Vuonna 1961 lanseerattu neljännen sukupolven Lincoln Continental oli piristävän erilainen ilmestys aikalaistensa joukossa. Lincolnissakin riitti kokoa muiden full size -jenkkien tavoin, mutta auton linjat olivat suorastaan mannermaisen suoraviivaiset ja yksinkertaiset. Auton erikoisuuksiin kuului myös erikoinen ovijärjestely, koska takana käytettiin klassisia kaapparimallisia ovia. Avomallikin tehtiin samalla reseptillä, eli se oli aikansa ainoa sarjavalmisteinen neliovinen avoauto.
USA:n presidentiksi vuonna 1961 valittu John F. Kennedy toi virkistävän nuorekkaan tuulahduksen maansa politiikkaan, joten juuri lanseerattu Continental sopi hänen virka-autokseen paremmin kuin hyvin. Lincolnia ei kuitenkaan kelpuutettu tähän tehtävään suoraan tehtaan linjalta, vaan se vietiin Hess & Eisenhardtin koripajan käsittelyyn. Lopputulos oli huomattavasti perusmallia pidempi, ja auto sai muiden presidentillisten herkkujen ohella taittuvat lisäistuimet ja niiden yläpuolella kulkevan kaaren korirakennetta tukevoittamaan.
Lincolnin ura avomallisena paraatiautona päättyi traagisesti 22.11.1963, kun Kennedy ammuttiin Dallasissa Continentalin takaistuimelle. Monia salaliittoteorioita poikinut murha johti siihen, että auto vietiin uudestaan Hess & Eisenhardtin pajalle, jossa se muunnettiin panssaroiduksi umpiautoksi. Sen jälkeen Lincoln palveli vielä Kennedyä seurannutta Lyndon B. Johnsonia synkästä menneisyydestään huolimatta. 100-X:nä tunnettu limusiini on nykyäänkin tässä asussa, ja se majailee Michiganin Dearbornissa sijaitsevassa Henry Fordin museossa.
Avomallista Kennedy-Lincolnia haikailevat voivat nyt hankkia sellaisen omaan talliinsa, jos tilat vain riittävät ja budjetti venyy tarpeeksi pitkälle. Salamurha-Continentalin tarkka kopio on nimittäin ilmestynyt myyntiin eBayssa. Aito asia oli valmistettu vuonna 1961, mutta se oli päivitetty 1963-vuosimallin näköiseksi ennen Dallasin tapahtumia. Replika on tehty sen sijaan suoraan vuoden 1963 Continentalista, joka on jatkettu esikuvan mukaisiin mittoihin. Lisäksi autoon on lisätty mm. matkustamon päällä kulkeva turvakaari, astinlaudoilla varustettu takapuskuri ja salaisen palvelun agenttien kuuluisat tartuntakahvat takaluukun päälle.
Suosittelemme
Muita spesiaaliherkkuja ovat esimerkiksi USA:n presidentin tunnukset, paraatissa käytetyt liput, etupuskurin punaiset lisävalot, koripaja Hess & Eisenhardtin laatat sekä vuoden 1957 Lincoln Premierestä lainatut kapselit, jollaiset olivat myös Kennedyn auton alla sille tehdyn päivityksen jälkeen. Sisustakin on täysin esikuvan mukainen, eli kaksivärinen verhoilu saa kontrastia puukoristeista. Varsinaisen takapenkin edessä on kaksi taittuvaa lisäistuinta Kennedyn Continentalin tapaan, joten autoon sopii tarvittaessa jopa kahdeksan henkilöä.
Tekniikkakin on käyty läpi, joten tiedossa pitäisi olla huolettomia kilometrejä. Nokalla hurisee seitsemänlitrainen veekasi, jonka tuottama voima välitetään takapyörille kolmivaihteisen automaatin kautta. Lincoln on kuulemma esiintynyt äskettäin eri presidenttien autoihin keskittyneessä näyttelyssä, ja ainakin kuvissa se vaikuttaa todella hyvin tehdyltä replikalta. Siihen nähden 125 00 dollarin, eli reilun 111 000 euron hintapyyntö ei vaikuta kovinkaan pahalta, joten ehkäpä Lincolnin takapenkillä nähdään jo pian uusi omistaja leikkimässä oman elämänsä Kennedyä.