Kia esitteli kaksi vuotta sitten EV9-nimisen konseptin antamaan esimakua sähkökatumaasturimallistonsa huipulle sijoittuvasta lippulaivasta. Rohkeasti muotoiltu tutkielma on nyt muuttunut tuotantomalliksi, joka ei ole juurikaan tavanomaisemman näköinen.
EV9 toimii Kian Opposites United -nimisen muotoilufilosofian lähettiläänä, ja auto on kuin radikaalimpi sähköinen versio Pohjois-Amerikan markkinoilla myytävästä Telluridesta. EV9:n keulailme on Kian mukaan digitaalinen tulkinta merkin tiger face -tyylistä. Pystysuuntaisista ajovaloista alkunsa saavat päiväajovalonauhat kääntyvät etupuskurissa vaakasuuntaisiksi, ja perinteistä maskia ei ole. Puskurin alareunasta löytyy kuitenkin ilmanottoaukko ja sitä reunustava pohjapanssarityylinen koriste.

Sivuprofiililtaan uutuus on varsin kulmikas kattolinjaa ja lokasuojanlevityksiä myöten. Katto on mustien A-pilarien ansiosta ”leijuvaa” mallia, ja ovenkahvat on upotettu korin pintaan. Nelipuolaiset vanteet on muotoiltu monen muun sähköauton tavoin aerodynamiikan ehdoilla, vaikka itse auto onkin kaikkea muuta kuin liukkaan oloinen ilmestys. Kulmikas muotoilu jatkuu myös perässä, joka on varsin pelkistetyn oloinen moneen suuntaan kiemurtelevia takavaloja lukuunottamatta.

Sisustan tärkein piirre lienee kolmirivinen istumajärjestely, joka on edelleen harvinainen sähköautoissa. EV9:ää saa sekä kuusi- että seitsemänpaikkaisena, ja keskirivin penkit voi kääntää 180 asteen verran. Tällöin takaosaston matkustajat pääsevät keskustelemaan nokikkain toistensa kanssa, mutta jalkatila näyttää varsin napakalta. Kolmannella rivillä on lisäksi omat mukitelineensä sekä latauspistokkeensa.


Kojelautaa mainostetaan puolestaan kelluvaksi panoraamatyyppiseksi ratkaisuksi. Se pitää käytännössä sisällään leveän ruudun, joka koostuu 12,3-tuumaisesta digitaalimittaristosta, samankokoisesta tietoviihdejärjestelmän näytöstä sekä erillisestä viisituumaisesta ruudusta, jonka kautta käytetään ilmeisesti ilmastoinnin toimintoja. Erillisiä nappejakin löytyy jonkin verran, ja äänenvoimakkuutta säädetään omasta rullastaan. Ajosuunnan valitsin on puolestaan ohjauspylväässä.
Suosittelemme
Tekniset yksityiskohdat pidetään vielä piilossa, mutta EV9 on tehty sähköautoja varten kehitetyn E-GMP-perusrakenteen varaan. Digitaalimittaristossa näkyvän lukeman perusteella toimintamatka on vähintään 480 kilometriä. Tuotannon odotetaan alkavan syksyllä, mutta hinnoista ei ole vielä tietoa. Lippulaivan status näkyy kuitenkin varmasti hintalapuissakin. Vaikka iso kolmen penkkirivin SUV lienee kehitetty erityisesti Amerikan markkinoita silmälläpitäen, EV9 tulee myyntiin myös Atlantin tällä puolella.
