Kuiskaavan hiljaista kyytiä – brittispesialisti sähköistää klassisia Rolls-Royceja

Kuiskaavan hiljainen kyyti on toiminut Rolls-Roycen tavaramerkkinä jo vuosikymmeniä. Nyt vanhasta Rollsista saa haluttaessa entistäkin hiljaisemman, koska Lunaz-niminen brittifirma asentaa klassikoihin täyssähköisiä voimanlähteitä.

Rolls-Royce on itsekin ilmoittanut tarjoavansa tulevaisuudessa ainoastaan sähköautoja, mutta noita aikoja saadaan odotella vielä pitkään. Klassisten mallien omistajat voivat sen sijaan kääntyä jo nyt Lunazin puoleen, joka on väläyttänyt osaamistaan jo aiemmin täyssähköisiksi muutettujen vanhojen Jaguarien ja Bentelyiden myötä.

Lunazin nyt esittelemien luomusten pitäisi olla maailman ensimmäisiä sähköllä liikkuvia Rolls-Royce-klassikoita. Valikoimassa on sekä Phantom V että Silver Cloud, joiden yhteenlasketun määrän kerrotaan jäävän 30 sähköistettyyn yksilöön. Ensimmäinen valmistunut auto on kuvissa esiintyvä Phantom V vuodelta 1961.

Aikansa kalleimpiin kuulunut loistoauto on entisöity viimeistä mutteria myöten sähkövoimalinjan asentamisen yhteydessä. Phantomissa on aina limusiinikori, mutta sähköistettyjä Silver Cloudeja aiotaan tarjota neliovisen sedanin lisäksi kaksiovisina coupé- ja avomalleina. Autoja myydään ympäri maailmaa, ja Silver Cloudien hinnat alkavat 350 000 punnasta. Täyssähköisestä Phantomista täytyy puolestaan pulittaa vähintään 500 000 puntaa.

Suosittelemme

Silver Cloudin ykkös-, kakkos- ja kolmossarjan sähköistetyt mallit saavat virtansa 80 kWh:n akulta, joka mahdollistaa noin 480 kilometrin toimintasäteen. Painavampaan Phantom V:hen sovitetaan puolestaan 120 kWh:n akkupaketti, joka tarjoaa vastaavan rangen. Lunazin sähkö-Rollseja pystyy lataamaan sekä kotipistokkeesta että pikalaturilla.

Sähköisen voimalinjan ohella Lunaz asentaa klassisiin Rollseihin asiakkaiden toivomia moderneja varusteita. Niihin kuuluvat esimerkiksi lähes näkymättömiin sijoitettu tietoviihdejärjestelmä navigaattorin kera, takapenkkiläisten piknik-pöytien taakse piilotetut näytöt sekä istumapaikan tai etu- ja takaosaston välillä jaetut äänentoistojärjestelmät ja ilmastointi.

Jokainen yksilö tehdään luonnollisesti tarkkaan asiakkaan toiveiden mukaisesti. Niinpä esimerkiksi kuvien Phantomissa vuodelta 1961 on istumapaikat kahdeksalle hengelle kolmessa rivissä, ja takaosaston baarikaappi on valmistettu räätälintyönä auton omistajan mielitequilapulloa varten. Modernia älypuhelintekniikkaakaan ei ole unohdettu Rollsin klassisesta habituksesta huolimatta.

LähdeCarscoops

Lue lisää