Kodiaq kiinnostaa – Skodan iso katumaasturi oli Auto 2016 -tapahtuman yleisömagneetti

Viime viikonloppuna Helsingin Messukeskuksessa järjestetyssä Auto 2016 -näyttelyssä oli esillä melkoinen kattaus automaailman viimeisimpiä uutuuksia. Suurimpaan osaan niistä pääsi tutustumaan varsin helposti reilusti kävijöitä vetäneenä lauantai-iltapäivänäkin, mutta yhdellä osastolla oli selvästi kovempi kuhina kuin muualla. Skodan ständillä seisseet kaksi upouutta Kodiaqia vetivät nimittäin niin paljon väkeä puoleensa, että autojen esteetön kuvaaminenkin oli haasteellista.

kodiaq_2

Kodiaqin hintoja ei ole vielä julkaistu, mutta se tarjoaa kaiken todennäköisyyden perusteella paljon autoa rahalle. Alaskalaisesta karhusta nimensä saanut SUV on tehty samalle MQB-perusrakenteelle kuin toisen sukupolven VW Tiguan, mutta Skoda on mitoiltaan selvästi Volkkaria kookkaampi. Niinpä tšekkiauton takaluukkuun saa haluttaessa jopa kolmannen penkkirivin, jolloin Kodiaq muuttuu seitsemänpaikkaiseksi. Tiguanistakin on tulossa myöhemmin vastaava malli, mutta sen hinta nousee luultavasti Skodaa korkeammalle.

kodiaq_3

Skoda lanseerasi Kodiaqissa uudenlaisen nelivaloilmeen, joka nähdään jatkossa merkin muissakin malleissa. Octavian tuore naama näyttää neljän valoumpion myötä melkoisen erikoiselta, mutta katumaasturin muotoilussa on onnistuttu selvästi paremmin. Kodiaqin varsinaiset valonheittimet ovat suhteellisen litteät, ja niiden alle on sijoitettu sumu- sekä kulmavaloina toimivat toiset umpiot. Tšekki-SUV:n muotoilu miellyttänee muutenkin useimpien ihmisten silmää, koska missään kohdassa ei ole lähdetty irrottelemaan liiaksi. Auto tekee myös miehekkään massiivisen vaikutelman, mitä monet katumaasturin ostajat arvostavat.

kodiaq_4

Sisustasta löytyy monia yhtymäkohtia mm. Superbin kanssa, mutta kojelauta on hieman muhkeampi SUV-hengen mukaisesti. Kojelaudan keskiosan iso kosketusnäyttö on vähentänyt nappien määrää, ja alempaa löytyvät toiminnot ovat tuttuja VW-konsernin monista muista malleista. Takapenkilläkin on väljät oltavat auton kokoluokan mukaisesti, mutta kolmannella penkkirivillä ei viihtyisi kovin pitkään. Se on mitoitettu lähinnä lapsille tai tilapäiskäyttöön, ja takimmainen penkki verottaa myös tavaratilaa. Ilman kolmatta penkkiriviä ruuman vetoisuus on muhkeat 720 litraa.

kodiaq_5

Kodiaqin mallivalikoima on varsin laaja, ja hintahaitarikin ulottuu todennäköisesti noin 30 000 eurosta yli 50 tuhanteen. Kaikki moottorit ovat nelisylinterisiä turbobensoja tai -dieseleitä, joiden iskutilavuudet ovat 1,4 tai kaksi litraa. Tehoskaala on 125-190 hevosvoimaa, ja parempiin malleihin saa luonnollisesti nelivedon sekä DSG-kaksoiskytkinautomaatin. Pistokehybridiä ei sen sijaan ole luvassa ainakaan aluksi. Kodiaqin varsinainen lanseeraus Suomen markkinoille tapahtuu ensi vuoden alkupuolella.

kodiaq_6kodiaq_7

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...