usein tapana laittaa joku korkeista johtajistaan ajamaan uuden mallin ensimmäinen yksilö pois tuotantolinjalta, mutta uuden S-luokan tapauksessa siihen ei tarvittu enää kuskia lainkaan.
Mersun tuotannosta ja toimitusketjun hallinnasta vastaava Markus Schäfer tuotiin sentään paikalle Sindelfingenin tehtaalle, mutta miehen tarvitsi enää istua Ässän etumatkustajan penkille. Tämän jälkeen nelivetoinen S 560 osasi ajaa itsenäisesti pois tuotantolinjalta lukuisten kameroiden ja sensoreiden yhteispelin ansiosta. Ajo ei loppunut tuotantolinjan päähän, vaan Ässä jatkoi omatoimisesti matkaansa noin 1,5 kilometrin päässä odottavalle lastauspaikalle.
Suosittelemme
Kyseessä ei ollut pelkkä mainostemppu, koska Sindelfingenin tehtaalla ollaan tutkimassa automaation ja tehokkuuden kohentamista autojen tuotannossa. Ässän itsenäinen matka tuotantolinjalta lastauspaikalle antoi esimakua siitä, kuinka ajoavustimia pystytään tulevaisuudessa hyödyntämään jo valmistusvaiheessa. Schäfer kertoi, että jossakin vaiheessa autot voisivat ajaa itsenäisesti pois tuotantolinjalta ja jatkaa matkaansa suoraan uuden omistajan luo.
Ässän facelift-malli tulee muuten Euroopassa myyntiin heinäkuun lopulla. Vaikka auto on täynnä viimeisintä tekniikkaa ajoavustinten ja autonomisen ajamisen osalta, sen johtoasema ei välttämättä kestä kovin kauan. Audi esittelee nimittäin jo syksyllä uuden A8:n, joka heittää kovan haasteen Mersulle tässäkin suhteessa.