Kuplavolkkari on varmasti maailman rakastetuimpia autoja. Volkswagen hyödynsi alkuperäisen mallin sädekehää kahdessakin retrotulkinnassa, eli 1990-luvun lopulla esitellyssä New Beetlessä ja sitä seuranneessa sporttisemman oloisessa Beetlessä. Jälkimmäisen valmistus päättyi pari vuotta sitten, minkä jälkeen saksalaismerkin mallistossa on ammottanut Kuplan mallinen aukko.
VW on tuomassa jo pian markkinoille klassisen hippibussin uudelleentulkinnan täyssähköisen MEB-perusrakenteen pohjalta. Tässä yhteydessä myös Kuplan paluusta on liikkunut huhuja. Sähköinen retroauto saattaisi olla jopa neliovinen käytännöllisyyden nimissä, mutta asiaan ei ole toistaiseksi saatu mitään virallista vahvistusta. Liikkeissään nopeat kiinalaiset eivät jääneet odottelemaan tällaista autoa Volkkarin suunnalta, vaan he julkaisivat jo nyt oman näkemyksensä aiheesta.
Asialla on ORA-niminen paikallinen valmistaja, joka julkaisi nyt tiiserikuvia pian avautuvassa Shanghain autonäyttelyssä esiteltävästä uutuudesta. Jo tiiserikuvien perusteella voidaan sanoa, että vielä nimeämätön retrosähköauto on saanut muotoihinsa ilmiselviä vaikutteita Kuplasta. Tämä koskee erityisesti kylki- ja kattolinjaa, joka tuo välittömästi mieleen Kuplavolkkarin. Kiinalaisten luomus on kuitenkin neliovinen, ja kromiakin on käytetty selvästi alkuperäisesti anteliaammin esimerkiksi lokasuojien reunoissa.
Kuplan vaikutteet näkyvät myös takaapäin, mutta täälläkin silmään pistävät kattoon lisätyt tuplat kromilistat, jotka ulottuvat melkein takapuskuriin asti. Puskureistakin löytyy kromia perinteiseen malliin, ja sama koskee myös lampunkehyksiä. Soikeat takavalot vaikuttavat kuin suoraan vanhasta Kuplasta repäistyiltä, ja etuvalotkin ovat ilmeisesti klassisen pyöreät. Etupään kuvia täytyy kuitenkin odotella viralliseen esittelyyn saakka.
Suosittelemme
Sisustasta julkaistiin sen sijaan jo tiiserikuva. Hallitsevin elementti on 1960-luvun Kuplan mieleen tuova ratti töötin kromikehällä. Muun sisustan tyylin kiinalaiset näyttäisivät kopioineen uusista Mersuista kojelaudan keskiosan leveää näyttöä ja turbiininmallisia ilmasuulakkeita myöten. Sähköauton teknisiä tietoja ei ole vielä julkaistu, joten nähtäväksi jää, onko kiinalainen retrotulkinta takavetoinen klassisen Kuplavolkkarin tyyliin.
ORA ei ole ihan tuntematon tekijä Kiinan automarkkinoilla, koska emoyhtiö Great Wall Motors on allekirjoittanut esimerkiksi joint venture -sopimuksen BMW:n kanssa Minin tulevien mallien valmistamiseksi Kiinassa. Itse ORA on tarjonnut omia mallejaan vuodesta 2018 lähtien, ja kopiointia on harrastettu ahkerasti viime aikoina. Merkin R1 Black Cat on kuin Smart ForFourin ja Honda E:n ristisiitos, kun taas Good Cat -niminen malli yhdistelee samaan pakettiin Nissan Leafin ja vanhojen Porschejen piirteitä.