Vuosimallin 1980 Pontiac Trans Am Turbo näyttää tismalleen samalta kuin Smokey and the Bandit II -elokuvan pääosassa oleva auto, ja siihen on vieläpä raapustanut nimikirjoituksensa legenda itse.
46 vuotta sitten elokuvayleisö villiintyi ensimmäistä kertaa cowboyhattuisesta miehestä, joka varjeli olutta kuljettavaa rekkaperävaunua innokkailta poliisivoimilta. Avainsanoja olivat kädessä heiluva LA-puhelin, täydellinen lain kunnioittamisen puute, 70-luvun muodin mukainen tuuhea viiksikasvusto ja mustaa viivaa asvalttiin piirtävä Trans Am, jota ohjasti suoraan vauhdinnälkäisten katsojien sydämiin muistijäljen jättänyt pääosanesittäjä Burt ”Koukku” Reynolds. On sanottu, että itse mestariohjaaja Alfred Hitchcock fanitti tätä romuluista takaa-ajoelokuvaa salaisena kiellettynä hedelmänään.
Nyt tätä ”etelän hetelmää” olisi tarjolla koko rahan edestä, kun suosikkielokuvan jatko-osasta tuttu vuoden 1980 Pontiac Firebird Turbo Trans Am on huutokaupattavana Bring A Trailer -sivustolla. Kirjoitushetkellä siitä on ehditty huutaa jo 90 000 taalaa, kun huudon sulkeutumiseen on aikaa pari päivää. Auton matkamittarissa on vain 9000 mailia, ja vaikka kyseessä ei olekaan aito elokuva-auto, on se ulkoisesti samanlainen, millä Burt Reynolds päästeli menemään kultainen kotka konepellille ikuistettuna.
Suosittelemme
Ikoninen on sana, jota kuulee usein viljeltävän automaailmassa, mutta molemmista elokuvista tutut Bandit Trans Amit ansaitsevat paikkansa autojen kaanonissa. Kun Trans Am aikoinaan esiintyi alkuperäisessä vuoden 1977 elokuvassa, sen myynti nousi pilviin. Toisen sukupolven Firebird oli pitkään tuotannossa erilaisten kasvojenkohotusten myötä, mutta Pontiac oli niin tyytyväinen myyntilukuihin, että se itse asiassa lykkäsi kolmannen sukupolven mallin kehitystä muutamalla vuodella.
Alkuperäinen ensimmäinen Bandit-auto oli vuoden 1976 malli, jossa oli ”lumihiutalevanteet” ja 6,6-litran tarra konepellissä. Elokuvaa varten autoihin iskettiin -77 mallin etuhelmat, ja lopulta vain yksi neljästä kuvauksissa käytetystä autosta jäi jäljelle.
Konna ja Koukku II:ssa nähtiin jälleen Burt Reynolds ja Jackie Gleason (ikimuistoisena sheriffi Buford T. Justicena) toistamassa roolejaan, mutta Trans Am vaihtui uudempaan ”kotelolamppuiseen”. Pontiac tiesi jo vanhastaan, että uusimman tuotteensa esittely Bandit-faneille oli jälleen avainasemassa, varsinkin kun päästörajoitukset olivat vieneet suurimman iskutilavuuden moottorivaihtoehdon pois tarjonnasta. Jatko-osassa nähtiin Turbo Trans Am, jossa oli 4,9-litran V8 varustettuna Garrettin TB305-turboahtimella. Kolmivaihteinen automaatti oli puolestaan ainoa vaihtoehto voimansiirtoon.
Tehopuolella oli tarjota enää vaatimattomat 210 hevosvoimaa, mutta tuhti 467:n Newtonin vääntömomentti antoi Banditille runsaasti puhtia pyörittää perän BFGoodrich-renkaita. Myyntiautossa on myös haluttu Y84 Special Edition -paketti, joka sisältää irrotettavat T-top kattolasit, 15-tuuman kullanväriset Turbo-vanteet ja neljä pakoputkea – kaikki mitä tarvitaan onnistuneeseen pakomatkaan virkavallalta!
Mikä parasta, tässä autossa on Burt Reynoldsin itsensä ikuistama kultainen allekirjoitus, joka on kirjoitettu kojelautaan. Reynolds kuoli vuonna 2018, mutta läpi 70-luvun mies itse ehti olla yksi suurimmista elokuvien kassamagneeteista.