Koeajossa Renault Austral E-Tech -täyshybridi – kaikilla herkuilla

Koeajoimme katumaasturien suosikkiluokkaan asettuneen Renault Austral -täyshybridin, jonka tyylikäs muotoilu ja ajamisen helppous herätti positiivisia tunteita. Viime vuoden loppupuolella myyntiin tullut täysin uusi Austral-malli korvasi tullessaan Kadjar ja Koleos -mallit.

Uusi Renault Austral on ensimmäinen Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin uudelle perusrakenteelle tehty auto, ja se asettuu suosittuun C-segmenttiin, jossa sen kilpakumppanina on esimerkiksi Nissan Qashqai. Austral-malliston hinnat alkavat kevythybridinä 35 390 eurosta ja täyshybridinä 39 990 eurosta. Tyyli kuuluu hintaan, ja perusvarustelukin on hyvin kelvollinen. Koeajettavana oli E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control-täyshybridi mattaharmaalla erikoisvärillä ja “kaikilla herkuilla”, jonka hinta lisävarusteineen onkin jo 52 437 euroa.

Tyyli ja tilat

Australin muotokieli on linjassa aiemmin koeajamamme Renault Espacen kanssa, ja mallit ovat jopa niin lähellä toisiaan, että asiaan perehtymättömän on vaikea erottaa niitä toisistaan. Toki eroavaisuuksia löytyy, kuten auton takaosasta, joka on muotoiltu Australissa loivemmalla kulmalla ns. sportback-tyyliin. Muotoilu on kokonaisuudessaan huolitellun näköistä, ja siinä on käytetty sekä perinteisiä että moderneja linjoja – olematta kuitenkaan liian futuristinen.

Renault Austral E-Tech full hybrid

Ohjaamon muotoilu on niin ikään yhdistelmä perinteistä ja modernia. Suuri mittaristo ja kosketuksella toimiva tietoviihdenäyttö hallitsee kuljettajan näkymää auton sisällä, mutta tärkeimmille toiminnoille löytyy myös perinteisiä painikkeita, ja ergonomia on kunnossa. Sisätiloissakaan ei ole lähdetty “laukalle” muotoilun kanssa, vaan kokonaisvaikutelma on hillitty.

Renault Austral E-Tech full hybrid

Suosittelemme

Austral asettuu katumaasturina Suomen suosituimpaan kokoluokkaan, eli C-segmenttiin, ja se onkin monelle auton ostajalle “juuri sopivan kokoinen”. Sisätilaa on riittävästi sekä etu- että takapenkillä, ja jos lisävarustelistalta on rastitettu takapenkin pituussäätö, niin taakse saa halutessaan vielä lisää jalkatilaa, tai vaihtoehtoisesti lisää tavaratilaa. Täyshybridiversion tavaratila on tuolloin säädettävissä 430-555 litran välillä, ja selkänojat kaadettuna se nousee peräti 1455 litraan.

Renault Austral E-Tech full hybrid Renault Austral E-Tech full hybrid

Penkit on muotoiltu hyvin perinteiseen tyyliin, ja ne tarjoavat miellyttävän ajoasennon, sekä riittävän sivuttaistuen. Takapenkki on muotoiltu pääasiassa kahdelle, mutta toki keskellä mahtuu myös “kolmas pyörä”, joka malttanee istua vikuroimatta paikallaan ainakin lyhyehkön matkan verran. Esprit Alpine -varustelutaso tuo penkkeihin ja muuhun sisustaan oman kivan lisänsä autourheiluhenkisillä kuoseilla ja Alpine-tunnuksilla.

Tunne

Päällimmäiseksi Australin ajotuntumasta jää mieleen ajamisen helppous ja mukavuus. Maantiellä ajaminen sujuu eleettömästi ja suoraan, eikä kurssia tarvitse olla koko ajan korjaamassa. Ajoäänet eivät nouse häiritsevästi ohjaamoon, vaikkakin tässä yhteydessä on todettava, että isosisko Espace onnistuu olemaan vieläkin hiljaisempi. Kaupungissa ketteryys nousee ykkösasiaksi, varsinkin jos mukana on 4Control-nelipyöräohjaus, jonka ansiosta Austral kääntyy naurettavan helposti tiukissakin paikoissa, eikä ohjauspyörää tarvitse veivata eessuntaassun.

Renault Austral E-Tech full hybrid

Parinsadan hevosen turvin Austral etenee riittävällä voimalla eteenpäin, eikä tämäntyylisessä perheautossa jää kaipaamaan lisäpotkua. Hybridivoimalinja kaikessa teknisessä monimutkaisuudessaan toimii kuitenkin eleettömän helposti, ja kuljettajan ei tarvitse osata muuta kuin painaa kaasua ja kääntää ratista. Kulutus on järkevällä tasolla, ja vaikka tässä hybridissä ei ole latausmahdollisuutta, niin hybridin hyöty on kuitenkin nähtävissä bensapumpulla. “Vetomiehille” vielä tiedoksi, että peräkoukkuun voi iskeä jopa 1500 kilon peräkärryn, joten Australista on myös kelvolliseksi vetojuhdaksi.

Renault Austral E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control

Tekniikka ja suorituskyky
Hybridi: sähkö + 1,2L/3-syl. bensiinimoottori, 2kWh akku
Yhteisteho 146 kW/200 hv, 205 Nm
Etuveto, automaattivaihteisto
WLTP-kulutus 4,6 l/100km
0–100 km/h 8,4 s / 174 km/h

Tilat ja mitat
Sisätilat: hyvät pienelle perheelle
Tavaratila 430 – 555, 1455 litraa
Pituus 4 505 mm
Leveys 1 830 mm
Korkeus 1 664 mm
Akseliväli 2 665 mm
Paino 1 702 kg

Muuta
Vetomassa 750 / 1500 kg
Takuu 4 v / 100 000 km,
hybridijär. 8 v / 160 000 km
Hinnat alkaen 35 390 €
Koeajoauto 52 437 €

Tämä yllätti
4Control nelipyöräohjaus tekee autosta todella ketterän ja helpon käsitellä

Lue lisää