Kohta G-Mersullakin voi ajaa hyvällä omallatunnolla – maasturi-ikonista tulee tarjolle täyssähköinen versio

Mercedeksen G-luokka kuuluu niihin harvoihin automalleihin, jotka ovat pysyneet lähes saman näköisenä koko pitkän historiansa ajan. Vuonna 1979 markkinoille lanseeratun maasturin ensimmäinen sukupolvi säilyi tuotannossa lähes 40 vuotta, ja ulkoisesti auton evoluutio oli äärimmäisen pientä. Peltien alla tapahtui kuitenkin enemmän, kun nokalle kammettiin jatkuvasti entistä tehokkaampia voimanlähteitä. Myös varustelun osalta tehtiin valtavia loikkia, ja alun perin työkoneeksi tarkoitetusta maasturista tuli täysiverinen luksusluokan edustaja.

G-Mersun ensimmäinen sukupolvi väistyi lopulta viime vuoden alkupuolella täysin uuden seuraajan tieltä, jonka erottamiseen edeltäjästään tarvitaan lähes suurennuslasia. Tekniikka laitettiin kuitenkin täysin uusiksi, ja nyky-G on erityisesti maantiellä paljon alkuperäispainosta mukavampi laite. Moottorivalikoiman suhteen ei sen sijaan tullut suuria mullistuksia, ja niinpä uuttakin G:tä saa tupla-ahdetun bensakasin kahden eri tehoversion lisäksi kuusipyttyisellä dieselillä.

G-luokka ei ole siis nykymuodossaankaan mikään ekoauto. Kestävän kehityksen aikoina tällä alkaa olla merkitystä myös luksusluokan ostajille, joten Mercedes veti nyt todellisen ässän hihastaan maasturi-ikonin suhteen. Daimlerin tuore toimitusjohtaja Ola Källenius ilmoitti nimittäin Berliinissä äskettäin pidetyssä autoalan kongressissa, että G:stä tulee tarjolle täyssähköinen versio. Mercedeksellä oli kuulemma käyty takavuosina keskusteluja jopa G-luokan poistamisesta kokonaan mallivalikoimasta, mutta nykyään auton status on niin ikoninen, että se on Källeniuksen mukaan viimeinen auto tähtimerkin valikoimasta joka kokisi tämän kohtalon.

G-luokka on jo nyt yksi Mersun arvokkaimmista mallisarjoista, ja täyssähköinen malli on lähtöhinnaltaan todennäköisesti vieläkin kalliimpi. Suomen kaltaisissa päästöpohjaisen autoveron maissa asia on tietysti toisin, ja täällä sähkö-G:stä tulee luultavasti edullisin mahdollisuus päästä käsiksi ikoniseen maasturiin. Auto liittynee Mercedeksen sähköautojen EQ-valikoimaan, jolloin sen nimeksi tulisi loogisesti EQG. EQ-mallisto kattaa tällä hetkellä vain GLC-katumaasturin täyssähköisenä vastineena toimivan EQC:n, mutta myöhemmin tulossa on esimerkiksi A-luokan kokoluokkaan sijoittuva EQA ja perinteisen S-luokan haastava EQS.

Mercedes ei ole muuten ensimmäisenä asialla sähkökäyttöisen G-luokan suhteen. Itävaltalaisspesialisti Kreisel Electric kehitti nimittäin jo muutama vuosi sitten täyssähköisen G:n, jollainen löytyy esimerkiksi maan suuren pojan Arnold Schwarzeneggerin tallista. Kreiselin luomuksessa on reilut 480 heppaa, ja se kiihtyy nollasta sataan vain 5,6 sekunnissa. Kahden akun yhteiskapasiteetti on 80 kWh, ja toimintamatkaksi kerrotaan parhaimmillaan 300 kilometriä. Ainakin viimeksi mainittu arvo lienee huomattavasti paremmalla tolalla tehtaan omassa sähkö-G:ssä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...