Kuinka italialainen tyyli pilataan – Mansory esitteli oman tulkintansa Maserati MC20:sta

Maseratin keskimoottorinen MC20-superauto on nykysportiksi harvinaisen puhdaslinjainen ilmestys. Asia on kuitenkin toisin, jos italialaiskaunottaren vie saksalaisen Mansoryn käsittelyyn.

Mansory on niittänyt välillä kyseenalaistakin mainetta tuning-luomuksillaan, jotka on vedetty hyvän maun kannalta oikein kunnolla överiksi. Viime aikoina Saksassa päämajaansa pitävä tuning-paja on kuitenkin esitellyt jopa yllättävän hillityn oloisia autoja, mutta nyt lanseerattu Maserati MC20:n korisarja on kuin paluu Mansoryn vanhoihin aikoihin.

Maseratin tuning-palikat ovat vielä suunnittelun asteella, joten Mansory on julkaissut MC20-tulkinnastaan vasta tietokoneavusteisia kuvia. Hiilikuituinen korisarja koostuu yli kymmenestä komponentista, joiden joukosta asiakas voi myös valita haluamiaan. Auton nokan dominoivin elementti on uusi etusplitteri, joka on lähes yhtä iso kuin itse etupuskuri. Sitä täydentävät puskurin, nokkapellin ja jopa etuvalojen reunojen hiilikuitupalikat, jotka saavat jatkoa samasta materiaalista tehdyistä peilinkoteloista ja massiivisista helmalevikkeistä.

Kyljen erottuvin elementti on kuitenkin oven etureunan ”skuuppi”, joka edustaa samaa tyyliä kuin takalasin tilalle sovitettuun hiilikuituiseen ritilään integroitu ilmatorvi. Sitä voisi sentään kutsua kisatyyliseksi, ja samaa voidaan sanoa kolmen jalan varassa seisovasta massiivisesta takasiivestä sekä takanäkymää hallitsevasta isosta diffuusorista F1-tyylisine jarruvaloineen. Takalasin poistaminen pilaa luonnollisesti näkyvyyden taakse, mutta ongelman ratkaisemiseksi Mansory tarjoaa omaa kamerasysteemiään.

Suosittelemme

Korisarjan saa erilaisilla hiilikuituviimeistelyillä, ja sen pariksi tarjotaan Mansoryn omia vanteita. FV5-nimeä tottelevat kiekot ovat edessä 21- ja takana 22-tuumaiset. Lisäksi Mansorylta saa MC20:een madallusjouset, jotka tuovat superauton 25 milliä lähemmäksi tienpintaa. Voimanlähteen muutoksista ei ole ainakaan vielä kerrottu, joten Mansory tyytyy ilmeisesti tehtaan jäljiltä olevaan kolmilitraiseen tuplaturbokuutoseen, josta irtoaa 630 hevosvoimaa. Ääniä voi kuitenkin kohentaa uudella pakoputkistolla, johon saa myös downpipet ja jopa kauko-ohjauksen.

Jos hakusessa on hieman hillitympi tuning-tyyli Maserati MC20:een, Mansorya parempi osoite on myöskin saksalainen Novitec. Lisäksi 7 Designs – ja DMC-nimiset pajat tarjoavat superautoon korisarjoja, jotka sijoittuvat tyylinsä puolesta hillityn Novitecin ja reilusti överiksi vedetyn Mansoryn väliin.

LähdeCarscoops

Lue lisää