Nykyinen 992-sukupolven Porsche 911 Turbo haastaa suorituskyvyllään monet vieläkin kalliimmat superautot. Jos tehdastekoinen Turbo tai vieläkin tulisempi Turbo S eivät tästä huolimatta riitä, apuun rientää saksalainen TechArt.
Porschen malleihin erikoistunut tuning-paja esitteli nyt GTstreet R -nimisen luomuksen, joka on tehty uusimman 911 Turbon pohjalta. TechArtin viimeisin tuotos on edeltäjiään nopeampi ja tehokkaampi, mikä näkyy myös entistä aggressiivisemmassa ulkonäössä. Runsaasti hiilikuitua sisältävää korisarjaa ei ole kehitetty vain näön vuoksi, vaan tuulitunnelissa kehitetyillä palikoilla on tärkeä vaikutus aerodynamiikkaan. Etuakseliin kohdistuva nostovoima vähenee kuulemma jopa 45 prosentilla 140 km/h:n nopeudessa, kun taas takapäähän kohdistuva maaefekti kasvaa ja ilmanohjaus välijäähdyttimelle tehostuu.
Nokan uusiin osiin kuuluvat etupuskurin ilmanottoaukkoja reunustava ”kaulus”, tuore alahelma, puskurin sivujen ilmanohjaimet ja nokkapelti, jonka ilma-aukot muistuttavat uudessa 911 GT3:ssa nähtyä ratkaisua. Lisäksi reseptiin kuuluvat lokasuojanreunojen hiilikuituiset levitykset, uudet sivuhelmat sekä GT3 RS -tyyliset ilmanpoistoaukot etulokasuojissa. Peräpäätä dominoi hiilikuituinen takasiipi, jonka aerodynaamista vaikutusta täydennetään takapuskurin alareunan diffuusorilla ja ilmanohjaimilla. Suuri osa puskurista on maalattu mustaksi, ja helman alta pilkottavat ruostumattomasta teräksestä valmistetun sporttiputkiston kaksi päätä. Putket on varustettu läpillä naapurisovun säilyttämiseksi.
Porschen alla pyörivät TechArtin Formula VI Race -nimiset takovanteet, jotka ovat edessä 20- ja takana 21-tuumaiset. Vanteiden reunoihin on sovitettu hiilikuituiset aero-levyt, ja renkaiksi voi valita joko Michelin Pilot Sport Cup 2:t tai saman firman Pilot Sport 4S:t. Uusi GTstreet R on TechArtin toistaiseksi ripein 992-pohjainen luomus 350 km/h:n huippunopeutensa myötä. 3,8-litrainen tupla-ahdettu bokserikuutonen luovuttaa tasan 800 hevosvoimaa ja 950 newtonin maksimiväännön uusien turbojen ja päivitetyn moottorinohjaussoftan ansiosta. Voimavarat ovat siis kasvaneet 150 hepan ja yhtä monen newtonmetrin verran vakiokuntoiseen 911 Turbo S:ään verrattuna.
Suosittelemme
Jos hieman vähempikin riittää, tarjolla on myös pelkkä softa. Tällöin potkua irtoaa 710 hevosvoimaa ja 900 newtonmetriä. Jousitusta voidaan madaltaa 25 millillä joko pelkkien jousien tai säädettävien coilovereiden avulla. Lähitulevaisuudessa luvassa on myös ratapäiviä varten suunniteltu Clubsport-paketti, joka tuo mukanaan kuppipenkit, täysin säädettävän coilover-alustan ja turvakaaret. Sisällä TechArt käyttää reilusti alcantaraa, nahkaa sekä hiilikuitua ulkovärin kanssa sointuvien tehosteiden, retrotyylisten kuosien ja GTstreet R -logojen kanssa.
Autoja aiotaan valmistaa 87 kappaleen erä, ja muutostöiden verottomat hinnat alkavat 73 000 eurosta. Tämän lisäksi täytyy tietysti hankkia lähtökohtana käytettävä 911 Turbo tai Turbo S. Jokainen yksilö räätälöidään asiakkaan toiveiden perusteella, joten lopullinen summa määräytyy haluttujen varusteiden mukaan. Edeltäjämallin 911 Turbosta TechArt kehitti vieläkin ärjymmän RS-version, joten sellainenkin saatetaan vielä nähdä nykyisen 992-sukupolven pohjalta.