Mercedeksen G-luokka kuuluu niihin harvoihin automalleihin, jotka ovat pysyneet lähes saman näköisenä koko pitkän historiansa ajan. Vuonna 1979 markkinoille lanseeratun maasturin ensimmäinen sukupolvi säilyi tuotannossa lähes 40 vuotta, ja ulkoisesti auton evoluutio oli äärimmäisen pientä. Peltien alla tapahtui kuitenkin enemmän, kun nokalle kammettiin jatkuvasti entistä tehokkaampia voimanlähteitä. Myös varustelun osalta tehtiin valtavia loikkia, ja alun perin työkoneeksi tarkoitetusta maasturista tuli täysiverinen luksusluokan edustaja.
G-Mersun ensimmäinen sukupolvi väistyi lopulta viime vuoden alkupuolella täysin uuden seuraajan tieltä, jonka erottamiseen edeltäjästään tarvitaan lähes suurennuslasia. Tekniikka laitettiin kuitenkin täysin uusiksi, ja nyky-G on erityisesti maantiellä paljon alkuperäispainosta mukavampi laite. Moottorivalikoiman suhteen ei sen sijaan tullut suuria mullistuksia, ja niinpä uuttakin G:tä saa tupla-ahdetun bensakasin kahden eri tehoversion lisäksi kuusipyttyisellä dieselillä.
G-luokka ei ole siis nykymuodossaankaan mikään ekoauto. Kestävän kehityksen aikoina tällä alkaa olla merkitystä myös luksusluokan ostajille, joten Mercedes veti nyt todellisen ässän hihastaan maasturi-ikonin suhteen. Daimlerin tuore toimitusjohtaja Ola Källenius ilmoitti nimittäin Berliinissä äskettäin pidetyssä autoalan kongressissa, että G:stä tulee tarjolle täyssähköinen versio. Mercedeksellä oli kuulemma käyty takavuosina keskusteluja jopa G-luokan poistamisesta kokonaan mallivalikoimasta, mutta nykyään auton status on niin ikoninen, että se on Källeniuksen mukaan viimeinen auto tähtimerkin valikoimasta joka kokisi tämän kohtalon.
G-luokka on jo nyt yksi Mersun arvokkaimmista mallisarjoista, ja täyssähköinen malli on lähtöhinnaltaan todennäköisesti vieläkin kalliimpi. Suomen kaltaisissa päästöpohjaisen autoveron maissa asia on tietysti toisin, ja täällä sähkö-G:stä tulee luultavasti edullisin mahdollisuus päästä käsiksi ikoniseen maasturiin. Auto liittynee Mercedeksen sähköautojen EQ-valikoimaan, jolloin sen nimeksi tulisi loogisesti EQG. EQ-mallisto kattaa tällä hetkellä vain GLC-katumaasturin täyssähköisenä vastineena toimivan EQC:n, mutta myöhemmin tulossa on esimerkiksi A-luokan kokoluokkaan sijoittuva EQA ja perinteisen S-luokan haastava EQS.
Suosittelemme
Mercedes ei ole muuten ensimmäisenä asialla sähkökäyttöisen G-luokan suhteen. Itävaltalaisspesialisti Kreisel Electric kehitti nimittäin jo muutama vuosi sitten täyssähköisen G:n, jollainen löytyy esimerkiksi maan suuren pojan Arnold Schwarzeneggerin tallista. Kreiselin luomuksessa on reilut 480 heppaa, ja se kiihtyy nollasta sataan vain 5,6 sekunnissa. Kahden akun yhteiskapasiteetti on 80 kWh, ja toimintamatkaksi kerrotaan parhaimmillaan 300 kilometriä. Ainakin viimeksi mainittu arvo lienee huomattavasti paremmalla tolalla tehtaan omassa sähkö-G:ssä.