Ensimmäinen BMW X1 lanseerattiin 13 vuotta sitten, jolloin lähtökohtana oli vielä 3-sarjan takavetoinen perusrakenne. Toisessa sukupolvessa siirryttiin 1-sarjan etuvetoiseen pohjaan, ja nyt esitellyssä kolmannessa painoksessa mukaan tulee myös täyssähköinen vaihtoehto.
BMW:n viimeaikaisia uutuuksia on jo tottunut odottamaan muotoilun osalta pelonsekaisin tuntein, mutta uusi X1 on yllättävän sopusuhtainen ilmestys. Toki tämänkin auton munuaismaski on melko iso, mutta sitä ei ole kuitenkaan vedetty överiksi. SUV:n keulalle hieman isompi maski sopii muutenkin hyvin, kun koko auto on muuttunut entistä katumaasturimaisemmaksi. Toisaalta hyvä aerodynamiikka on ollut tärkeää erityisesti sähköversiota silmälläpitäen, joten ovenkahvat on nyt integroitu korin pintaan ja katon takareunaan on integroitu spoilerilippa.
X1 on kasvanut myös kokoa malliuudistuksessa. Pituus on venähtänyt 5,3 sentillä, kun taas leveyttä on 2,4 ja korkeutta 4,4 senttiä entistä enemmän. Myös akseliväli on kasvanut 2,2 sentin verran. Sisätilojen ilmettä dominoi muistakin uusista Bemareista tuttu leveä tuplanäyttö, joka on kallistettu hitusen kuljettajaa kohti. Ruutu on onnistuttu integroimaan kojelautaan nätimmin kuin esimerkiksi äskettäin esitellyssä 3-sarjan faceliftissä, ja suurin osa napeista on kadonnut tämänkin auton ohjaamosta. Käyttöjärjestelmänä palvelee baijerilaisten uusin OS 8, ja vaihteenvalitsin on nykytrendien mukainen pieni nysä.
Sisätilojen pitäisi olla hieman entistä väljemmät kasvaneiden ulkomittojen myötä, ja takapenkin 13 sentin siirtomahdollisuuden pituussuunnassa saa lisähinnasta kaikkiin muihin paitsi täyssähköversioon. Tavaratilan vetoisuus on jo perusasennossaan mukavat 540 litraa, ja takaistuinten selkänojat kaatamalla ruuma laajenee 1600 litraan. Konepellin alla olevaa toista tavaratilaa ei kuitenkaan löydy täyssähkömallista polttomoottorikäyttöön suunnitellun perusrakenteen vuoksi.
Suosittelemme
Vakiovarustelua on parannettu mm. erilaisilla ajoavustimilla, ja alustassa on kohennettu niin ketteryyttä kuin mukavuuttakin. Voimanlähdepuolen suurin uudistus on täyssähköinen iX1 xDrive30, joka tarjoaa kahden sähkömoottorinsa myötä nelivedon, 313 hevosvoiman kokonaistehon ja 494 newtonmetrin maksimiväännön. Akun kapasiteetti on 64,7 kWh, ja toimintasäde 413-438 km. Pistokehybridipuolella tarjolla ovat puolestaan X1 xDrive25e ja X1 xDrive30e, joilla pitäisi päästä pelkällä sähköllä parhaimmillaan 78-89 kilometriä.
X1 xDrive 23i – ja X1 xDrive 23d -mallit ovat 48 voltin sähköjärjestelmällä toteutettuja mietoja hybridejä. Polttomoottorien perustarjontaa edustavat bensakoneinen X1 sDrive18i ja dieselmoottorinen X1 xDrive 18d. Kaikissa polttomoottorimalleissa on vakiona seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Uutuuden myynti alkaa lokakuussa polttomoottoriversioiden voimin, kun taas pistokehybridit sekä iX1 seuraavat perässä kuukautta myöhemmin. Suomessa uuden X1:n hinnat starttaavat vajaasta 49 000 eurosta, ja täyssähköisestä iX1:stä pitää pulittaa vähintään 60 990 euroa.