Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen Hurtan puki uuden MX-5:n ylle todellisen retroasun, joka on saanut inspiraationsa klassisista roadstereista.

Hurtan on aiemminkin ihastuttanut tai kauhistuttanut automaailmaa luomuksillaan. Espanjan Granadassa toimiva paja esitteli nelisen vuotta sitten tulkintansa äärimmäisen retrotyylisestä Chrysler PT Cruiserista ja munan muotoisesta Fiat Ducatosta, jotka eivät olleet mitään varsinaisia tyylin riemuvoittoja. Nyt espanjalaiset lanseerasivat puolestaan Grand Albaycin -nimeä tottelevan kaksipaikkaisen roadsterin, jonka lähtökohtana on käytetty uusinta ND-sukupolven Mazda MX-5:tä.

Erään Granadan alueen mukaan ristitty auto on kuulemma saanut Mazdan virallisen hyväksynnän, joten työn laatu lienee kunnossa. Ulkonäöstä ei voi valitettavasti sanoa samaa. Hurtanin jalona pyrkimyksenä on ollut tuoda 1930-1950-lukujen urheiluautojen tyyli nykypäivään, mutta kauneus on tässäkin tapauksessa vahvasti katsojan silmissä. Kromimaski ja pyöreät lamput niin edessä kuin takanakin menevät vielä retrotyyliin piikkiin, mutta kylkilinjan osalta aletaan olla pahasti metsässä. Hurtanissa on klassikkojen erillisiä lokasuojia jäljittelevät pullistukset, joiden koko menee ainakin keulan osalta jo komiikan puolelle. Kitsch-henkistä vaikutelmaa lisäävät vielä lokasuojien kermanväriset osat, joiden tarkoituksena lienee tehdä pullistuksista hieman vähemmän korkean näköiset.

Niinpä Grand Albaycin näyttää kuin sirkuspellen autolta. Tämä on sääli, koska pinnatyylisissä vanteissa, kromiritilöissä ja takahelman alta pilkottavassa neljässä putkenpäässä on havaittavissa jopa sporttista retrohenkeä. Auton tilaajalla on kuitenkin mahdollisuus valita oman roadsterinsa tyyli kahden eri vaihtoehdon välillä. Heritage tarjoaa kuulemma klassisen ulkonäön, kun taas Bespoke on tarkoitettu urheilullisempaan makuun. Korimallejakin on kaksi, koska Grand Albaycinin saa joko kangaskattoisen MX-5:n tai targa-kattoisen MX-5 RF:n pohjalta.

Suosittelemme

Sisustaa voidaan höystää esimerkiksi puukoristeilla ja kermanvärisellä nahalla, mutta tekniikkaan Hurtan ei koske. Niinpä Grand Albayciniä vauhdittaa joko 1,5- tai kaksilitrainen vaparinelonen, ja tehoa on 132 tai 184 hevosvoimaa. Tilauskirjat on jo avattu, ja hinnat alkavat 59 000 eurosta. Tarkoituksena on valmistaa 30 yksilöllisesti numeroitua autoa tämän vuoden aikana, ja niille etsitään ostajia ympäri maailmaa. Hurtan aikoo nimittäin laajentaa toimintaansa ja myydä autojaan Saksassa, Ranskassa, Norjassa, Italiassa, Venäjällä ja Arabiemiraateissa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat