CSL-kirjaimet on tähän mennessä nähty vasta kahdessa BMW:ssä, eli 1970-luvun E9-korisessa 3.0 CSL:ssä ja kulttimaineeseen nousseessa E46 M3 CSL:ssä vajaat 20 vuotta sitten. Mutta ei kahta ilman kolmatta.
Baijerilaismerkin historian kolmas CSL on tehty uuden M4:n pohjalta. Kirjainten taustalla on kolme saksan sanaa, eli Coupé, Sport ja Leichtbau. Kevennettyyn urheilucoupéen viittaava lyhenne ei ole pelkkää sanahelinää uutuudenkaan kohdalla, vaikka massaa on kertynyt toki enemmän kuin klassisilla esikuvilla. Uusi M4 CSL jatkaa samalla myös suoran edeltäjän ja E92-sukupolven M3:n GTS-mallien perinteitä, joten kyseessä on lähes ratavalmis katuauto.
Ulkoisesti CSL:n erottaa jo keulan jättimunuaisista, joiden ritilät ovat perus-M4:ää harvemmat ilmanoton tehostamiseksi. Lisäksi etupuskurin alle on sovitettu kulmasiivekkeillä varustettu hiilikuituinen spoilerilippa, ja hiilikuitua on jätetty näkyville konepeltiinkin. Kontrastia saadaan punaisesta väristä, jota on hyödynnetty munuaismaskin reunoissa, konepellissä, katossa, helmoissa ja jopa peräpään mallimerkinnässä. Lisäksi hiilikuitukeraamisten jarrujen satulat ovat punaiset.
Auton alla pyörivät CSL:n omaa designia edustavat vanteet, jotka ovat edessä 19- ja takana 20-tuumaiset. Myös Michelinin Cup 2 R -renkaat on kehitetty juuri CSL:ää varten. Takapään erottuvin piirre on hiilikuituvahvisteisesta muovista tehtyyn takaluukun kanteen sovitettu ankanpyrstöspoileri, joka korvaa edeltäjien säädettävän siiven ja kumartaa suoraan E46 M3 CSL:n suuntaan. Erikoismallin herkkuihin kuuluvat myös keltaiset päiväajovalot sekä lasertekniikalla toteutetut takavalot. Soundeja kohentaa puolestaan titaanista tehty takaäänenvaimennin, joka pääsee oikeuksiinsa myös karsitun äänieristyksen ansiosta.
Suosittelemme
Kuski ja etumatkustaja pysyvät tukevasti paikoillaan kuppipenkeissä, joiden korkeussäätö onnistuu vain BMW-huollon työkaluilla. Sisustaa on höystetty myös alcantara-ratilla sekä CSL-logoilla, mutta tärkein ero perus-M4:ään on puuttuva takapenkki. Sen paikalle on sovitettu kypärien säilytykseen tarkoitettu verkko. Alustaa on puolestaan madallettu kahdeksan millin verran, ja säädöt sekä monet komponentitkin on laitettu uusiksi. Lisäksi konehuoneeseen on sovitettu korin etupäätä jäykistävä massiivinen poikkituki.
Dieetin seurauksena auton massa on pudonnut 100 kilolla M4 Competitioniin verrattuna, mutta CSL painaa kuitenkin edelleen 1625 kiloa. Teho-painosuhdetta kohentaa myös isommalla ahtopaineella ja uudella ohjaussoftalla varustettu kolmilitrainen S58-tuplaturbokuutonen, joka tuottaa nyt 550 hevosvoimaa ja 650 newtonmetriä. Ne välitetään takapyörille muista M4- ja M3-malleista tutun kahdeksanpykäläisen automaatin kautta.
Nollasta sataan pyrähdetään 3,7 sekunnissa, ja 200 km/h:n nopeus on taulussa seitsemän sekuntia myöhemmin. Huippuja riittää 307 km/h:n verran, ja uusi CSL on myös kaikkien aikojen nopein tehdas-BMW Nürburgringin Nordschleifella 7:20,207 minuutin kierrosaikansa myötä. Myös potentiaalisten ostajien kannattaa olla nopeita, koska autoa valmistetaan vain 1000 kappaleen erä. Ulkoväriksi voi muuten valita kuvissa näkyvän harmaan lisäksi mustan tai valkoisen.