Klassista tyyliä, yli 440 hevosvoimaa ja vain reilun 1100 kilon paino – Gunther Werksin Porsche 993 Speedster jatkaa kahden tehdasyksilön jalanjäljillä

Alkuperäinen Porsche Speedster kehitettiin 1950-luvulla 356:n pohjalta USA:n vientimarkkinoille suunnitelluksi kaksipaikkaiseksi roadsteriksi. Speedster teki uuden tulemisen 1980-luvulla 911:n erikoismallina, ja samaa reseptiä sovellettiin myös seuraavan vuosikymmenen alun 993-sukupolveen.

993-korisesta 911:stä tehtiin kuitenkin vain kaksi Speedsteriä, joista ensimmäinen päätyi alkuperäisen 911:n muotoilleelle Butzi Porschelle ja toinen amerikkalaisnäyttelijä Jerry Seinfeldille. Nyt Atlantin toisella puolella päämajaansa pitävä Porsche-spesialisti Gunther Werks esitteli oman tulkintansa 993-korisesta Speedsteristä Kalifornian Montereyn Car Weekillä.

993 Speedster Remastered -niminen luomus on maalattu Peninsula Cypan -vihreällä, ja auton sisusta on vuorattu mandariininoranssin sekä vihreän nahan yhdistelmällä. Avomallisen korin tukevuuden takaamiseksi normaalin 911:n takapenkin paikalle on sovitettu erilaisia jäykisteitä, jotka jäävät piiloon kahden turvakaaren ja niitä reunustavan kotelon alle. Tuulilasin ohut kehys on tehty hiilikuidusta, ja lasin edessä olevaa ilmanottokaukaloa on vahvistettu alumiiniosilla.

Myös luodin malliset sivupeilit on sorvattu alumiinista, kun taas etusplitteri on hiilikuituinen. Auton alle saa klassista Fuchs-tyyliä edustavat viisipuolaiset vanteet, joiden kehätkin on tehty hiilikuidusta painonsäästön nimissä. Vanteiden keskiöt ovat puolestaan magnesiumia. Eksoottisten materiaalien lista jatkuu myös pakoputkiston osalta, jonka päät on 3D-tulostettu Inconel-nimisestä aineesta.

Suosittelemme

Vaiva ei ole mennyt hukkaan, koska Speedsterin massaksi kerrotaan ainoastaan 1175 kiloa. Teho-painosuhde on mainiolla tolalla, sillä perässä pörisevä nelilitrainen bokserikuutonen luovuttaa kuljettajan oikean jalan komennettavaksi tarkalleen 441 hevosvoiman huipputehon ja 454 newtonmetrin maksimiväännön. Vaparikoneen punaviiva tulee vastaan 7800 kierroksen kohdalla.

Voimavarat ohjataan takapyörille Getragin kuusipykäläisen G50-manuaalilaatikon kautta. Vaihteiston välityssuhteet on laitettu uusiksi, ja tasauspyörästöstäkin löytyy hiilikuituosia. Ajettavuutta on puolestaan kohennettu JRZ:n mukautuvalla iskunvaimennuksella, jonka moodit ovat nimeltään Composed, Sport ja Sport Plus. Etu- sekä takakallistuksenvaimentimet tulevat Eisenlohr Racingilta, ja edestä löytyy myös iskaritolpat yhdistävä poikkituki. Hidastuvuudesta huolehtivat Brembon jarrut, joiden satulat ovat edessä kuusi- ja takana nelimäntäiset.

Gunther Werks aikoo valmistaa vain 25 yksilön sarjan 993 Speedster Remasteredista. Hintoja ei ole vielä kerrottu, mutta tuotanto starttaa kuulemma alkuvuodesta 2022.

Lue lisää