Koeajossa tilava ranskatar – Renault Espace E-Tech

Koeajoimme 7-paikkaiseksi venyvän Renault Espace -täyshybridin, joka tarjoaa tilaa, tyyliä, matkustusmukavuutta, ja nelipyöräohjauksen ansiosta yllättävää ketteryyttä.

“Jonnet” ei ehkä muista, mutta me vanhemmat saatamme muistaa vuonna 1983 esitellyn laatikkomaisen tila-auton, jonka keula ja tuulilasi olivat kutakuinkin 45-asteen kulmassa, ja auton ikkunapinta-ala näytti olevan jopa sen peltipintaa suurempi. Tilaa oli reilusti, ja auton mallinimikin antoi näin ymmärtää, sillä Espace tarkoittaa tilaa. Laatikkoleikki jatkui vuosia, välillä vähän pyöristettiin kulmia, ja sitten taas suoristettiin. Leikki kuitenkin loppui vuonna 2015, kun viidennen sukupolven Espace tuli tehtaalta ulos katumaasturin näköisenä. Nyt esitelty täysin uusi Espace on samoilla jäljillä, tosin hieman kompaktimpana kuin esikuvansa, mutta silti tilavana ja entistä tyylikkäämpänä.

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 Techno Esprit Alpine 4Control
Renault Espace E-Tech full hybrid 200 Techno Esprit Alpine 4Control

Tyyli ja tilat

Koeajossa ollut mattavärillä ja Techno Esprit Alpine -varustelupaketilla ladattu Espace herätti ensisilmäyksellä ihastusta. Räväköistä yksityiskohdista huolimatta Espacessa on jotain sivistynyttä ja eleganttia. Keulan ilme on moderni, mutta siinä on myös ripaus perinteistä, josta sen tunnistaa Renaultiksi. Kylki- ja kattolinjat ovat selkeitä ja rauhallisia, eikä muotoilijalle ole tullut kiire tila-automaisen peränkään kanssa, jota katselee mielellään.

Renault Espace

Vaikka uusi Espace on 4,72 metrin pituudella edeltäjäänsä 14 senttiä lyhyempi, on matkustajille silti enemmän tilaa kuin ennen. Matkustamon pituus kojelaudasta kolmannen rivin selkänojiin mitattuna on 2,48 metriä. Istumapaikkoja on tarjolla valinnan mukaan joko viisi tai seitsemän, ja jälkimmäisen kohdalla kolmas penkkirivi taittuu kätevästi tavaratilan pohjaksi, jolloin monikäyttöisyys on huipussaan.

Renault Espace

Suosittelemme

Matkustamon yleisilme on laadukas, johon Alpine-paketti tuo vielä oman kivan lisämausteen. Etupenkit ovat mukavat istua, ja tarjoavat hyvän sivuttaistuen. Koeajoauton runsaaseen varusteluun kuului myös hierova penkki, mikä on mukava varuste varsinkin pidemmällä matkalla.

Takaistuimella istuu myös mielellään ja se tarjoaa hulppeat jalkatilat. Takaistuimien pituussäätö on varustettu 22 sentin liikkumavaralla, ja ääriasennossa jalkatila on peräti 32 senttiä. Kun lähinnä lapsien käytössä toimiva kolmas penkkirivi on käytössä, keskimmäisen rivin jalkatila luonnollisesti pienenee, mutta ei liiaksi.

Renault Espace
Alpine -varustelupaketti tuo istuimiin korosteväritikkaukset ja logot, ja teema jatkuu myös kojelaudassa ja ovissa.
Renault Espace
Toisen rivin takapenkillä riittää jalkatilaa.
Renault Espace
Kolmannelle penkkiriville kuljetaan kaatamalla toisen penkkirivin selkänoja.

Tavaratilan koko on muunneltavissa tilanteen mukaan. Kun 7-paikkaisen mallin viisi paikkaa on käytössä, niin tavaratila on suurimmillaan 677 litraa, takapenkin ollessa silloin  mahdollisimman edessä. Takapenkkien jalkatilan ollessa suurimmillaan, jää konttiin 477 litraa tilaa. Seitsemällä hengellä tavaratila supistuu peräti 159 litraan, joten täydellä henkilömäärällä ei välttämättä tehdä Lapin-reissuja. Äärimmäisessä tavaratilan tarpeessa, kun vain etupenkit ovat käytössä, saadaan konttiin mahtumaan peräti 1714 litraa.

Renault Espace
Tavaratilaa on reilusti kun kolmannen rivin penkit on kaadettu alas…
Renault Espace
…ja selvästi vähemmän, kun kaikki paikat ovat käytössä.

Tunne

Renault Espace liikkuu kevyen oloisesti, ja sitä on helppo ajaa. Alusta on jämäkkä, mutta mukava, ja rengasäänet eivät kantaudu maantiajossakaan häiritsevästi matkustamoon. Kolmisylinterisen polttomoottorin ääntä ei taas voi kehua varsinkaan kylmäkäynnistyksen jälkeen, mutta kaikkeen tottuu, ja ääni kuulosti yhä vaimeammalta koeajon loppupuolella. Espacessa istutaan katumaasturityyliin korkealla, ja sisältä on hyvä näkyvyys ulos. Espace kääntyy nelipyöräohjauksen ansiosta ketterästi, mikä saa auton tuntumaan huomattavasti kokoaan pienemmältä.

Kojelautanäkymä on moderni, ja vaikka muovi onkin pääosassa, on laatuvaikutelma kuitenkin hyvällä tasolla. Pikkutavaroille on runsaasti säilytystilaa, ja keskellä olevaa kädenlepuutinta voi säätää pituussuunassa. Hallintalaitteet ovat hyvin käsillä, mutta jälleen tulee pieni miinus Renaultin omintakeisesta tavasta sijoitella viiksiä, joita löytyy ratin oikealta puolelta peräti kolme: vaihdevalitsin, pyyhkijät, ja radion säädin. Ajaessa tuli muutaman kerran tilanne, jossa sipaisin vahingossa vaihdevalitsinta pyyhkijöiden sijaan, mutta onneksi mitään dramaattista ei kuitenkaan tapahtunut.

Tekniikka

Espacen voimalinja pitää sisällään kolmisylinterisen 1.2 litraisen bensiiniturbomoottorin, jonka teho on 96kW/131hv. Menoa säestää 50 kW/68hv sähkömoottori, ja näiden yhteisteho on 148kW/199hv. Hybridijärjestelmän 400 voltin litium-ioni akku on kapasiteetiltaan 2 kWh, joten sen tehtävä on lähinnä avustaa bensiinimoottoria, ja tarjota hetki sähköistä ajoa kaupungissa. Sähkömoottorin avustus näkyy toki positiivisesti kulutuksessa, sillä koeajon aikana se pysyi kiltisti alle viiden litran (auton oman kulutusmittarin lukema) – ajo sisälsi ajoa kaupungissa ja moottoritiellä talvirajoituksilla, joten lukemaa voi pitää tämän kokoiselle autolle erinomaisena.

Säädettävä 4Control nelipyöräohjaus tarjoaa marketin parkkipaikoilla ja kadunkulmissa positiivisia yllätyksiä. Kääntöympyrä on parhaimmillaan sama kuin pikkusisko Renault Cliolla, eli 10,4 metriä. Takapyörien kääntymisen jyrkkyyttä voi säätää ajoprofiilin asetuksissa, jolloin sen saa tarvittaessa myös pienemmälle profiilia vaihtamalla. Maantievauhdissa takapyörät kääntyvät samaan suuntaan etupyörien kanssa, mikä helpottaa kaistanvaihtoa.

Etuvetoinen Espace kiihtyy 0-100km/h 8,8 sekunnissa, ohituskiihtyvyys 80-120km/h on 5,8 sekuntia, ja huippunopeus on rajoitettu 174 km/h. WLTP-yhdistetty kulutus on 4,6-4,9 l/100km, ja polttoainetankin koko on 58 litraa.

Renault Espace

Tietoviihdejärjestelmä on helppokäyttöinen ja lisävarusteena oleva Harman Kardon -äänentoisto tarjoaa todella mukavan kuuntelukokemuksen, jota voi vielä parantaa valitsemalla tilavalinnoista vaikkapa konserttisalin tai studion. Mittaristoon ilmettä voi muuttaa yhdellä painikkeella informatiivisesta rauhallisemmaksi, ja keskinäytön käyttö on sujuvaa selkeän tietojen jäsentelyn ansiosta.

Hinnat alkavat Espace E-Tech full hybrid 200 techno -mallin 44 990 eurosta, ja iconic-varustellun mallin hinta ilman lisävarusteita on 49 990 euroa. Koeajossa olleen techno esprit Alpina 4Control -mallin hinta lisävarustein: mattaväri, Harman Kardon -äänentoisto, HUD-heijastusnäyttö, Matrix LED-vision ajovalot, 360-pysäköintipaketti, ja panoraamakatto on yhteensä 55 846 euroa – tähän hintaan koeajoyksilössä oli jo sen verran varusteita, että en rehellisesti sanoen keksinyt mitä muuta vielä tarvittaisiin.

Lue lisää