Kompaktiluokan ikoni saa jatkoa – Volkswagen Golfista tulee merkin edullisin sähköauto

Koko kompaktiautojen luokalle nimensä antanutta Volkswagen Golfia oltiin jo kuoppaamassa nykyisen kahdeksannen sukupolven jälkeen, kun myös VW siirtyy pelkkiin sähköautoihin. Nyt Golfin ystäville on kuitenkin tiedossa iloisia uutisia.

Volkswagen esitteli muutama vuosi sitten ID. Life -nimisen konseptin, jonka piti antaa esimakua ID.2:sta, eli nykyisen ID.3:n alapuolelle sijoittuvasta merkin edullisimmasta sähköautosta. ID. Life oli VW:n päämuotoilija Jozef Kabanin käsialaa, mutta crossovereista vaikutteita saanut kulmikas hatchback ei saanut sen paremmin merkin johtoa kuin potentiaalisia asiakkaitakaan innostumaan.

Kuva: Volkswagen

Osittain tämän seurauksena Kaban siirrettiin syrjään, ja Volkkarin päämuotoilijana toimii nyt Bentleyllä kannuksensa ansainnut Andreas Mindt. Hän on parhaillaan laittamassa aloitustason sähköautoa uusiksi sekä ulkokuoren että sisustan osalta. Tavoitteena on perinteisemmän oloinen hatchback, jonka tutkielma saatetaan viimeisimpien huhujen mukaan tuoda julkisuuteen jo maaliskuussa.

Perinteiset arvot tuntuvat olevan VW-konsernissa muutenkin taas kovemmassa kurssissa, kun kustannusten säästöön ja raakiletasolle jääneisiin softaratkaisuihin satsannut Herbert Diess sai lähtöpassit koko konsernin ykkösmiehen paikalta. Hänen seuraajansa Oliver Blume ja Volkswagen-merkkiä vetävä Thomas Schäfer ymmärtävät myös Golfin kaltaisen brändi-ikonin arvon, jota Diess oli jo siirtämässä autojen hautausmaalle.

Kuva: Volkswagen

Niinpä ID.2:n uusiksi laitettu versio saa eri lähteissä liikkuvien huhujen mukaan nimekseen ID. Golf, eli Wolfsburgin bestseller saa kuin saakin jatkoa sähköautojen aikakaudella. Volkswagenilla on kuulemma ymmärretty, että Golfin syvin olemus tulee parhaiten esiin juuri ID.2:n kokoisessa autossa. Mittapuuksi on otettu Golfin neljäs sukupolvi, eli sähkö-Golfin mitat kutistuvat jonkin verran nykyiseen kahdeksanteen sukupolveen verrattuna, mutta sisä- ja tavaratilan pitäisi olla vähintään samalla tasolla tilaa säästävän sähkötekniikan ansiosta.

ID. Golf tehdään ensimmäisenä Volkswagenina sähköautojen MEB-perusrakenteen edelleenkehitetyn MEB-Plus-version varaan, joka on polttomoottori-Golfien tavoin etuvetoinen. Muita muutoksia ovat uudenlaiset akkukennot ja parhaimmillaan 200 kW:n latausteho. Myös hot hatchien ystäville on tiedossa iloisia uutisia, koska uutuuden pohjalta tehdään historian ensimmäinen täyssähköinen Golf GTI. Nelivetoisissa sähköautoissa käytetyistä GTX-brändistä VW luopuu vähitellen, joten kahdella sähkömoottorilla ryyditetty nelivetoinen huippuversio saattaa saada R-lisänimen polttomoottoriautojen malliin.

Suosittelemme

Kuva: Volkswagen

Täyssähköiset hot hatchit voisivat tarjota myös bensamalleihin vertautuvaa ketteryyttä, koska sähkö-Golfin paino yritetään pitää sähköautoksi kevyessä 1600-1700 kilossa. Myös aloitustason mallien hintataso on miellyttävän kevyt, eli alkaen noin 22 500 euroa. ID. Golfia voidaan odotella myyntiin jo vuosina 2025-2026, eli se olisi ainakin muutamia vuosia päällekkäin tarjolla viimeiseksi polttomoottori-Golfiksi jäävän kahdeksannen sukupolven kanssa. Siihenkin odotellaan faceliftiä vielä tämän vuoden aikana, jolloin softaongelmien pitäisi olla viimeistään historiaa.

LähdeAutocar

Lue lisää