Koenigsegg ja kumppanit jäivät kauas taakse – 13 vuotta vanhalla Ford GT:llä yllettiin seisovalla maililla yli 483 km/h:n nopeuteen

Bugatti piti vielä muutama vuosi sitten hallussaan maailman nopeimman sarjatuotantoauton valtikkaa Veyronillaan, mutta viime aikoina VW-konsernin omistama hyperautobrändi on vetäytynyt kilvoittelusta. Niinpä tämän kategorian ennätyksiä ovat jääneet tavoittelemaan lähinnä ruotsalainen Koenigsegg ja amerikkalainen Hennessey. Tämänhetkinen ennätys on Koenigsegg Agera RS:llä saavutettu 447,19 km/h, mutta sekä Koenigsegg että Hennessey ovat kertoneet pyrkivänsä vieläkin korkeampiin lukemiin.

Seuraavaksi tavoitteeksi on asetettu 300 mph:n, eli noin 482,8 km/h:n rajapyykin rikkominen. Koenigsegg aikoo päästä näihin lukemiin Geneven autonäyttelyssä muutama viikko sitten esitellyllä Jeskolla, kun taas Hennesseyn ase tottelee F5-nimeä. Piensarjavalmistajat eivät kuitenkaan ole ainoita tekijöitä, jotka pystyvät tavoittelemaan tämän tason nopeuksia. Virityspajoillakin on sanansa sanottavanaan, minkä M2K Motorsports -niminen firma osoitti taas kerran.





M2K:n tuunaama retrotyylinen Ford GT vuodelta 2006 ylsi jo pari vuotta sitten 472,5 km/h:n vauhtiin Atlantin toisella puolella järjestetyssä seisovan mailin koitoksessa. Nyt samalla autolla onnistuttiin puolestaan rikkomaan maaginen 300 mph:n raja samalla matkalla. Tarkaksi lukemaksi mitattiin 300,4 mph, eli huimat 483,44 km/h. Fordin mekaanisesti ahdettu 5,4-litrainen veekasi on tietysti kaukana vakiosta, ja M2K Motorsports on onnistunut repimään siitä irti peräti 2500 hevosvoimaa.

Takapyörillä riittää siis töitä pidon kanssa, mutta GT tuntuu kiihtyvän silti yllättävän vaivattomasti koviin nopeuksiin. Varttimailin päätyttyä vauhtia oli jo 280,8 km/h, ja puolen mailin kohdalla nopeudeksi mitattiin 386 km/h. Vauhtia olisi todennäköisesti kertynyt vielä enemmänkin kuin seisovan mailin loppunopeudeksi kellotetut 483 km/h ja rapiat, mutta kiitorata loppui yksinkertaisesti kesken ja kuskin oli pakko alkaa hidastaa.

Parasta kaikessa on kuitenkin se, että kyseinen Ford GT on edelleen täysin katulaillinen Jenkeissä. Vanhalla mantereella asia voisi olla toisin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...