Kulmikkaan pikkuauton ulkonäkö hämää – 1980-luvun Sbarro Super Eightissä on Ferrarin tekniikka

Sveitsiläinen Franco Sbarro on oman alansa Pelle Peloton, jonka ennakkoluulottomia luomuksia on totuttu näkemään vaikkapa Geneven autonäyttelyssä jo vuosikymmenten ajan. Insinöörin 49-vuotiselle uralle mahtuu esimerkiksi 1980-luvun Super Eight, jonka tekniikka oli paljon eksoottisempaa kuin mitä pikkuautomainen ulkonäkö antoi ymmärtää.

Sbarro kehitti jo aiemmin Super Twelve -nimisen luomuksen, jossa oli nimensä mukaisesti täydet 12 sylinteriä suunnilleen Austin Minin kokoisiin kuoriin puristettuna. Leveyttä autolle siunaantui kuitenkin enemmän, mikä johtui aikansa hyper hatchin tekniikasta. Super Twelveä vauhditti nimittäin kaksi suoraa kuutosta, jotka oli lainattu Kawasaki Z1300 -moottoripyöristä. Sbarro sovitti prätkien 1,3-litraiset pannut poikittain pystyperäiseen luomukseensa. Kummastakin moottorista irtosi 130 hevosvoimaa, jotka välitettiin takapyörille monimutkaisella viisipykäläisellä ketjuvedolla.

Putkirunkoinen ja lasikuitukorinen koppi liikkui näillä eväillä iloisesti, mutta eksoottisessa tekniikassa oli kuitenkin haasteensa. Monimutkaisuuden lisäksi harmaita hiuksia aiheuttivat piikikäs tehoalue ja lyhyet välitykset, joten Sbarro päätti kehittää tältä pohjalta jotakin käyttökelpoisempaa. Ulkonäöltään pitkälti Super Twelven kaltainen lopputulos nimettiin Super Eightiksi, mutta tällä kertaa tyydyttiin alun perinkin nelipyöräiseen kulkuneuvoon tarkoitettuun tekniikkaan. Moottorinluovuttajaksi ei kuitenkaan kelpuutettu mitä tahansa autoa, vaan veekasi ja osa runkorakenteista lainattiin Ferrarista.

Tarkemmin sanottuna kyseessä oli 308 GTB Quattrovalvolen 2,9-litrainen voimanlähde viisipykäläiseen manuaaliin yhdistettynä. Tehoa oli samat 260 heppaa kuin edeltäjässä, mutta autolla oli paljon helpompi ajaa tavallisessa arkiliikenteessä laajemman vääntöalueen ansiosta. Huippunopeudeksi kerrottiin 220 km/h, eli ainakin aikansa hot hatchit jäivät ihmettelemään Franco Sbarron yksittäiskappaleen takavaloja.

Suosittelemme

Candy-punaisella värillä maalattu ja ruskealla nahalla verhoiltu kasarierikoisuus on tallella vielä tänäkin päivänä. Auto on ollut ilmeisen käyttökelpoinen, koska sillä on ajettu sentään reilut 27 000 kilometriä viimeisten vuosikymmenten aikana. Super Eight on tällä hetkellä myynnissä belgialaisessa klassikkoautoliikkeessä, joka pyytää Sbarron luomuksesta 155 000 euroa. Alkuperäiskuntoisen Ferrari 308 GTB QV:n saisi huomattavasti halvemmalla, mutta Sbarron hatchbackiin verrattuna Maranellon ori on suorastaan tusinatavaraa.

LähdeThe Drive

Lue lisää