Kohta G-Mersullakin voi ajaa hyvällä omallatunnolla – maasturi-ikonista tulee tarjolle täyssähköinen versio

Mercedeksen G-luokka kuuluu niihin harvoihin automalleihin, jotka ovat pysyneet lähes saman näköisenä koko pitkän historiansa ajan. Vuonna 1979 markkinoille lanseeratun maasturin ensimmäinen sukupolvi säilyi tuotannossa lähes 40 vuotta, ja ulkoisesti auton evoluutio oli äärimmäisen pientä. Peltien alla tapahtui kuitenkin enemmän, kun nokalle kammettiin jatkuvasti entistä tehokkaampia voimanlähteitä. Myös varustelun osalta tehtiin valtavia loikkia, ja alun perin työkoneeksi tarkoitetusta maasturista tuli täysiverinen luksusluokan edustaja.

G-Mersun ensimmäinen sukupolvi väistyi lopulta viime vuoden alkupuolella täysin uuden seuraajan tieltä, jonka erottamiseen edeltäjästään tarvitaan lähes suurennuslasia. Tekniikka laitettiin kuitenkin täysin uusiksi, ja nyky-G on erityisesti maantiellä paljon alkuperäispainosta mukavampi laite. Moottorivalikoiman suhteen ei sen sijaan tullut suuria mullistuksia, ja niinpä uuttakin G:tä saa tupla-ahdetun bensakasin kahden eri tehoversion lisäksi kuusipyttyisellä dieselillä.

-- MAINOS --

G-luokka ei ole siis nykymuodossaankaan mikään ekoauto. Kestävän kehityksen aikoina tällä alkaa olla merkitystä myös luksusluokan ostajille, joten Mercedes veti nyt todellisen ässän hihastaan maasturi-ikonin suhteen. Daimlerin tuore toimitusjohtaja Ola Källenius ilmoitti nimittäin Berliinissä äskettäin pidetyssä autoalan kongressissa, että G:stä tulee tarjolle täyssähköinen versio. Mercedeksellä oli kuulemma käyty takavuosina keskusteluja jopa G-luokan poistamisesta kokonaan mallivalikoimasta, mutta nykyään auton status on niin ikoninen, että se on Källeniuksen mukaan viimeinen auto tähtimerkin valikoimasta joka kokisi tämän kohtalon.

G-luokka on jo nyt yksi Mersun arvokkaimmista mallisarjoista, ja täyssähköinen malli on lähtöhinnaltaan todennäköisesti vieläkin kalliimpi. Suomen kaltaisissa päästöpohjaisen autoveron maissa asia on tietysti toisin, ja täällä sähkö-G:stä tulee luultavasti edullisin mahdollisuus päästä käsiksi ikoniseen maasturiin. Auto liittynee Mercedeksen sähköautojen EQ-valikoimaan, jolloin sen nimeksi tulisi loogisesti EQG. EQ-mallisto kattaa tällä hetkellä vain GLC-katumaasturin täyssähköisenä vastineena toimivan EQC:n, mutta myöhemmin tulossa on esimerkiksi A-luokan kokoluokkaan sijoittuva EQA ja perinteisen S-luokan haastava EQS.

-- MAINOS --




Mercedes ei ole muuten ensimmäisenä asialla sähkökäyttöisen G-luokan suhteen. Itävaltalaisspesialisti Kreisel Electric kehitti nimittäin jo muutama vuosi sitten täyssähköisen G:n, jollainen löytyy esimerkiksi maan suuren pojan Arnold Schwarzeneggerin tallista. Kreiselin luomuksessa on reilut 480 heppaa, ja se kiihtyy nollasta sataan vain 5,6 sekunnissa. Kahden akun yhteiskapasiteetti on 80 kWh, ja toimintamatkaksi kerrotaan parhaimmillaan 300 kilometriä. Ainakin viimeksi mainittu arvo lienee huomattavasti paremmalla tolalla tehtaan omassa sähkö-G:ssä.

-- MAINOS --

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tämä SUV syö urheiluautoja aamupalaksi – tuunatussa Porsche Cayenne Turbossa on yli 960 heppaa ja näyttävä teippaus

Porsche Cayenne kuuluu jo tehtaan jäljiltä nopeimpiin katumaastureihin. Hybriditekniikalla ryyditetyssä Turbo S:ssä on peräti 680 hevosvoimaa, mutta sekin jää...

1969 Charger-projekti: Entisöintiin vai tuunaukseen?

Ebayssä myynnistä löytyvät 60-luvun lopun Dodge Chargerit saavat aina huomiota osakseen. Tämä yksilö vaatii kuitenkin paljon töitä, ja uuden...

Pitkä odotus päättyi – jättimunuaisilla varustetut BMW M3 ja M4 tulivat vihdoinkin julkisuuteen

Uuden BMW M3:n ja M4:n naamailme lienee yksi automaailman huonoimmin varjeltuja salaisuuksia. Ensimmäiset tiedot sportti-ikonien radikaalista keulasta tulivat julki...

Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt...

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...