XC 40 Recharge on Volvon historian ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa hyödynnetään pelkästään sähköistä voimalinjaa. Auto tarjoaa mukavien sisätilojen lisäksi räjähtävää suorituskykyä, ja parhaimmillaan yli 400 kilometrin toimintamatkan. Saimme auton viikoksi koeajoon, ja otimme selvää miten arki sujuu sähköauton kanssa.
Tyyli
XC40:n sähköinen voimalinja on istutettu tutun polttomoottoriauton pohjarakenteeseen, mikä on tuonut omat haasteensa auton suunnitteluun – autosta löytyy elementtejä mitä sähköautossa ei tarvittaisi. Hyvä puoli kuitenkin on se, että auto ei ole sähköautomainen, ja saattaa ehkä juuri siksi kiinnostaa myös konservatiivisempaa ostajakuntaa. Ulkoisesti XC40:n sähköautomallin erottaa vain mallimerkinnöistä ja lähes umpinaisesta jäähdyttimen säleiköstä.
Auton sisätilat ovat myös tutun näköiset, eivätkä eroa mainittavasti polttomoottoriversiosta. Hallintalaitteet ovat oikeilla paikoillaan, ja plussaa tulee isosta manuaalisesta äänenvoimakkuuden säätimestä, mikä pitäisi olla jokaisessa autossa! Kojelaudan muotoilu on tuttua Volvoa, mutta keskeltä pilkistää kuitenkin uusittu tietoviihdejärjestelmä, mikä pohjautuu nyt vahvasti Googlen Android-järjestelmään.
Suosittelemme
Istuimet ovat asiallisen näköiset, mukavat ja tarjoavat hyvän tuen myös sivuttaissuunnassa. Etumatkustajien kyynerpäät ovat yhdessä, mutta muuten tilaa on riittävästi. Takana jalkatilat jopa yllättävät positiivisesti, ja vaikka penkki on optimoitu kahdelle, niin siihen mahtuu kohtalaisen hyvin myös kolme normaalikokoista henkilöä.
Tunne
Volvo XC40 Recharge tuntuu äkkiseltään aivan tavalliselle autolle ja sen käyttö on jopa helpompaa kuin polttomoottoriversion. Ovet aukeavat ovenkahvaan koskemalla, ja sitten vain vaihdevalitsin D-asentoon ja menoksi. Sähköisen voimalinjan ansiosta autoa voi halutessaan ajaa yhden polkimen taktiikalla, jolloin jarruttaminen sujuu nostamalla jalkaa kaasupolkimelta. Jarrutuksessa syntyvä energia ohjataan takaisin akkuun.
Kaasupolkimen liikerata on pitkä, ja liikkeellelähtö tuntuu aluksi hieman verkkaiselta, ja auto näyttää suorastaan matelevan eteenpäin. Kaikki kuitenkin muuttuu, kun kaasupoljinta survaistaan kunnolla, ja kaikki 300 kW/408 hv vapautetaan kahden sähkömoottorin vapaaseen käyttöön. Auto ampaisee liikkeelle käsittämättömällä voimalla, ja kiihtyvyys saa toimittajan posket siirtymään kohti niskaa. Vilkaisu nopeusmittariin tuottaa tahattoman kirosanan huulille, ja saa oikean jalan siirtymään kohti jarrupoljinta. Mahtavaa!
Liikkuminen on vaivatonta kaikissa ajotilanteissa ja kelillä kuin kelillä kahden tehokkaan sähkömoottorin ja nelivedon ansiosta. Vauhdikas ajo mutkaisella tiellä muistuttaa auton painosta, mutta alusta toimii kuitenkin kelvollisesti, eikä kori kallistele liiemmin. Maantieajossa suuntavakaus voisi olla parempi, sillä XC40 jää siinä selvästi isoveljelleen XC60:lle. Tämä epäkohta on kuitenkin taklattavissa kytkemällä Pilot Assist -toiminto päälle, jolloin tietokone avustaa ohjaamisessa, pitämällä auton kaistalla ja säilyttämällä etäisyyden edellä ajavaan autoon.
Myös autoon nouseminen ja siitä poistuminen on vaivatonta, ja penkeillä on mukava ja tukeva istua. Tavaratilan luukun avauspainike on aivan liian alhaalla luukun alareunassa, mutta onneksi sähköisen luukun saa auki myös kaukosäätimestä tai heiluttamalla jalkaa takapuskurin alla. Konepellin alta löytyy pieni lisätavaratila, jonka käyttö on kuitenkin hieman epämukavaa – ensin raskas konepelti auki, sitten vielä itse tavaratilan kansi auki.
Vaikka XC40:n ulkonäkö ja sisätilat eivät ehkä herätä suuria tunteita, sähköinen voimalinja tekee sen takuuvarmasti.
Tässä autotoimittajamme Turo Leppäsen fiilikset XC40 Rechargen koeajon jälkeen:
XC40 Recharge on siinä mielessä mainio sähköauto, että se ei juuri vaadi uuden opettelua perinteisiin bensa- tai dieselautoihin tottuneelta kuskilta. Kaikki hallintalaitteet ovat juuri siinä paikassa kuin uudelta Volvolta odottaisikin, joten ei muuta kuin vaihteenvalitsimesta haluttu ajosuunta päälle ja menoksi. Kulku on sähköautotyyliin todella vaivatonta, ja yhden polkimen toiminnolla jarruun tarvitsee harvoin koskea edes liikennevaloihin pysähdyttäessä. Valoista lähdettäessä tulee puolestaan esiin auton elämyksellisin puoli.
Yli 400 hevosvoiman kokonaisteho ja kahden sähkömoottorin mukanaan tuoma neliveto takaavat, että Volvo lähtee kulunutta sanontaa siteeraten kuin hauki rannasta. Ohituskiihtyvyyskin on sen verran välitöntä tasoa, että
tällä autolla ei todellakaan tarvitse jäädä rekan perään köröttelemään. Täytyy kuitenkin muistaa, että 4,9 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan ja sähkömoottoreiden välitön voimantuotto eivät vielä tee XC40:stä urheiluautoa. Lähes 2,2 tonnin massa tuntuu mutka-ajossa, joten tämäkin Volvo on parhaimmillaan vaivattoman mukavana arkiautona.
Tätä tukevat myös loistavat istuimet, melko alhainen melutaso ja ennakko-odotuksiin nähden yllättävän pintapehmeä jousitus. Ohjaukseen saa keskinäytön valikosta lisää vastetta, mutta kevyempi perusasetus sopii paremmin mukavuuspainotteiseen crossoveriin. Kaiken kaikkiaan
kyseessä on mainio paketti tältä pohjalta, mutta polttomoottoriauton perusrakenne tuntuu tietysti tilankäytössä. Lisäksi monen kilpailijan toimintasäde on pidempi, ja miksi ihmeessä sähköautoon ei ole laitettu jäljellä olevasta toimintamatkasta kertovaa selkeää kilometrinäyttöä?
Tekniikka
Volvo XC40 on varustettu perheautoksi yllättävänkin tehokkaalla 408 hevosvoiman sähköisellä voimalinjalla, mikä kiihdyttää auton 0-100km/h alle viidessä sekunnissa. Huippunopeus on Volvon tyyliin rajoitettu 180km/h. Neliveto on toteutettu kahdella erillisellä sähkömoottorilla, sijoittamalla ne etu- ja taka-akselille. 78 kWh akku tarjoaa reilun 400 kilometrin toimintamatkan, ja DC-pikalataus 10-80% onnistuu Type2-liitännän tai CCS-adapterin kautta parhaimmillaan alle puolessa tunnissa.
Uusittu tietoviihdejärjestelmä toimii nätisti, ja sen käyttö onnistuu taatusti ohjekirjaa avaamatta. Tärkeimmät toiminnot, kuten navigaattori, radio, ja puhelin on jaoteltu selvästi, ja sormi osuu oikeaan ”nappiin” ajaessakin. Google Assistant -”sihteeriltä” voi kysyä vaikkapa jäljellä olevan toimintamatkan kilometreinä, sillä auton mittaristosta sen näkee vain prosentteina. Näyttö kuitenkin muuttuu kilometreiksi, kun akussa on virtaa enää 50 kilometrin matkaan. Auton asetukset, kuten yhden polkimen käyttö, ovat selkeät päälle/pois-tyyppiset, ja asetuksia on sähköautoksi yllättävänkin vähän. Järjestelmää on muuten helppo käyttää, mutta puheohjauksen osalta iso miinus tulee suomenkielen ymmärtämisen puutteesta – kotimaisten osoitteiden puhuminen navigaattorille on erittäin haastavaa, joten toivottavasti tähän on päivitys tulossa.
Volvo XC40 Recharge
- Voimalinja: neliveto, kaksi sähkömoottoria, yhteensä 300 kW/408 hv, akku 78 kWh
- Kiihtyvyys 0-100km/h: 4,9 s
- Huippunopeus: 180 km/h (rajoitettu)
- Omamassa: 2188 kg
- Vetokyky: 1500 kg, jarrullinen
- EU-kulutus: 25kWh/100 km (WLTP)
- Toimintamatka sähköllä: 418 km (WLTP)
- Koeajoauton hinta: 62 593 euroa + lisävarusteet 5 424 euroa = 68 017 euroa
- Koeajoauton lisävarusteet: Metalliväri, tummennetut takalasit, induktiolataus keskikonsolissa älypuhelimelle, puoliautomaattinen vetokoukku, Seat-, Versatility-, Light- ja Lounge P8-varustepaketit