Vaikka 1960-luvun autojen klassinen tyyli hurmaa vielä tänäkin päivänä, turvallisuus oli tuolloin vielä aivan lapsenkengissään. Tilanteen kohentamiseksi seuraavan vuosikymmenen puolella usealta valmistajalta nähtiin kokeellisia turva-autoja, joissa muotoiluseikat jäivät taka-alalle.
Tieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi USA:n liikenteestä vastaava viranomainen lanseerasi kokeellisiin turva-autoihin keskittyneen ohjelman, josta haluttiin kansainvälinen. Niinpä Eurooppaankin perustettiin vuonna 1970 European Enhanced Vehicle-safety Committee -niminen organisaatio, joka opittiin tuntemaan paremmin EEVC-lyhenteellä. Komitean työn tuloksena syntyi ns. ESV:itä (Experimental Safety Vehicle), eli varsin kolhon näköisiä turva-autoja. Niitä nähtiin 1970-luvulla mm. Mercedekseltä, Volvolta ja Fiatilta.
Mersun ensimmäinen kokeellinen turva-auto oli ESF 05, joka esiteltiin vuoden 1971 lokakuun lopulla Saksan Sindelfingenissä järjestetyssä toisessa ESV-konferenssissa. Lähtökohdaksi otettiin Suomessa Pystylyhtymersuna tunnettu W114, jonka tunnisti muutostöiden jälkeen lähinnä enää kattolinjasta. ESF 05 piti sisällään useita turvallisuusinnovaatioita, joista päästiin nauttimaan tuotantoautoissa vasta vuosia myöhemmin.
EEVC:n vaatimusten mukaisesti ESF 05:lle tehtiin etu- ja takatörmäystestit 80 km/h:n nopeudella. Tolpan avulla suoritetusta sivutörmäyskokeesta auton piti puolestaan selvitä 20 km/h:n vauhdilla. Lisäksi ESF 05 ei saanut muuttaa pysyvästi muotoaan korkeintaan 16 km/:n nopeudella tapahtuvissa pikkutörmäyksissä, mikä vaati massiiviset kumiset turvapuskurit. Vaatimusten täyttämiseksi myös koria vahvistettiin keulasta sekä kyljistä, ja akseliväliä venytettiin 100 millillä. Lisäksi nokka kasvoi 370 millin verran.
Suosittelemme
Konepellin alle sovitettiin puolestaan lyhyt V6-moottori kokoonpainuvan törmäysvyöhykkeen kasvattamiseksi. Kojelauta tehtiin törmäysvoimia imevästä metallista, ja se päällystettiin vaahtomuovitoppauksella. Autossa oli myös itsekseen päälle menevät kolmipistevyöt sekä turvatyynyt etumatkustajien lisäksi jopa takapenkkiläisille. Ne ponnahtivat esiin etuistuinten selkänojista. Aktiivista turvallisuutta kohennettiin valonpesimillä ja ABS-jarruilla. Muutostöiden myötä ESF 05 venyi yli 65 sentillä vakioon W114:een nähden, ja painoakin sille siunaantui peräti 655 kiloa enemmän.
ESF 05:n jälkeen Mercedes on kehittänyt yhteensä 35 autoa EEVC-ohjelmaa varten. Niistä viimeisin on parin vuoden takainen ESF 2019, jossa keskityttiin hybridivoimalinjan ja akkujen turvallisuuteen. Lähitulevaisuudessa esiin nousevat entistä enemmän myös autonomisen ajamisen turvallisuuteen liittyvät kysymykset. Työ ei ole mennyt hukkaan, koska vuonna 1970 pelkästään Länsi-Saksan alueella 19 193 henkilöä kuoli tieliikenneonnettomuuksissa. Viime vuonna vastaava luku koko Saksan osalta oli 2 719.