Koenigsegg ja kumppanit jäivät kauas taakse – 13 vuotta vanhalla Ford GT:llä yllettiin seisovalla maililla yli 483 km/h:n nopeuteen

Bugatti piti vielä muutama vuosi sitten hallussaan maailman nopeimman sarjatuotantoauton valtikkaa Veyronillaan, mutta viime aikoina VW-konsernin omistama hyperautobrändi on vetäytynyt kilvoittelusta. Niinpä tämän kategorian ennätyksiä ovat jääneet tavoittelemaan lähinnä ruotsalainen Koenigsegg ja amerikkalainen Hennessey. Tämänhetkinen ennätys on Koenigsegg Agera RS:llä saavutettu 447,19 km/h, mutta sekä Koenigsegg että Hennessey ovat kertoneet pyrkivänsä vieläkin korkeampiin lukemiin.

Seuraavaksi tavoitteeksi on asetettu 300 mph:n, eli noin 482,8 km/h:n rajapyykin rikkominen. Koenigsegg aikoo päästä näihin lukemiin Geneven autonäyttelyssä muutama viikko sitten esitellyllä Jeskolla, kun taas Hennesseyn ase tottelee F5-nimeä. Piensarjavalmistajat eivät kuitenkaan ole ainoita tekijöitä, jotka pystyvät tavoittelemaan tämän tason nopeuksia. Virityspajoillakin on sanansa sanottavanaan, minkä M2K Motorsports -niminen firma osoitti taas kerran.

M2K:n tuunaama retrotyylinen Ford GT vuodelta 2006 ylsi jo pari vuotta sitten 472,5 km/h:n vauhtiin Atlantin toisella puolella järjestetyssä seisovan mailin koitoksessa. Nyt samalla autolla onnistuttiin puolestaan rikkomaan maaginen 300 mph:n raja samalla matkalla. Tarkaksi lukemaksi mitattiin 300,4 mph, eli huimat 483,44 km/h. Fordin mekaanisesti ahdettu 5,4-litrainen veekasi on tietysti kaukana vakiosta, ja M2K Motorsports on onnistunut repimään siitä irti peräti 2500 hevosvoimaa.

Takapyörillä riittää siis töitä pidon kanssa, mutta GT tuntuu kiihtyvän silti yllättävän vaivattomasti koviin nopeuksiin. Varttimailin päätyttyä vauhtia oli jo 280,8 km/h, ja puolen mailin kohdalla nopeudeksi mitattiin 386 km/h. Vauhtia olisi todennäköisesti kertynyt vielä enemmänkin kuin seisovan mailin loppunopeudeksi kellotetut 483 km/h ja rapiat, mutta kiitorata loppui yksinkertaisesti kesken ja kuskin oli pakko alkaa hidastaa.

Parasta kaikessa on kuitenkin se, että kyseinen Ford GT on edelleen täysin katulaillinen Jenkeissä. Vanhalla mantereella asia voisi olla toisin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...