Koeajossa suomalaisten suosikkilataushybridi – uutta mallia odotellessa

Koeajoimme Volvo XC60 T6 AWD -lataushybridin tämän vuoden mallin, jotta saisimme hieman vertailupohjaa heinäkuun loppupuolella myyntiin tulevaan uudistuneeseen XC60:een.

Volvo XC60 esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2008, ja siitä tuli heti suosittu premium luokan katumaastureiden luokassa, jossa se on pitänyt jo pitkään kärkipaikkaa. Toisen sukupolven malli esiteltiin vuonna 2017, jolloin tarjolle tuli bensiinin ja dieselin lisäksi  myös hybridimalli. XC60 on Volvon suosituin lataushybridimalli, joka tarjoaa reilut tilat matkustamiseen ja tavaroiden kuljettamiseen, sekä riittävästi voimaa isohkon auton ripeään liikuttamiseen, mahdollistaa kuitenkin samalla taloudellisen ajon.

Tyyli

Volvo XC60 on säilyttänyt ajattoman ulkonäkönsä läpi mallisukupolvien, ja ulkoiset muutokset ovat olleet melko konservatiivisia. Toisen sukupolven mallin erottaa ulkopuolelta parhaiten ajovalojen vasaran muotoisista valokuvioista, ja takavalojen alaosassa olevasta rekisterikilpeä tavoittelevasta “jatkeesta”.

Ison auton muotoilu on katumaasturiksi virtaviivaista, ja auto ei näytä suurelta tai kömpelöltä. Musta väri, kera hienostuneen Inscription-varustelun, johon kuuluu muun muassa kromattuja ulkopuolen yksityiskohtia, sopii XC60:een hienosti ja tekee autosta edustuskelpoisen. Toki tarjolla olevasta paletista löytyy kaikkiaan kymmenkunta eri värivaihtoehtoa, mikäli musta ei istuisi omaan silmään.

Volvo XC60 T6 AWD Inscription
Volvo XC60 T6 AWD Inscription

Sisätiloissa on tehty rohkeampia uudistuksia ja toiseen sukupolven siirryttäessä ohjaamo on saanut täysin uuden ilmeen. Tyylikkäästi muotoiltua kojelautaa hallitsee reilunkokoinen tietoviihdenäyttö, ja sen molemmilla puolilla olevat suuret ilmastoinnin suulakkeet. Ohjauspyörä on miellyttävä ja istuu käteen mainiosti, mutta sen herkkien painikkeiden kanssa saattaa välillä tulla huteja. Ohjauspyörän takaa pilkistää täysdigitaalinen mittaristo, joka tarjoaa myös karttanäkymän.

Suosittelemme

Volvo XC60 T6 AWD Inscription

Koeajomallin pykälää paremmat ja runsailla säädöillä varustetut penkit on upeasti muotoiltu, ja ne tarjoavat mainiosti tukea selälle, sekä hyvän sivuttaispidon. Penkeissä on myös ilmastointi ja hieronta, mikä ilahduttaa erityisesti pitkiä aikoja tien päällä viihtyvää. Istuinosan muotoilu ei koeajomme mukaan kuitenkaan sovi aivan jokaiselle pepulle, joten ennen auton hankintaa penkit kannattaa koeistuttaa koko perheellä – perusjakkara saattaa olla toiselle se mukavampi.

Lisävarusteena saatavilla oleva, osittain vaalea nahkasisusta on hieno, mutta kannattaa muistaa oman arjen realiteetit, ja miettiä mitä vaalea penkki tykkää vaikkapa kurahousuista. Toisaalta, oikein hoidettuna nahka on yksi helppohoitoisimmista materiaaleista.

Volvo XC60 T6 AWD Inscription

Orreforsin kristallista tehty vaihteenvalitsin.

Kokonaisuutena XC60:n sisätilat on tehty ajatuksella, ja ajattomalla tyylillä, ripotellen sinne tänne pieniä persoonallisuuksia, kuten Orreforsin kristallista tehty vaihdevalitsin, sekä nopeasti käytössä erinomaiseksi lisävarusteeksi osoittautunut langaton latausalusta.

Tunne

Noin viikon koeajon jälkeen tunne on sama kuin ensipuraisullakin. XC60 on vaivaton auto käyttää, ja kaikki ovenkahvasta hallintalaitteisiin tuntuu olevan oikealla paikallaan. Auto on katumaasturiksi mukava ajaa, ja ajonautinto on kohdallaan, vaikka ohjaus tuntuikin paikka paikoin hieman liian tehostetulta ja voimakkaasti keskittävältä. XC60 sopii hyvin niin pidempäänkin työmatka-ajoon kuin arkiseen perheen logistiikkaankin.

Poltto- ja sähkömoottorin tarjoama 340 hevosvoiman yhdistelmäteho riittää mainiosti kiidättämään ison katumaasturin niin liikennevaloista kuin ohitustilanteessakin, ja kaasun painaminen pohjaan saa pulssin kiihtymään positiivisessa mielessä. Pelkällä sähkövoimalla ajo onnistuu taajamassa ja vähän sen ulkopuolellakin mainiosti, ja matkanteko on rentouttavan hiljaista ilman polttomoottorin hurinaa. Auton ajoakun lataaminen sujui ilman ohjekirjaa ensikertalaiseltakin, ja normaali “kotipistorasiasähkö” riitti aivan hyvin täyttämään ajoakun yön aikana.

Koeajoautossa oli lisävarusteena saatava erillisilmajousitus ja aktiivinen Four-C iskunvaimennus, sekä laminoidut äänieristelasit, mikä osaltaa varmasti vaikutti positiivisesti ajokokemukseen.

Koeajoautossa lisävarusteena ollut Sensus Audio Premium Sound by Bowers & Wilkins -audiojärjestelmä lisäsi musiikin kuuntelunautintoa 1400 watin teholla ja peräti 19 erillisellä kaiuttimella. B&W:n järjestelmä tarjoaa esimerkillistä erottelukykyä etenkin korkeisiin ääniin, mikä kuulostaa erittäin yksityiskohtaiselta maltillisella äänenvoimakkuudella. Volyymia nostettaessa korkeat äänet alkoivat kuulostaa hieman säröisiltä, mutta bassotoisto kuulosti hyvältä niin matalalla kuin korkealla äänenvoimakkuudella. Äänentoisto kuulosti kokonaisuudessaan hyvältä myös maantienopeuksissa, mistä osakiitos kuuluu XC60:n hyvälle äänieristykselle.

Tekniikka

Volvo XC60-lataushybridin tekniikka toimii saumattomasti ja helposti ilman säätämistä. Ajotilavalintana on oletuksena Hybrid – jokapäiväinen käyttö, mikä sopii melkein jokaiseen tilanteeseen, mutta tarjolla on myös pelkkä sähköajo, jatkuva neliveto, ja sporttinen Performance-ajotila.

XC60:n neliveto on toteutettu niin, että polttomoottori antaa aina voimaa etuakselille, ja sähkömoottori taka-akselille. Koska huonot kelit olivat koeajon aikana mennen talven lumia, emme päässet testaamaan nelivetoa kunnolla, mutta XC60 eteni rivakoissakin kiihdytyksissä kuin juna, minkä uskomme osittain olevan nelivedon ansiota. Myös suuntavakaus maantieajossa on erinomainen.

Volvo XC60 T6 AWD Inscription

Tietoviihdejärjestelmä on hieman aikansa elänyt, vaikkakin sen käyttö sujui ilman ohjekirjaa ja ongelmitta. Valmistaja on noteerannut uudistuksen tarpeen, ja loppukesästä liikkeisiin tulevassa uudistuneessa XC60:ssä tulee olemaan uusi järjestelmä, joka nojaa isommin Googlen palveluihin, ja tarjoaa sitä myötä enemmän helppokäyttöisyyttä.

Volvo XC60 T6 TwE (Twin Engine) AWD Inscription aut.

  • Voimalinja: 10,4 kWh Litium-ioni-akku, 2 litrainen bensiinimoottori 253hv/350Nm ja  sähkömoottori 88hv/240Nm, yhteisteho 340hv/590Nm
  • Kiihtyvyys 0-100km/h: 5,9 s
  • Huippunopeus: 180 km/h (rajoitettu)
  • Omamassa: 2261 kg
  • Vetopaino: 750/2100 kg
  • EU-kulutus: 2,8 l/100 km (WLTP)
  • Toimintamatka sähköllä: 51 km (WLTP)
  • Hinnat: XC60 hinnat alkaen 54 611 euroa
  • Koeajoauton hinta: 64 026 euroa + lisävarusteet 13 002 euroa = 77 028 euroa
  • Lisävarusteet: Onyx black metalliväri, erillisilmajousitus ja aktiivinen Four-C iskunvaimennus, 20″ 8-spoke black diamond cut -alumiinivanteet, laminoidut äänieristelasit, ikkunatummennokset, tuuletetut ja hierovat Nappanahka blond/charcoal -istuimet, Sensus Audio Premium Sound by Bowers & Wilkins -audiojärjestelmä, induktiolataus keskikonsolissa älypuhelimelle, sekä Light ja Lounge Recharge -varustepaketit.

Lue lisää