MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Koeajo: Hyundai ix35 katumaasturi

Oli tammikuun puoliväli, ulkona satoi märkiä rättejä ja lumipeite alkoi paikka paikoin muistuttaa aamupuuroa. Kaipasimme jotain piristystä ja päätimme hakea keskiluokkaisen etelä-korealaisen katumaasturin koeajoon.

Paikallisesta Hyundain edustusliikkestä löytyi ajoon Hyundai ix35, 100kw:n diesel-automaatilla ja Premium -varustepaketilla. ix35 on Hyundain malliston pienempi katumaasturi, jonka hintaluokka alkaa 27 500 eurosta veroineen. Isoveli Santa Fe on selvästi suurempi ja varustellumpi ja sen hinnatkin alkavat vasta 49 000 eurosta. ix35 on siis selvästi lähempänä kansanauto-luokkaa.

Ensipuraisu ix35:een tuntui hyvältä, auto on sopivan kokoinen, siihen on helppo nousta ja ajoasento on mukava. Etuistuimet on mukavat, säätöjä löytyy riittävästi ja sivuttaistuki on hyvä. Takapenkki tosin on melko muodoton, koeajoauton nahkapenkeistä huolimatta takapenkki muistutti mukavuustasoltaan lähinnä puiston penkkiä.

Tavaratila on tilava ja selkeä, kuormansidotalenkit ja turvaverkko löytyy ja välipohjassa on säilytystilaa pikkutavaralle. Tavaratila soveltuu koon ja muotojen ansiosta mainiosti vaikkapa golf-harrastajalle, virvoitusjuomia lahden takaa hakevalle tai halkoja mökille kuskaavalle, aktiiviselle ihmiselle.

hyundai-ix35-07

Suosittelemme


Vaikka perusmalli on jo kohtuullisen hyvin varusteltu, paremmat varustepaketit tuovat autoon sekä ulko- että sisäpuolelle melkoisia parannuksia. Jos olet hankkimassa karvalakkimallia, mutta liikkeessä on koeajattavana vain Premium-malli, suosittelemme että tutustut rauhassa eroihin eri varustetasojen välillä, pettymyksen välttämiseksi.

Koeajoauton Premium-varustelupakettiin kuului vakiovarusteiden lisäksi: Säädettävä FlexSteer-ohjausvaste (Comfort, Normal ja Sport), lämmitettävä ratti, tummennetut takaikkunat, pysäköintitutka myös edessä, nahkapenkit, 18″ alut 225/55R18 renkain, ovissa kromatut sisä- ja ulkokahvat, kaksoisksenon ajovalot automaattisella korkeussäädöllä ja pesureilla, Supervision Cluster -mittaristo 4,2″ TFT infonäytöllä, kattoantenni, Solar Control -tuulilasi ja etuoven lasit, radio/cd/mp3-soitin integroidulla navigointijärjestelmällä, erillinen vahvistin ja 7 kaiutinta sekä 7,0″ TFT kosketusnäyttö.

Auto on aika hyvin äänieristetty ja moottorin tai renkaiden äänet eivät kantaudu häiritsevästi matkustamoon. Diesel-moottorin ominaisääni alkoi kilpailla puheäänen kanssa vasta kaikista reippaimmissa kiihdytyksissä, mutta normaalitilanteessa siihen ei kiinnittänyt mitään huomiota.

hyundai-ix35-03

Hyundai ix35 on edestä ja takaa katsottuna hyvännäköinen auto. Sivuprofiilia tosin häiritsee reilun vaaksan etupyörän jälkeen alkava, loivasti perääkohden nouseva, muovinen alareuna. Suunnittelijan ajatuksena on ehkä ollut ohentaa auton sivulinjoja tai ehkäistä naarmut jorpakossa ajettaessa.

Koeajoautossa moottorina oli kaksilitrainen diesel, josta löytyy 134 hevosvoimaa. Ripeäkin liikkeellelähtö onnistuu mukavasti ja auto kulkee katumaasturiksi ketterästi ja henkilöautomaisesti. Moottorin tehovarat riittävät mainiosti kaupunki- ja mökkitieajoon, mutta maantieajossa rampeilla ja ohituksissa jäimme kaipaamaan hieman lisää tehoa. Tehonlisäys hoitunee valitsemalla 180 hevosvoimaisen (135kW) vaihtoehdon samasta moottorista, mitä suosittelemmekin lämpimästi. Lisähintaa tehosta tosin tulee 1500 euroa.

Vaihteistona ix35:een saa kuusiportaisen manuaalin tai automaatin, koeajoautossa oli jälkimmäinen. Automaatti hoiti hommansa nätisti ja ylimääräistä sahaamista tai nykimistä ei matkan varrella ilmennyt. Automaatista löytyy myös +/- manuaalimoodi, mutta siinäkin automaatti lopulta vaihtaa suuremmalle, jos kierrokset nousevat liiaksi.

hyundai-ix35-10

Hyundai ix35:n edullisimmat mallit ovat vain etuvetoisia, nelivedon saa alkaen kaksilitraisten bensiini tai diesel-moottorien yhteyteen. Neliveto toimii tarvittaessa, eli auto on normaalisti etuvetoinen ja takaveto tulee mukaan heti kun etupää alkaa luistaa. Tämä herättikin ennakkoluuloja, koska takavuosien automaattisista nelivetojärjestelmistä muistilokeroihin jäänyt takapään viive painoi mieltä.

Testasimme automaattista nelivetoa normaalissa kaupunkiajossa liukkaalla kelillä, sekä noin parinkymmenen sentin paksuisessa, koskemattomassa suojalumessa. Molemmissa tilanteissa ix35 oli vakuuttava. Kokeilimme liikkeellelähtöä eri asenteilla, eli välillä isoäiti – tieraivo. Missään tilanteessa emme tunteneet viivettä takapäässä, vaan tuntui siltä kuin neliveto olisi jatkuvaa. Autosta löytyy toki myös nelivedon lukituskytkin, alamäkihidastin ja mäkilähtöavustin, jos sattuisi eksymään reitiltä hieman sivumpaan.

Hyundai ix35 on “ihan hyvä” auto. Mitään suuria tunteita tai intohimoja se ei herättänyt, mutta mukavan liikkumisen se osaa. Autoon saisi paremmalla viimeistelyllä lisää tunnetta erityisesti sisätiloissa. Koeajoauton nahkapenkit eivät hämänneet ohjaamon yksityiskohtia tuijottavan koeajajan silmää ja paikka paikoin autossa oli jopa halvan näköistä. Esimerkiksi vaihdekepin ympäristö, takapenkki ja osa kojelaudan muodoista ja materiaaleista, kaipaisivat seuraavassa mallissa hieman päivitystä.

Koeajoauton tarkka malli oli Hyundai ix35 4WD 2,0 CRDi 100kW 6AT Premium, jonka hinta on maahantuojan hinnaston (22.1.2015) mukaan 43 990 euroa.

Tähdet: [star rating=”3.5″]

Kuvagalleria:

[portfolio_slideshow id=3283]

 

Lue lisää