Kuskia ei tarvittu enää autotehtaallakaan – Mersun uusi S-luokka ajoi itsenäisesti pois tuotantolinjalta valmistuttuaan

Itsenäinen, eli autonominen ajaminen on jo arkipäivää tietyissä tilanteissa, vaikka kaikissa olosuhteissa itsenäiseen ajamiseen kykeneviä autoja saadaan odotella vielä monta vuotta. Monissa nykyautoissa on jo melkoinen arsenaali autonomisen ajamisen vaatimaa kamera- ja muuta teknologiaa, ja yksi parhaista tässä suhteessa on Mersun lippulaivana toimiva S-luokka.

-- MAINOS --

Ässän facelift-mallin tuotanto on juuri käynnistynyt. Kasvojenkohotus on tuonut autoon pienten ulkonäkömuutosten lisäksi entistä kehittyneempää autonomisen ajamisen tekniikkaa, jota Mercedes haluaa tietysti mainostaa näkyvästi. Autonvalmistajilla on usein tapana laittaa joku korkeista johtajistaan ajamaan uuden mallin ensimmäinen yksilö pois tuotantolinjalta, mutta uuden S-luokan tapauksessa siihen ei tarvittu enää kuskia lainkaan.

Mersun tuotannosta ja toimitusketjun hallinnasta vastaava Markus Schäfer tuotiin sentään paikalle Sindelfingenin tehtaalle, mutta miehen tarvitsi enää istua Ässän etumatkustajan penkille. Tämän jälkeen nelivetoinen S 560 osasi ajaa itsenäisesti pois tuotantolinjalta lukuisten kameroiden ja sensoreiden yhteispelin ansiosta. Ajo ei loppunut tuotantolinjan päähän, vaan Ässä jatkoi omatoimisesti matkaansa noin 1,5 kilometrin päässä odottavalle lastauspaikalle.

-- MAINOS --




Kyseessä ei ollut pelkkä mainostemppu, koska Sindelfingenin tehtaalla ollaan tutkimassa automaation ja tehokkuuden kohentamista autojen tuotannossa. Ässän itsenäinen matka tuotantolinjalta lastauspaikalle antoi esimakua siitä, kuinka ajoavustimia pystytään tulevaisuudessa hyödyntämään jo valmistusvaiheessa. Schäfer kertoi, että jossakin vaiheessa autot voisivat ajaa itsenäisesti pois tuotantolinjalta ja jatkaa matkaansa suoraan uuden omistajan luo.

-- MAINOS --

Ässän facelift-malli tulee muuten Euroopassa myyntiin heinäkuun lopulla. Vaikka auto on täynnä viimeisintä tekniikkaa ajoavustinten ja autonomisen ajamisen osalta, sen johtoasema ei välttämättä kestä kovin kauan. Audi esittelee nimittäin jo syksyllä uuden A8:n, joka heittää kovan haasteen Mersulle tässäkin suhteessa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt...

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Teslan ostajan opas: Model S vai Model X

Moni Teslan ostaja pähkäilee itselleen sopivaa mallia. Model 3 vs. Model S vertailuita löytyy useita, mutta kahden suurimman mallin,...

Maasturilegendan uusi versio bodattuna – Land Rover Defender näyttää tältä Lumma Designin käsittelyn jälkeen

Alkuperäinen Land Rover Defender poistui muutama vuosi sitten tuotannosta lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen, ja täysin uusi seuraaja on...

Tämä veneen ja auton yhdistelmä on tulossa pian huutokauppaan

Miksi ostaa venettä, kun voi ostaa samalla kertaa myös auton? Jos haluaa tehdä vaikutuksen ensi kesänä rannalla löhöäjiin, niin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...