Kupee on upee – Lahden Classic Motorshow tarjosi huiman kattauksen muitakin harrasteajoneuvoja

Suomen harrasteautonäyttelyiden ykkösestä ei ole ollut moneen vuoteen mitään epäselvyyttä. Tämän alan kiistaton kuningas on Lahden Classic Motorshow, joka järjestettiin jälleen perinteiseen malliin toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna.

Näyttelyllä on joka vuosi erityinen teema, joka oli tällä kertaa ”Kupee on upee”. Niinpä omaan halliinsa oli koottu kattava kattaus kaksiovisia vauhtiperämalleja Skoda Rapidista näillä leveysasteilla harvemmin nähtyyn Mercedes-Benz 300 SL:ään. ”Lokinsiiven” vieressä komeilivat muuten Ferrari 250 GTE ja Aston Martin DB6, mikä puhuu omaa kieltään Lahden näyttelyn tasosta. Classic Motorshow’n suurin valttikortti on kuitenkin esillä olevan kaluston laaja-alaisuus aivan laidasta laitaan, joten myös vaikkapa vanhojen mopojen tai kuorma-autojen ystävät saivat taatusti aikansa kulumaan.

Coupé-teeman lisäksi Lahdessa muisteltiin esimerkiksi Monzan radalla 50 vuotta sitten traagisesti menehtynyttä Jarno Saarista omalla osastollaan. Classicissa ajan kulumisen huomaa myös Museoiässä-teemaisen ständin myötä. Sen tarkoituksena on esitellä ”uusia” museorekisteröinti-iän saavuttaneita automalleja, joiden joukossa patsasteli tänä vuonna esimerkiksi edelleen tuoreelta vaikuttava ensimmäinen Dodge Viper vuodelta 1992. Yleisöäänestyksen perusteella valituille omistajien helmillekin oli tuttuun tapaan varattu oma tilansa, joka löytyi tänä vuonna A-hallin kulmasta.

Suosittelemme

Yhdeksi tilaksi yhdistettyjen A- ja B-hallien lisäksi Classicin tarjontaan kuului kolme muutakin hallia, joten näyttelyn ei tarvitse hävetä edes keskieurooppalaisten klassikkotapahtumien rinnalla. Lisäksi parkkipaikkojen tarjonta muodostaa aivan oman ulkoilmanäyttelynsä, josta pääsee nauttimaan ihan ilmaiseksi. Yksi tämän vuoden helmistä löytyi muuten parkkipaikalta kunniavieraspaikalta, jossa komeili maailman nopein sarjatuotantoauto reilun 30 vuoden takaa, eli brittiläinen hopeanuoli Jaguar XJ220 Suomen kilvissä.

Aikansa myyttisimpiin superautoihin kuulunut Jagge veti väkeä ympärilleen kuin kärpäspaperi, mutta riitti Lahdessa muutenkin kävijöitä. Paikalla vieraili jo lauantaina lähes 12 000 näyttelyvierasta, eli klassikkoajoneuvoharrastus elää ja voi hyvin nykyisinä aikoinakin.

Lue lisää